• Anonym (Orkar inte mer)

    Flytta till annan stad emot andra vårdnadshavarens vilja

    Mitt barns pappa tar inget ansvar för barnet, och uteblir ofta från umgänget. Vi har varit i tingsrätten och han fick rätt till varannan helg samt varannat lov av alla slag och fyra veckor på sommaren.

    De senaste två månaderna har han haft barnet två nätter. Och under hösten ca 3-4 nätter i månaden. Han vill absolut inte ha loven som han så gärna ville när vi var i tingsrätten, och hans helger vill han helst inte ta. Han bryter inte mot domen genom att inte hämta henne på hans tider då man inte kan tvinga nån till umgänge.

    När han inte hämtar henne går det ut över barnets välmående såklart, men också mitt jobb, mitt sociala liv och min psykiska hälsa.

    Jag har ingen familj i närheten som kan hjälpa mig. Om jag flyttar närmare dom så kommer jag ha hjälp oftare och barnet får ett större socialt nätverk.

    På toppen av det så blir jag förföljd av barnets pappa, som trakasserar och hotar mig, mina vänner och män jag dejtar.

    Jag undrar om det finns nån här som har erfarenhet av att flytta utan tillstånd från den andra vårdnadshavaren som vill dela med sig om vad som hände?

  • Svar på tråden Flytta till annan stad emot andra vårdnadshavarens vilja
  • Anonym (Jag)

    Jag har dock inte flyttat mot vårdnadshavares vilja. Men jag har varit i liknande situation som dig. Dock godkände han flytten men följde efter mig till den kommunen och fortsatte trakassera och misshandla mig när tillfälle gavs. Han använde barnet som "rätt" att komma in i min lägenhet och då visste jag inte bättre utan korkat nog trodde honom. Ta kontakt med polis eller någon som är kunnig och fråga vad du har rätt till osv. (Jag kan inte dina omständigheter) det finns säkert något sätt att lösa detta på. Dock vill jag ge dig ett tips, som kan vara OTROLIGT värdefullt. Anmäl allt! Varenda "mini"grej. Normalt skulle jag inte råda någon till det eftersom jag vet att det sällan hjälper med anmälningar, MEN om problemen fortsätter och ni ska upp i tinget igen så ökar dina chanser att du får som du vill ifall du kan påvisa alla anmälningar samt om någon av dem blivit till en dom. Det styrker om inte annat din version, kan dock inte ses som bevis ifall han inte blir dömd. Men du blir mer trovärdig.

    Jag gjorde misstaget att inte anmäla för det kändes "löjligt" och jag var rädd. Idag måste barnet träffa sin pappa trots att barnet mår dåligt, skolan signalerar och soc har uttryckt oro men i tinget så ger de honom rätt till umgänge för barnet mår inte "nog" dåligt enligt dom, trots att barnet enligt soc behövt terapi samt hjälp med vikten.

    Och du kan gissa att man som mamma lider.

    (Pappan har ALDRIG varit brydd och man kunde räkna hur ofta han träffade barnet, efter några år träffade pappan en kvinna med barn och då plötsligt fick han intresse, jag var positiv till det eftersom jag tycker barn ska ha rätt till båda sina föräldrar men när jag såg barnet må dåligt så satte jag till slut stopp för umgänget)

    Pappan har dock haft besöksförbud mot mig samt ett tidigare ex, dömd för misshandel, droger osv... men idag måste man tydligen slå barnen fysiskt för att det ska räknas, det räcker tydligen inte med psykisk misshandel enligt tingsrätten.

    Men man får inte ge upp! Idag dokumenterar jag allt inför "nästa" gång, om den gången nu kommer. Men jag vill inte stå tomhänt ifall att...

  • Anonym (Jag)

    Jag anmälde endast 3-4 gånger och det var när "det värsta" hade hänt. Idag önskade jag att jag gjort så mycket mer för det finns så mycket sjukt även om jag då inte såg hur allvarligt det var eftersom jag var inne i normsliseringsprocessen som det heter.

  • Anonym (Orkar inte mer)

    Det låter väldigt jobbigt. Som tur är mår mitt barn inte dåligt av att vara hos sin pappa, men är såklart väldigt sårad.

    Jag det är svårt att anmäla allt både för att vissa grejer känns löjliga att anmäla, men det är också så jobbigt att ständigt få allt nedlagt för finns inga bevis.

    Jag lämnade in dokumentation till tingsrätten angående att han inte vill ha sitt barn på sina helger, men ändå sa tingsrätten att det är ord mot ord? Fattar inte vad dom håller på med.

  • Anonym (lisa)

    Har ni gemensam vårdnad?

    Du vet väl om att du får flytta precis var du vill?

  • Anonym (Orkar inte mer)
    Anonym (lisa) skrev 2016-02-07 02:18:47 följande:

    Har ni gemensam vårdnad?

    Du vet väl om att du får flytta precis var du vill?


    Ja vi har gemensam vårdnad. det är ju det som är problemet.

    JAG får flytta var jag vill. Jag får inte ensam bestämma var vårat barn ska bo.
  • Anonym (lisa)
    Anonym (Orkar inte mer) skrev 2016-02-07 10:12:07 följande:

    Ja vi har gemensam vårdnad. det är ju det som är problemet.

    JAG får flytta var jag vill. Jag får inte ensam bestämma var vårat barn ska bo.


    Tror väl knappast att pappan skulle tycka det vore för "barnets bästa" att inte följa med dig i flytten. Låter inte som en pappa som skulle orka ta hand om sitt barn heltid.
  • Anonym (Vera)
    Anonym (Orkar inte mer) skrev 2016-02-07 10:12:07 följande:
    Ja vi har gemensam vårdnad. det är ju det som är problemet.

    JAG får flytta var jag vill. Jag får inte ensam bestämma var vårat barn ska bo.
    Vad kan hända? Du påstår att han vägrar hämta barnet. Så varför flyttar du inte, skriver barnet hos dig och låter skatteverket utreda och sen är barnet skriven hos dig? Vill han inte ha barnet så kommer han inte att ta det för att du flyttar.
  • Anonym (Jag)

    Ne jag vet hur det känns att de bara lägger ner, känns nästan som om folk tror man ljuger. Men om man ser på det i längden så är det det bästa du kan göra om du vill "gardera" dig. Du kan försöka ändra dina tankar genom att tänka att du anmäler för din framtids skull och inte för att de ska bli en dom. Även om det inte funnits vittnen så bör du anmäla. (De mest sjuka grejerna gör de ju faktiskt bakom stängda dörrar)

    Har ni gemensam vårdnad så måste ju pappan skriva under på att barnet byter adress. Inom samma kommun kan du ju byta utan hans underskrift om jag inte minns fel. Har du någon där du kan skriva barnet hos i absolut värsta fall? Men jag tycker du bör ta kontakt med polis eller kunnig person kring detta så du får veta vad du kan och inte kan göra i hela din situation.

    Sen tror jag inte det handlar om vad pappan tror är "barnets bästa", utan snarare om makt över TS. Att inte skriva under gör det svårare för TS och tyvärr är det otroligt vanligt att människor går genom barnen för att kunna fortsätta förpesta livet för den människa de vill illa.

  • Anonym (lisa)
    Anonym (Jag) skrev 2016-02-07 15:29:44 följande:

    Ne jag vet hur det känns att de bara lägger ner, känns nästan som om folk tror man ljuger. Men om man ser på det i längden så är det det bästa du kan göra om du vill "gardera" dig. Du kan försöka ändra dina tankar genom att tänka att du anmäler för din framtids skull och inte för att de ska bli en dom. Även om det inte funnits vittnen så bör du anmäla. (De mest sjuka grejerna gör de ju faktiskt bakom stängda dörrar)

    Har ni gemensam vårdnad så måste ju pappan skriva under på att barnet byter adress. Inom samma kommun kan du ju byta utan hans underskrift om jag inte minns fel. Har du någon där du kan skriva barnet hos i absolut värsta fall? Men jag tycker du bör ta kontakt med polis eller kunnig person kring detta så du får veta vad du kan och inte kan göra i hela din situation.

    Sen tror jag inte det handlar om vad pappan tror är "barnets bästa", utan snarare om makt över TS. Att inte skriva under gör det svårare för TS och tyvärr är det otroligt vanligt att människor går genom barnen för att kunna fortsätta förpesta livet för den människa de vill illa.


    Men låt han hållas och jävlas med ts om barnets folkbokföringsadress. Han begår ett brott om han vägrar skriva på när han vet att barnet flyttat (man är enligt lag nämligen SKYLDIG att vara folkbokförd på rätt adress, det samma gäller för ens barn). Ts behöver inte göra mycket förutom att vänta på att skatteverket utreder klart.
  • Anonym (Orkar inte mer)

    Det handlar inte om att få vara med sitt barn för honom, det är precis som signaturen "jag" skriver. Det handlar om makt och kontroll. Om jag flyttar utan att han vill det kan han få en fördel i nästa vårdnadstvist. Det ses som egenmäktigt förfarande med barn eller nåt sånt. Han har ju stridat för att få vara med henne på lov och högtider, inte för att han vill vara med barnet utan för att ha makt kvar.

    Därför skulle det vara intressant att få höra nån annans historia angående detta. Att få veta vad som i praktiken händer.

  • Kjell2

    Om du flyttar, förbereder dig lite  och sköter det snyggt brukar det inte bli några större problem så länge du inte förhindrar fastställt umgänge. Dvs i praktiken att du hämtar och lämnar till pappan.

    Kan bli lite trassel med skola och dagis på nya orten så bra att snacka med dem först och förbereda.

    Du får också vara beredd på en ny stämning till tingsrätten men har du bara kontroll på läget lär inte mycket hända. Speciellt om pappan inte vill ha boendet.

    Det hade varit en helt annan sak om pappan hade ett bra och regelbundet umgänge 

  • Anonym (lisa)

    Ja så länge barnet kommer iväg på umgänge som tidigare så har ju pappan inte någonting att gnälla om.

  • Anonym (lisa)

    Att ni har gemensam vårdnad innebär inte att ni har rätt att bestämma över varandra. Du har ingen rätt att bestämma var pappan ska bo och pappan har lika liten rätt att bestämma var du ska bo. Ni bestämmer själv över era egna liv. Däremot innebär gemensam vårdnad att du och pappan tillsammans bestämmer över ert barn och vart hen ska bo. Eftersom hon inte kan bo på egen hand innebär det att ni måste komma överens om hos vem av er två som hon ska bo hos.

    När du flyttar så måste du och pappan därmed ta ställning till och bestämma om barnet ska flytta med dig och fortsätta bo med dig eller om hon istället ska flytta hem till pappan. Och sedan måste du och pappan ta ställning till och bestämma hur umgänget ska se ut under de nya omständigheterna (längre avstånd och eventuellt lite beroende på vem ni bestämmer att barnet ska bo hos). Det är ju inte säkert att umgänget kan arrangeras på samma sätt som tidigare.

    Vad kan pappan göra? Ja han kan ju inte bestämma vart du bor eller flyttar. Det han kan göra är att kräva att barnet får sitt boende hos honom. Men du behöver inte gå med på det om du inte anser att det är för barnets bästa. Vad rätten skulle fatta för beslut är omöjligt att sia om (även om jag personligen har svårt att tänka mig att en domstol skulle byta boförälder i ert fall) men med tanke på att han inte velat ha sitt barn boendes hos sig hittills har jag svårt att tänka mig att han skulle idas stämma dig på boendet. Vad mer kan han göra? Jo han kan vägra skriva på adressändringen för barnet. Men då begår han som sagt ett brott. Dessutom kommer skatteverket ändå förr eller senare folkbokföra barnet på rätt adress oavsett vad pappan tycker.

    Vad är du orolig för? Pappan har ingen hållhake på dig. Sluta låta honom komma åt dig med sina psykiska misshandel. Lev ditt liv och skit i honom.

Svar på tråden Flytta till annan stad emot andra vårdnadshavarens vilja