• Äldre 6 Feb 17:42
    1761 visningar
    8 svar
    8
    1761

    Så ledsen över amningen. Vill helamma.

    Jag fick första barnet för 6 v sedan. Amningen kom inte igång ordentligt trots dygnetruntamning. Tillägg från dag 4 pga viktnedgång. Har delammat sedan dess. Alltid amning före flaska. Barnet ammar gärna så länge mjölken flödar snabbt. När flödet minskar släpper han bröstet och skriker tills han får flaskan. Kan sedan amma lite igen när han inte är lika frustrerad och hungrig.

    Jag provade tillmatningsset ett tag och det funkade bra. Dock åt han sig snabbt mätt och jag upplevde att jag ammade mindre nästan och kändes så konstlat. Återgick till flaska.

    Jag upplever att jag gjort allt som står i min makt. Ammat både ofta och länge. Gjort bröstkompressioner druckit amningste. Vilat, tänkt positiva tankar och försökt hålla mängden ersättning nere så han snabbt ska bli hungrig. Men mjölken ökar inte märkbart. Får spända bröst på sen eftermiddag om jag inte ammat på ett par timmar. Övrig tid är brösten mjuka även om det gått ett par timmar. Varför?

    Jag hade hoppats att mjölkmängden skulle komma igång av sig själv med lite tid. Men det verkar inte bli så. Amningsmottagningen säger att barnet inte suger tillräckligt aktivt. Verkar mest vilka ha bröstet som snuttenapp och flaskan som mat.

    Jag hade drömt om helamning, tanken på att nära mitt barn med min kropp får mig att känna mig kvinnlig. För att inte tala om att det är både billigt och praktiskt. Mest är det en intuitiv känsla av att jag vill vara så speciell och nära mitt barn som bara amning kan ge. Kanske lite ego.

    Som det är nu skulle det till och med vara enklare att bara ge flaska. Väldigt utdragna matningsprocedurer nu med först amning och sen flaska.

    Ska jag ge upp tanken på helamning? Finns det någon chans att jag kan trappa upp amningen ändå? Helst utan att jag måste vrida ut och in på mig själv. Eller hur ska jag göra för att acceptera att jag och barnet inte är amningskompatibla? Inser att det är värsta i-landsproblemet. Men är ändå väldigt ledsen. Och avundsjuk på alla med sprutande mjölk.

  • Svar på tråden Så ledsen över amningen. Vill helamma.
  • Anonym (Poiu)
    Äldre 6 Feb 18:01
    #1

    Ring och prata med Amningshjälpen. www.amningshjalpen.se

    Brösten måste inte spänna hela tiden för att innehålla mjölk. När de ställt in sig på rätt mängd är de mjuka. Läs mer om det här: www.babybaby.se/2015/02/sprangfyllda-och-lackande-brost/

    För att öka mängden mjölk i dina bröst måste du amma mer och dra ner på ersättningen. Det är inte lätt, det vet jag av egen erfarenhet. Men om du verkligen vill helamma fortsätt att kämpa!

    Ring Amningshjälpen! Läs på babybaby.se och sagogrynet.wordpress.com De är de bästa jag jag om amning!

  • Äldre 6 Feb 18:13
    #2

    Har du testat att pumpa ut mjölk? Då kanske produktionen kommer igång ordentligt..

    Tycker inte du ska vara avundsjuk på oss med sprutande mjölk. Kan inte amma utan att ha någon handduk till hands annars blir både jag o barnet nerskvättade av mjölk. Brösten blir stenhårda och läcker på natten om barnet sover 6h i sträck utan att tömma brösten.. men förstår att det måste kännas frustrerande att inte kunna mätta sitt barn. Lycka till!

  • Anonym (pumpa­)
    Äldre 6 Feb 18:13
    #3

    Kan du inte pumpa ut resten efter du ammat för att verkligen tömma bröstet och på så sätt signalera till kroppen att bilda mer?

  • Anonym (T)
    Äldre 6 Feb 19:27
    #4

    Prova havrekakor!

    Gärna med mörk choklad, tranbär och nötter

    Eller bara chokladbollar

    Har läst massor om att det kan öka mjölken och för min syster som äter chokladbollar hela tiden så funkade det ^^

    Sen gäller det att amma på och stimulera! Massage och pump

    Jag klarade själv inte av det och fick inte veta om havrekakor förren det var för sent :/

    Men pepp till dig!

  • Anonym (Kansk­e funkar­...)
    Äldre 6 Feb 21:16
    #5

    Har en idé som kanske funkar, men jag vet inte.

    Om du pumpar mellan amningarna (om det funkar)... Och sen när du ammar vanligt så ger du bröstmjölk på flaska instället för ersättning efteråt. Dels så känner din bebis att det inte blir någon skillnad i smak (dvs bebisen kan lika gärna fortsätta amma) samt att du stimulerar produktionen genom att pumpa, och du slipper tokamma.

    Mina bröst är också stundtals mjuka men när bebisen sugit ett tag så märker jag att hon dricker. Men får verkligen se tills att klämma ihop bröstet då så hon fattar att hon måste suga :)

    Lycka till! Och känn dig inte dålig om det inte funkar, det finns många fördelar med att delamma :)

  • Kattfl­ickan
    Äldre 6 Feb 22:19
    #6
    Anonym (T) skrev 2016-02-06 19:27:25 följande:

    Prova havrekakor!

    Gärna med mörk choklad, tranbär och nötter

    Eller bara chokladbollar

    Har läst massor om att det kan öka mjölken och för min syster som äter chokladbollar hela tiden så funkade det ^^

    Sen gäller det att amma på och stimulera! Massage och pump

    Jag klarade själv inte av det och fick inte veta om havrekakor förren det var för sent :/

    Men pepp till dig!


    Är det verkligen sant?? Jag har under amningsperioden med båda mina barn haft ett sjukt sug efter chokladbollar. Jag har haft gott om mjölk och barnen har gått upp i vikt fint.

    TS: Förstår din känsla att vilja helamma. Försök att fasa ut ersättningen. Har barnet kanske vant sig vid att inte behöva jobba för att få mat? Att brösten är mjuka betyder inget, det kan finnas massor av mjölk där.

    Om du inte kan fasa ut ersättningen så är det ingen fara. Du är en lika bra mamma om du ger ersättning!
  • Äldre 6 Feb 22:30
    #7

    Du måste ju dra ner kraftigt på ersättningen. Jag höll på som du fram till dottern var ca en månad. Då var jag på amningsmottagningen på sjukhuset, de gav massa tips om greppet osv och sen sa de att om jag ville amma skulle jag ta bort all ersättning förutom kanske en gång per dag under en övergångdperiod, och verkligen intensivamma. Att behålla en flaska per dygn i början var främst för att bebisen hade ju vant sig vid ersättning den typen av mättnad som ersättning ger. Så jag gjorde så, tokammade och sen behöll vi bara en flaskmatning visd läggdags.
    Men jag fick kämpa för att hålla uppe produktionen hela amningsperioden, jag ammade i princip varje timme första halvåret. Men jag ville amma så jag såg det inte som ett problem. Men jag har läst någon gång att man aldrig får riktigt så där perfekt optimal mjölkproduktion om man delammar i början och det stämde i mitt fall. Men man kan absolut ta bort ersättningen ändå.

    Med nästa barn helammade jag från start och blandade aldrig in ersättning alls.

  • Anonym (T)
    Äldre 7 Feb 02:02
    #8
    Kattflickan skrev 2016-02-06 22:19:15 följande:

    Är det verkligen sant?? Jag har under amningsperioden med båda mina barn haft ett sjukt sug efter chokladbollar. Jag har haft gott om mjölk och barnen har gått upp i vikt fint.

    TS: Förstår din känsla att vilja helamma. Försök att fasa ut ersättningen. Har barnet kanske vant sig vid att inte behöva jobba för att få mat? Att brösten är mjuka betyder inget, det kan finnas massor av mjölk där.

    Om du inte kan fasa ut ersättningen så är det ingen fara. Du är en lika bra mamma om du ger ersättning!


    Ja! Det är verkligen sant!

    Kolla in alla amningskonton på instagram så har alla minst ett recept med havrekakor :O

    Dom innehåller tydligen massa saker som behövs för att tillverka mjölk och frigöra bra hormoner

    I många andra länder är det typ standard att ge ammande kvinnor havrekakor

    Fattar inte varför ingen informerar om det!?

    Linfrö är också bra!

    Det moderna västerländska samhället har verkligen tappat mycket :(

    I strävan att vara framåt så har vi glömt bort dom viktiga baskunskaperna, som tex. Att amma barn och lösa dess problem som kan uppstå

    Tycker det är synd! Bättre att komma ihåg och föra vidare dom bra sakerna samtidigt som man går framåt, det tror jag alla tjänar på
Svar på tråden Så ledsen över amningen. Vill helamma.