• Anonym (Kaffedraken)

    Vad innefattar just eran moral?

    Min är bland annat att känna vördnad för strävsamma människor som betalar skatt, samtidigt som jag tycker om kristen barmhärtighet och solidaritet med de svaga i samhället.

  • Svar på tråden Vad innefattar just eran moral?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Vad menar du med moral?

    Jag känner faktiskt ingen vördnad för alla som gör det som sker automatiskt om man inte begår brott för att undkomma det.

    Jag respekterar och beundrar de som gör sitt bästa efter de förutsättningar de har (det vill säga olika för alla), och jag anser det är vår moraliska skyldighet att hjälpa de som är svagare och utsatta.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Håller med ovan. Moraliskt fel att ligga med kompisars ex!! För den som säger att man inte har ensamrätt när det tar slut så sägerjag: skulleDu tycka att det var ok om din syrra låg med ditt ex??

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (X) skrev 2016-02-06 16:59:12 följande:

    Vad menar du med moral?

    Jag känner faktiskt ingen vördnad för alla som gör det som sker automatiskt om man inte begår brott för att undkomma det.

    Jag respekterar och beundrar de som gör sitt bästa efter de förutsättningar de har (det vill säga olika för alla), och jag anser det är vår moraliska skyldighet att hjälpa de som är svagare och utsatta.


    Varför ser du ned på hårt arbetande människor? Det är ju de som möjliggör uttaget av skatt.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Instämmer) skrev 2016-02-06 17:09:56 följande:

    Håller med ovan. Moraliskt fel att ligga med kompisars ex!! För den som säger att man inte har ensamrätt när det tar slut så sägerjag: skulleDu tycka att det var ok om din syrra låg med ditt ex??


    Om det är en frivillig överenskommelse mellan dem så har man väl ingen rätt att hindra dem?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det känns väldigt förvirrat, detta, TS. Du frågar om moral, men du har inga egna exempel på moral. Ditt nick är "!Etik! är bra". Etik är inte moral, även om de hänger samman. Att beundra/känna vördnad är varken moral eller etik. Kristen barmhärtighet vetefan vad det är för något, de flesta som visat barmhärtighet i bibeln var inte kristna (eller judar), och deras gud, i bibel, har uppenbarligen ingen aning om vad varken moral, etik eller barmhärtighet är för något.

    Vad innefattar just min moral? Tja, inte mycket. Jag är rätt moral-fattig. Eller kanske bara pragmatisk som fasen. Take your pick.


    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Etik är bra) skrev 2016-02-06 17:15:55 följande:
    Varför ser du ned på hårt arbetande människor? Det är ju de som möjliggör uttaget av skatt.
    Nu hittar du på saker.
    Jag ser inte ner på arbetande människor, men jag ser inte vitsen med att vörda nåt de gör automatiskt, och skulle behöva aktivt begå brott för att inte göra.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Aniiee skrev 2016-02-06 17:29:15 följande:

    Det känns väldigt förvirrat, detta, TS. Du frågar om moral, men du har inga egna exempel på moral. Ditt nick är "!Etik! är bra". Etik är inte moral, även om de hänger samman. Att beundra/känna vördnad är varken moral eller etik. Kristen barmhärtighet vetefan vad det är för något, de flesta som visat barmhärtighet i bibeln var inte kristna (eller judar), och deras gud, i bibel, har uppenbarligen ingen aning om vad varken moral, etik eller barmhärtighet är för något.

    Vad innefattar just min moral? Tja, inte mycket. Jag är rätt moral-fattig. Eller kanske bara pragmatisk som fasen. Take your pick.


    Kan du inte vara snäll och förklara vad moral är då om det inte dög.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (X) skrev 2016-02-06 17:31:49 följande:

    Nu hittar du på saker.

    Jag ser inte ner på arbetande människor, men jag ser inte vitsen med att vörda nåt de gör automatiskt, och skulle behöva aktivt begå brott för att inte göra.


    De gör det inte alls automatiskt. Kanske bara i framtiden då mänskligt arbete helt är ersatt av robotar.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Etik är bra) skrev 2016-02-06 17:38:36 följande:
    Kan du inte vara snäll och förklara vad moral är då om det inte dög.
    Nja, det är ditt jobb att skriva det du menar så alla i diskussionen du startar är på samma "sida". Och vedertagna begrepp har vedertagna betydelser, som du måste ha koll på innan du startar en diskussion. Så det känns mest som att du inte riktigt har koll på vad det är du egentligen vill prata om/diskutera. Så, ta en kvart att läsa på istället.
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
Svar på tråden Vad innefattar just eran moral?