• Äldre 6 Feb 19:26
    3832 visningar
    2 svar
    2
    3832

    Primolut-nor - vill bli gravid. Frågor!

    Hej!


    Pga. blödningsproblem, långa cykler, tjock slemhinna efter MA har jag fått primolut-nor utskrivet av gyn. Ska ta primolut i tre cykler (1 tablett om dagen i 12 dagar/cykel). Första kursen påbörjade jag den 4/2, på cykeldag 24 utan att ha haft äl än. Nästa kur ska jag påbörja den 4/3.

    Jag får inte riktigt ihop det. Jag vill ju bli gravid igen, snarast möjligt... Den 4/3 kommer jag med största sannolikhet inte ens att ha haft äl. När jag då tillför kroppen primolut igen så kommer ju kroppen tro att jag haft äl - således får jag väl ingen!? Och skulle jag väl få en så kommer jag troligtvis hinna få blödningen som efterföljer primolutkuren innan ett bekfruktat ägg ens fäst.

    Gah, jag blir tokig på detta. Har gråtit hela helgen. Någon med erfarenhet?




  • Svar på tråden Primolut-nor - vill bli gravid. Frågor!
  • Äldre 8 Feb 17:40
    #1

    Om det är någon som är i samma situation som jag i framtiden så kan jag berätta att jag fått nedan svar från 1177:

    "Hej!


    Du ställer kloka och relevanta frågor.


    Du har fått Primolut Nor mot dina långa mellanblödningar. Då byggs slemhinnan i livmodern upp och sedan, när du slutar efter 13 dagar, blöder den ut vid mens.


    Eftersom Noretisteron i Primolut Nor delvis omvandlas till etinylestradiol, blir effekten som ett svagt kombinerat p-piller. Därför minskar sannolikheten för dig att få ägglossningar och bli gravid under behandlingen.


    Dessutom finns risk att Primolut Nor ger fosterskador.


    Därför ska du inte försöka bli gravid så länge du behandlar dig med Primolut Nor."

  • Thu 24 Aug 2023 14:07
    #2

    Hej vantarpaettmirakel, 

    hur har det gått för dig? jag såg din tråd här nu (lite sent visserligen) men detta hjälpte mig mkt då även jag går på en tre månaders kur nu och längtar efter barn <3

Svar på tråden Primolut-nor - vill bli gravid. Frågor!