• Misscaswell

    lämna med pappa 2 h

    Har en bebis på 4,5 mån. Det är jag, mamman, som är föräldraledig nu, och jag helammar så det är troligt att bebisen har starkast anknytning till mig. Pappan tycker att det känns jobbigt när bebisen är svårtröstad och det blir ofta att jag tar över eftersom det är lättare för mig. Har börjat gå på yoga på helgen, och lämnar då bebis med pappan i ca 2 h. Pappan upplever bebisen som orolig, gnällig och svårtröstad när jag är borta. Han tror att det är för tidigt för bebisen att vara borta från mig, men jag tror snarare att umgänge på tu man hand behövs om de två ska skapa en anknytning som gör att bebisen känner sig trygg med sin pappa också. Sen tycker jag det är väldigt skönt att komma iväg på den där yogan... Vad tror ni?

  • Svar på tråden lämna med pappa 2 h
  • BuoBä

    Klart de klarar sig själva i två timmar! Pappan behöver snarare öva sig mer så han hittar sitt sätt att trösta etc.

  • Kasperina

    Pappan och bebisen behöver mer egentid för att knyta an starkare till varann! Du gör helt rätt i att framhärda!

  • Misscaswell

    Tack för svar. Barnvagn funkar ibland, inte alltid. Tror ni det är för sällan med 1 gång/vecka för att de ska börja känna sig trygga ihop? Jag vill ju så gärna att de ska det. Pappan håller i och interagerar med bebisen när jag är hemma också såklart, och det är tydligt att bebisen blir glad när pappan kommer från jobbet, men det verkar som om de känner sig osäkra när de är ensamma.

  • Kasperina

    Jag tror att du behöver sluta gå emellan när bebisen blir ledsen. Låt pappan försöka trösta lite till, ni kommer alla tre att vinna på det i längden

  • Dixie

    låter som pappan är lite bekväm
    bättre att han övar på att ha babyn mer och att även han kan trösta, än att du alltid måste vara tillgänglig!

  • mammalovis

    Jag håller med inlägg 5 och 6. Klart du kan komma iväg två timmar bara det finns mat hemma om bebisen blir hungrig. Sedan måste ju far och son se till att bonda andra dagar också, så de är trygga med varandra. Tar bebisen flaska med pumpad mjölk/ersättning om det kniper? Det kan ju lugna, då två timmar är lång tid att vänta på mat.

    Min lille är snart 4 månader och jag har varit iväg ca en timma per gång då pojken somnat hos pappa. Visst har han hunnit bli lite grinig ibland då pappan inte har några bröst att erbjuda, men i värsta fall har det funnits ersättning och flaska hemma. Jag helammar också. Första gången var ett presentkort på massage som höll på att brinna inne och senare har jag varit iväg och snabbhandlat på pappans initiativ, jag är van att ha bebisen med mig, så mig spelar det mindre roll. När de äter lite mer fast föda blir det lättare och framåt 8 månader har jag känt mig friare.

  • Misscaswell

    Åh jag vet att jag borde sluta gå emellan. Men det är ju så svårt när bebisen riktigt gallskriker och jag vet att jag kan trösta honom hur lätt som helst! Han är skeptisk till flaska, men då jag ammar precis innan jag går tror jag inte han hinner bli hungrig (han går med lätthet två timmar utan mat annars), även om det säkert hade varit till hjälp med tröst-tutte.

  • Rani

    Jag har börjat jobba när bebisarna varit 4,5 respektive 5,5 månader. Deras pappa har varit hemma med dem ett par dagar i veckan. Kanske ger lite perspektiv på de två timmarna. Men jag säger som övriga. Låt pappan ta bebisen mer, låt honom klara upp situationer själv, låt bebisen vara med pappan typ jämt när pappan inte är på jobbet.

  • mammalovis
    Misscaswell skrev 2016-02-06 16:13:26 följande:
    Åh jag vet att jag borde sluta gå emellan. Men det är ju så svårt när bebisen riktigt gallskriker och jag vet att jag kan trösta honom hur lätt som helst! Han är skeptisk till flaska, men då jag ammar precis innan jag går tror jag inte han hinner bli hungrig (han går med lätthet två timmar utan mat annars), även om det säkert hade varit till hjälp med tröst-tutte.
    Det behöver väl inte gå till ytterligheter, men pappan borde ju kunna lösa situationer innan han gallskriker. Sedan kanske du måste delge pappan vad du ser och berätta hur du löser det. Om bebisen är panikhungrig så duger självklart inte pappan, men vid bad, blöjbyte, mys, lek och nattning duger ju pappan lika väl bara han är/vill vara tillräckligt delaktig.

    Jag lämnar gärna över vår bebis till sambon, så vi hjälps åt med att underhålla, då det är mycket närhet som krävs, likaså när det ska lapptränas för skelning, vilket inte är så populärt.

    Som mamma kan man ju se signaler på att bebisen är trött, gissa sig till att det behöver få hjälp att rapa eller massage för att kunna bajsa o s v. Vår son stillnar när han är trött, gnuggar sig i ögonen, gäspar mm. Sedan får man ju ofta bolla runt med honom tills han är nöjd. Hungersignaler brukar de ju gå igenom på bb. Det är ju sådant som underlättar i umgänget med bebis.
Svar på tråden lämna med pappa 2 h