• Anonym (Ny matte)

    Chihuahua-frågor

    Ja, som rubriken lyder så har jag några chihuahua-frågor. Jag vill vara anonym och hoppas det är ok.

    Jag har haft hund hela livet nästan men nu blivit med Chihuahua. Jag är inte riktigt van vid storleken om man säger så.
    Vår nya hund är en omplacering, ca 3 år gammal tik som är jätterar. Dock är är hon superliten och väger bara runt kilot.

    1. Hunden kan inte gå i koppel och har gått löst hela livet. Måste jag lära henne att gå i koppel eller ska jag ha henne lös? Vad är er erfarenhet av lösa Chihuahuor som går lösa och andra, större hundar? Måste man vara orolig för att hunden ska bli påhoppad? Själv bryr hon sig inte direkt om andra hundar alls.

    2. Hon fryser när det är kallt ute. Jag har en liten tröja som verkar hjälpa, men bör man köpa även skor? Hon tycker inte om att gå på snön eller när det är slask ute. Hur ska man hantera det?

    3. Hon är inte 100 % rumsren. Jag har bara tränat valpar och det har gått bra. Nu slänger jag ut henne varje timme och vi har i princip inga olyckor alls. Hur länge tror ni vi måste hålla på med det?

    Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Chihuahua-frågor
  • Anonym (Ny matte)

    Ingen som har en sån där liten hund som kan svara

  • NiHa

    Har ingen liten hund men har alltid haft hund. Jag tycker att du ska lära henne gå i koppel. Framförallt för att visa "respekt" mot andra med hundar eller små barn. Visst är det en liten hund, men är man rädd så är man. Och sen skulle hon kanske kunna råka springa fram till en hund som inte tycker om andra hundar. Krävs tyvärr inte så mkt för en sån liten hund att bli skadad:( Däremot om hon är duktig på inkallning osv så hade jag haft henne lös där det inte finns några risker:)

    Är det bara en tröja eller är det ett täcke? Prova köpa ett par skor om hon nu inte tycker om när det är kallt. Dom brukar vänja sig rätt fort:)

    Hur lång tid det tar att bli rumsren är jätte olika, fortsätt som du gör och öka tiden mellan gångerna innan ni går ut.
    Eller säger hon ifrån något om hon vill ut?

  • Anonym (Också chihuahuaägare)
    Anonym (Ny matte) skrev 2016-02-06 17:08:56 följande:

    Ja, som rubriken lyder så har jag några chihuahua-frågor. Jag vill vara anonym och hoppas det är ok.

    Jag har haft hund hela livet nästan men nu blivit med Chihuahua. Jag är inte riktigt van vid storleken om man säger så.
    Vår nya hund är en omplacering, ca 3 år gammal tik som är jätterar. Dock är är hon superliten och väger bara runt kilot.

    1. Hunden kan inte gå i koppel och har gått löst hela livet. Måste jag lära henne att gå i koppel eller ska jag ha henne lös? Vad är er erfarenhet av lösa Chihuahuor som går lösa och andra, större hundar? Måste man vara orolig för att hunden ska bli påhoppad? Själv bryr hon sig inte direkt om andra hundar alls.

    2. Hon fryser när det är kallt ute. Jag har en liten tröja som verkar hjälpa, men bör man köpa även skor? Hon tycker inte om att gå på snön eller när det är slask ute. Hur ska man hantera det?

    3. Hon är inte 100 % rumsren. Jag har bara tränat valpar och det har gått bra. Nu slänger jag ut henne varje timme och vi har i princip inga olyckor alls. Hur länge tror ni vi måste hålla på med det?

    Tacksam för svar.


    Jag har två varav en väger 1,3 kg som vuxen.

    1. Köp sele! Ingen hund ska gå okopplad, en chihuahua kan råka illa ut av större hundar om du inte har den under kontroll. Sele är bättre än halsband.

    2. Mjuka skor är bättre än hårda, jag rekommenderar denna variant av minsta storleken: Winter Warm Pet Thick Dog Shoes 4pcs/set Footwear Waterproof Rain Boots Pet Products Dog Clothes Indoor Shoes
    s.aliexpress.com/rqyYNjuq
  • Anonym (Ny matte)

    Tack för svar.

    Angående att ha henne lös, så är hon helt ointresserad av människor och djur och håller sig max 3 meter ifrån mig när vi är ute och går. Hon är inte rädd, men inte heller konfrontativ om man säger så. Det jag är orolig för är att andra hundar ska hugga henne om DE går lösa.  En släkting har en chihuahua som bliv biten av en Jack Russel, men hon hade iofs koppel på sig vid tidpunkten. JK gick lös.

    Tack för tipset om skor. Kan man köpa dem i en vanlig butik? Hennes fötter är som min tumnagel ungefär och de skor jag tittat på har vart på tok för stora.

  • Anonym (Också chihuahuaägare)
    Anonym (Ny matte) skrev 2016-02-07 09:17:56 följande:

    Tack för svar.

    Angående att ha henne lös, så är hon helt ointresserad av människor och djur och håller sig max 3 meter ifrån mig när vi är ute och går. Hon är inte rädd, men inte heller konfrontativ om man säger så. Det jag är orolig för är att andra hundar ska hugga henne om DE går lösa.  En släkting har en chihuahua som bliv biten av en Jack Russel, men hon hade iofs koppel på sig vid tidpunkten. JK gick lös.

    Tack för tipset om skor. Kan man köpa dem i en vanlig butik? Hennes fötter är som min tumnagel ungefär och de skor jag tittat på har vart på tok för stora.


    Min hund är likadan som din och hon får alltså kopplad för att andra eventuellt kan ge sig på henne. Det är dessutom olagligt att gå med okopplade hundar på vissa platser.

    Om du bor i Sthlm så finns dessa skor på Chic Dog: www.chicdog.se

    Dock är de då mkt dyrare än på sidan jag länkade, ca 250-350 kr har jag för mig. Jag hade nog testat att beställa minsta storleken från den jag länkade ist.
Svar på tråden Chihuahua-frågor