• Alexi

    Hur hanterar ni en sån där dag när barnen gnäller, tjafsar och bråkar konstant

    Våra barn på 5 och 7 år är rätt glada normalt sett, nöjda med att vara hemma och leka, vi har helt enkelt ganska sköna hemmadagar för det mesta.
    Men så vissa dagar så är det som förgjort. Fullständigt omöjligt. De bråkar, gnäller, tjafsar med varandra och med oss, hela dagen. Vad vi än gör och säger. All kommunikation från deras sida sker med hög gnällröst.

    Idag har varit en sån dag. Vi ska åka utomlands imorgon bitti och vi vuxna har mest ägnat oss åt packning, städning och förberedelser. Vi tog en promenad tillsammans hela familjen men i övrigt mest förberedelser. Vi har märkt tidigare att såna här dagar är fullständigt hopplösa och vi blir bara mer och mer sura och less på barnen ju mer de gnäller och bråkar. Lusten att resa försvinner ju rätt mycket...

    Hur gör ni andra såna här dagar? Vad säger ni till barnen, hur reagerar de osv?

  • Svar på tråden Hur hanterar ni en sån där dag när barnen gnäller, tjafsar och bråkar konstant
  • slojdannika
    Som en slöjdlärare för 4 skolor och 50 elever varje vecka. Kan jag meddela att detta fall kan lösas på många olika sätt. Jag har elever varje vecka som låter och gaphalsar, bråkar och mycket mer. Med allt jag har testat som tex låsa ut barn som pratar för mycket i matsalen där dom får tänka för sig själva eller ge pratförbud, men nu har jag hittat lösningen, dvs etiken som du mamman har påstod. Är att lämna dom på dagis. Nej? Din regel stämmer inte. Jag tycker i detta fall att man ska lyssna på radion och sen välja låtar att lyssna på men om dom pratar för mycket så ska man stänga av dom. Detta går i en livscirkel. Du kan också visa bilder på slöjdverk.

    /Annika lärare
  • Natulcien

    Du skriver att ni vuxna har haft fullt upp hela dagen...kan inte det vara orsaken till gnället?
    Vår son är som mest "gnällig" och "jobbig" när jag och sambon är som mest upptagna. Ibland blir det ju sådana dagar då man måste göra en massa annat, kanske är lite stressad. Och det känner väl barnen av, och söker uppmärksamhet.

    Vi brukar stävja "gnället" genom att åtminstone en av oss lägger saker åt sidan och umgås helhjärtat med sonen. Ibland har han hunnit fastna i gnället och då måste man även byta fokus, föreslå något helt annat, spela spel, gå ut eller vad som helst.

  • Alexi
    Natulcien skrev 2016-02-06 19:29:00 följande:
    Du skriver att ni vuxna har haft fullt upp hela dagen...kan inte det vara orsaken till gnället?
    Vår son är som mest "gnällig" och "jobbig" när jag och sambon är som mest upptagna. Ibland blir det ju sådana dagar då man måste göra en massa annat, kanske är lite stressad. Och det känner väl barnen av, och söker uppmärksamhet.

    Vi brukar stävja "gnället" genom att åtminstone en av oss lägger saker åt sidan och umgås helhjärtat med sonen. Ibland har han hunnit fastna i gnället och då måste man även byta fokus, föreslå något helt annat, spela spel, gå ut eller vad som helst.
    Absolut kan det vara det. Men jag tycker att i den här åldern måste det börja kunna funka att vi har fullt upp med saker inför en resa, en enstaka dag. Jag försökte ju bryta mönstret med att vi gick ut vid 15-tiden men 5-åringen ledsnade halvvägs på promenaden (trots att han gillar att vara ute annars) och gick hem med pappan och sen var båda två fortfarande gnälliga och tjafsiga resten av kvällen också...
  • Natulcien
    Alexi skrev 2016-02-06 20:20:04 följande:
    Absolut kan det vara det. Men jag tycker att i den här åldern måste det börja kunna funka att vi har fullt upp med saker inför en resa, en enstaka dag. Jag försökte ju bryta mönstret med att vi gick ut vid 15-tiden men 5-åringen ledsnade halvvägs på promenaden (trots att han gillar att vara ute annars) och gick hem med pappan och sen var båda två fortfarande gnälliga och tjafsiga resten av kvällen också...
    Jo, man kan tycka att det borde fungera...men det betyder inte att det gör det.
    Har själv en 5-åring som tycks ha hamnat i den ökända "lilla tonåren" som brukar infalla vid 6 års ålder, så vi kämpar mycket med detta. Bekräfta och behålla lugnet. De dagar man inte lyckas blir det kaos.

    Kanske är dina barn lite stissiga och nervösa inför resan också, och det tar sig gnälliga uttryck? En tanke bara.
  • Alexi

    Absolut är det nog förväntningar i luften, vi har alla laddat länge för resan. Det är mer att maken och jag drivs till vansinne. De försöker ju leka med varandra men bråkar hela tiden.

  • Nenne666
    Alexi skrev 2016-02-06 20:20:04 följande:
    Absolut kan det vara det. Men jag tycker att i den här åldern måste det börja kunna funka att vi har fullt upp med saker inför en resa, en enstaka dag. Jag försökte ju bryta mönstret med att vi gick ut vid 15-tiden men 5-åringen ledsnade halvvägs på promenaden (trots att han gillar att vara ute annars) och gick hem med pappan och sen var båda två fortfarande gnälliga och tjafsiga resten av kvällen också...
    Har dom inga kompisar att leka med? Att bara vara med syskonet och föräldrar kan ju inte vara överdrivet skoj i den åldern .
  • Alexi

    Klart att de har kompisar men de träffar nästan aldrig dem på helgerna. Fem dagar heltid per vecka i skola och förskola, då behöver man familjetid på helgen!

  • Nenne666
    Alexi skrev 2016-02-06 20:41:36 följande:

    Klart att de har kompisar men de träffar nästan aldrig dem på helgerna. Fem dagar heltid per vecka i skola och förskola, då behöver man familjetid på helgen!


    Barnen kanske behöver sina kompisar på helgen, menar jag.
  • Alexi

    Fast en vanlig helg är det inte så här som jag skrev i ts. Då leker de med varandra i timmar och vi har det lugnt och skönt.

  • Nenne666
    Alexi skrev 2016-02-06 20:45:07 följande:

    Fast en vanlig helg är det inte så här som jag skrev i ts. Då leker de med varandra i timmar och vi har det lugnt och skönt.


    Okej, då är det väl inget problem då. Jag kan bara utgå ifrån mina egna barn i den åldern, men det gäller ju inte alla andra för det. Ska ni resa så är det väl det, och det är ju inte så konstigt i sig. Trevlig resa!
  • scanmia

    Om jag vet att vi står inför en sådan där hopplös dag - och en packningsdag inför semester är en klassiker, likaså om jag har huvudvärk eller en deadline - så planerar jag dagen heeeelt annorlunda än en vanlig hemmadag. Dels mycket mer struktur och dels mycket mer skärmtid och extra förmåner. Ut och bränn av överskottsenergin, även om det bara är en halvtimme så gör det underverk. Simma i pool är ännu mer effektivt, men tar lite mer tid. En ny bok var eller några bamsetidningar eller en lego-utmaning håller dem sysselsatta några timmar var för sig (så att de inte kan bråka) och om det finns två föräldrar hemma så får de hjälpa en var med ärenden och packning. Film och popcorn är en säker hit. Alltså vi hanterar det genom att vara skämma bort dem lite extra för att kompensera för att vi inte är helt närvarande och mer uppstressade än vanligt.

    Ja det gäller ju förstås att dessa dagar är just undantag och inte regel (då avhjälps det nog bättre av en helt annan strategi), men jag tycker att det är bättre med lite extra guldkant istället för att lyssna på allt gnäll och bråk, som bara gör mig mer stressad, vilket gör dem mer tjafsiga. Lather, rinse, repeat ...

    Kan man låna ut ett (eller alla) barnen till någon kompis eller farmor så är det ju en perfekt dag att göra det på. 

  • Gullebulle25

    Funderar på mig själv i liknande situationer. Hur förhåller JAG mig till situationen? Hur kan JAG vara en bidragande faktor till varför min unge e gnällig eller uppjagad. Gnäll uppstår aldrig av sig själv.

    Reflektion is my advice.

  • Alexi

    Scanmia: bra tankar, vi ska planera för det nästa gång.

    Vi ska åka på resa i sommar allta första dagen på semestern. Men jag har tänkt att man kanske borde ta semester en dag tidigare för att de skulle hinna landa lite innan vi åker iväg. Men idag har jsg känt att nej, inte ta ledigt för att ha en sån här sjukt jobbig dag. Men kanske ändå.

  • jenny99

    Usch vad tråkigt de låter.Är dom inte ute eller med vänner?Mina har alltid varit med sina vänner och ute.Jag bojkottar syskon som bara umgås med varann.

  • minerva123
    jenny99 skrev 2016-02-07 08:59:55 följande:

    Usch vad tråkigt de låter.Är dom inte ute eller med vänner?Mina har alltid varit med sina vänner och ute.Jag bojkottar syskon som bara umgås med varann.


    Vad menar du med att du bojkottar syskon som bara umgås med varandra?
  • Vestra

    Dom var förmodligen väldigt förväntansfulla inför resan.  Men har man sådana dagar när man vet att man inte kommer hinna leka och ge sin fulla uppmärksamhet så är det bra att ladda upp med mutor. Antingen nya filmer, böcker, tidningar, leksaker, glass i frysen, god frukt eller vad som nu funkar. Nya pysselgrejer är kanon här hemma. 


    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
Svar på tråden Hur hanterar ni en sån där dag när barnen gnäller, tjafsar och bråkar konstant