• Anonym (Oroad)

    Tränare som visar stort intresse för min son

    Kan någon ge mig råd i detta? Eller en vägvisare ?

    Min son spelar hockey och en av tränarna har börjat visa min son lite väl mycket uppmärksamhet tycker jag.

    Det började med att vi hjälptes åt att skjutsa till och från hockeyn . Och han började kontakta mig för att berömma min son hur duktig han var( det är han) och låna honom till matcher han egentligen inte skulle spela.

    Så långt helt ok, och roligt.

    Men nu har han börjat kontakta min son direkt på hans telefon. Och i Onsdags ringde han mig för något trivialt och sedan ville han prata med min son " för det har inte mamma med att göra" sa han till mig. Han fick prata med sonen och sedan kom sonen ned jätteglad och sa att han skulle få följa tränaren och hans familj på en utflykt som kostar endel. Jag skickade en fråga vad han skulle ha med sig i pengar- ca 500!!

    Där började jag bli irriterad- han hör inte med mig om det är ok först utan bjuder in sonen och tar för givet jag kan lägga 500 på en dag. Ska jag betala så mycket vill jag umgås med sonen själv... Jag är ensam och renoverar hus så det blir inte mycket över.

    Sonen ändrade sig och ville vara hemma och ta det lugnt en dag. Så vi lämnade återbud - då blev det en riktig diskussion - han undrade om han kunde få honom att ändra sig och sa att han kunde ringa honom på morgonen för att se om han inte kunde ändra sig. Skickade en ledsen gubbe mm ... Det hela kändes helt absurt... Varför har han sådant intresse i att umgås med min son? Det känns ju som att det är HAN som vill umgås med sonen och inte dottern.

    Nu ringde han sonen och bestämde att han skulle åka med dom imorgon istället????

    Fy vad arg jag vart!!!

    Vad håller han på med??

  • Svar på tråden Tränare som visar stort intresse för min son
  • Anonym (Sjukt)

    Säg ifrån, det låter inte normalt någonstans.
    Bättre att reagera och sätta stopp innan din son råkar ut för något obehagligt.

  • Anonym (Inte ok)

    Det där är verkligen INTE ok. Risken finns att han har ett onormalt intresse för din son, men även om så inte är fallet så går han helt klart över gränsen. Om ditt barn ska åka med på en utflykt så ska du tillfrågas. Och att bara förutsätta att någon har 500 kr till en utflykt är inte ok. Du måste prata med tränaren och förklara TYDLIGT var gränsen går. Hur gammal är din son?

  • Anonym (Oroad)

    Skönt att få bolla mina tankar med er! Tack för svar och råd. Det är svårt sådant där. Min son är 10 år- 11 i sommar...

  • Anonym (Sätt stopp!)

    Du måste sätta stopp, genast! Att säga till ett barn "det har inte mamma med att göra" är verkligen inte ok och skulle få mig att bli ganska rädd vad hans intentioner egentligen är. Han vill att din son ska ha hemlisar för dig? Han vill ta med honom på roliga saker för att...?
    Det låter som att han försöker bygga upp ett stort förtroende sonen-tränaren, och visst, det är ju bra på sätt och vis - om sonen är den som tar intiativet! Här är det tränaren och det är verkligen inte okej någonstans. Det handlar inte om pengarna här, men vad är hans tanke/baktanke?
    Tyvärr tänker jag på t ex Patrik Sjöberg här. Tyvärr händer sådant, och även om det kanske inte alls är så i din sons tränares fall skulle jag inte ta risken.

    Jag hade sagt till tränaren att vill han något så är det dig han ska ringa, inte din son. Gör han det ändå så visar han att han inte är att lita på. Då får du gå vidare från det.

  • Anonym (Inte ok)

    Om han bara är 10 år så känns det ännu mer olämpligt att tränare kontaktar sonen direkt och gör upp planer med honom!

    Jag är ett stort fan av att lita på instinkten, framför allt när det gäller mina barn, om något känns fel så är det något som inte är bra. Det är inte alltid man är medveten om exakt vad det är som hjärnan/instinkten/magkänslan uppfattar, men någon varningssignal är det som finns där. När jag läser ditt inlägg så låter det som att din instinkt säger till dig att detta inte känns ok. Alltså är det inte ok. Lyssna på dig själv och säg ifrån, det är din och din sons gräns som måste gälla och respekteras. Alltid. Stå på dig!!

  • Anonym (:0)

    Låter väldigt märkligt. Gå på din magkänsla och sätt stopp för det.

  • Anonym (Inte ok)
    Anonym (Sätt stopp!) skrev 2016-02-06 16:33:33 följande:

    Du måste sätta stopp, genast! Att säga till ett barn "det har inte mamma med att göra" är verkligen inte ok och skulle få mig att bli ganska rädd vad hans intentioner egentligen är. Han vill att din son ska ha hemlisar för dig? Han vill ta med honom på roliga saker för att...?

    Det låter som att han försöker bygga upp ett stort förtroende sonen-tränaren, och visst, det är ju bra på sätt och vis - om sonen är den som tar intiativet! Här är det tränaren och det är verkligen inte okej någonstans. Det handlar inte om pengarna här, men vad är hans tanke/baktanke?

    Tyvärr tänker jag på t ex Patrik Sjöberg här. Tyvärr händer sådant, och även om det kanske inte alls är så i din sons tränares fall skulle jag inte ta risken.

    Jag hade sagt till tränaren att vill han något så är det dig han ska ringa, inte din son. Gör han det ändå så visar han att han inte är att lita på. Då får du gå vidare från det.


    Bra skrivet!
  • Pkb

    Visst att han kan tycka din son är duktig, men han är tränare och inte vän till din son därför är det ju inte normalt att de ses även på fritiden för att umgås.

  • Anonym (Stoppa direkt)

    Din son är 10 år och då ska tränaren kontakta dig och inte sonen! Du är hans vårdnadshavare och bestämmer i allt. Han kan inte be din son följa med på utflykt utan att fråga dig först.

    Du säga till tränaren att fr.o.m. nu går all kontakt oavsett vad det handlar om, via dig.

    Om jag vore du skulle jag vara riktigt orolig och vaksam!

  • Anonym (Oroad)

    Tack för kloka svar.... ni fick samma känsla som jag. Nu har jag ringt honom och sagt att han får prata med mig angående allt som rör min son. Obekvämt !! Men det kändes så bra efteråt !

    Utflykten de skulle på var att åka slalom...

    Tyckte det kändes konstigt. Hade känts mer normalt om de frågat om VI ville med... Inte bara min son.

  • Anonym (Ringer varningsklockor)

    Jag ser att du redan kontaktat tränaren och satt stopp. Jättebra! 
    Jag får en riktigt obehaglig känsla över detta. Att en vuxen man (med viss beroendeställning) vill att en så pass ung kille inte ska berätta saker för sin mamma så de kan ha hemligheter tillsammans eller lockar med resor och annat får alla mina varningsklockor att ringa.
    Jag har själv erfarenhet av att bli utnyttjad som barn och min magkänsla säger ha stenkoll på den här mannen och låt de inte umgås ensamma (om han insisterar på att bjuda hem sonen för diverse oskyldiga aktiviteter, säg nej).

  • Whitehorse1979

    Men usch.

    Jag tycker att du ska ta detta vidare.

    Jag hade ju varit med på varenda träning efter detta.

    Jag får bara pedofilvibbar av detta.

  • Anonym (också oroad)

    Nu är det ju inte säkert att det här är annat än en man som tycker att din son är en ovanligt hygglig prick och som har dålig koll på sociala spelregler. Men om han har värre avsikter än så... Jag kan inte låta bli att tänka på vad han ska hitta på härnäst, när din son uppenbarligen inte var ett lämpligt offer. Det finns ju fler barn i laget...

  • Anonym (.)

    Jösses, vad olustigt!
    Bra att du sa ifrån!
    Jag hade följt med på träningarna i fortsättningen och tagit ett snack med sonen om  att han verkligen måste säga till om den där mannen kontaktade honom igen via telefon/mail.

  • Anonym (lovis)

    Om det är så att du är ensam och lägger mycket tid på renovering kanske tränaren bara villa vara schysst. Kanske han såg ett behov hos din son som han kände att han kan fylla? Kanske har din son sökt sig lite extra till honom, om det är så att det inte finns någon pappa på hemmaplan? Kan har de pratat om hur kul det är med slalom? Kanske har han barn i din sons ålder som umgås och vill ha med en kompis på turen?

    Tycker dock att det var klumpigt att inte ta det med dig först. Bra att du tog ett snack med tränaren.  Vad kom ni fram till?

    Men dra inte peddokortet direkt. Det gjorde min mamma så fort någon utomstående kom nära mig. Och jag var ett väldigt ensamt barn och hade behövt fler vuxna i mitt liv. Men min mamma klarade inte av att andra fick en bra relation till mig, eftersom hon själv inte lyckades få till en sådan med mig. 

     

Svar på tråden Tränare som visar stort intresse för min son