• fattar nada

    Nidblödning?

    Hej!

    Undrar lite om någon kan hjälpa mig reda ut om det kan vara en nidblödning jag fått eller ej.

    Fick en blödning 11 dagar innan men den nu som var väldigt sparsam första dagen, men andra dagen var det som mens så få trodde jag att jag fått det. Men tredje dagen (igår) blödde jag bara lite på förmiddagen och sedan slutade det. Kan det vara en nidblödning? Jag blöder alltid rikligt i en vecka annars. Sen hade vi sex igår kväll oxå eftersom blödningarna slutat men då fick jag (ursäkta infon) en liten slemblandad blödning som slutade i samband med att jag torkade mig på toan. Jag blir såå fundersam?!

  • Svar på tråden Nidblödning?
  • Pimpinellan

    Nej,11 dagar före mens är alldeles för tidigt för att vara nidblödning. Det är dessutom väldigt ovanligt, men om man får det är det runt dag 6-7 efter äl.

  • Pimpinellan
    fattar nada skrev 2016-02-06 15:15:26 följande:
    Men det blir ju 6:e dagen efter äl som det börja?
    Har du 17 dagars lutealfas alltså? Du skrev nämligen 11 dar före mens och de flesta har 14 dagars lutealfas.
  • SecretlyMe

    Om blödningen skedde 11 dagar innan mens, och du var 6 dagar efter ägglossning så har du en lutealfas på 16 dagar, stämmer det? (man räknar inte bimdagen i lutealfasen).

    Om det stämmer, så kan det ha varit en nidblödning.

    Annars kan det ha varit en ägglossningsblödning vilket kan ske även om det aldrig gjort det förr. Det kan även ha varit hormonobalans i kroppen.

  • fattar nada

    Ägglossning var iaf den 28 januari, det vet jag. Sen är jag inte så hajj på det här andra. Senaste mens var 14 januari borde det då inte bli 11 dagar för tidigt eller hur räknar man?

  • SecretlyMe

    Om senaste mensens första dag var 14 januari, inföll äl dag 15. Då är du 10 dagar efter ägglossning idag. Då började du alltså blöda 7 dagar efter ägglossning. Det är fullt möjligt med nidblödning då, om man får det. Vet du hur lång din menscykel är? Om vi gissar på att du har 14 dagar mellan ägglossning och mens (lutealfasen) så fick du blödningen 9 dagar innan beräknad mens, och är idag fem dagar innan beräknad mens (när man räknar lutealfasen, så räknar man tiden mellan ägglossning och mens. Själva mensdagen är dag 1, ex: har man 14 dagars lutealfas kommer mensen dag 15 efter ägglossning).

    Hoppas du förstod Men som sagt, hur lång menscykel har du? Och hur vet du att du hade ägglossning?

  • fattar nada

    Okej då förstår jag. Tack! :) jag har som regel 28-dagars menscykel, så då blir det väl 14 dagars lutealfas? Jo jag har testat med äl-stickor :) bara dagarna kunde gå lite fortare nu så jag kan ta ett test för å få lite klarhet! :)

Svar på tråden Nidblödning?