• Stolt Farsa
    Äldre 6 Feb 19:28
    1992 visningar
    19 svar
    19
    1992

    Flyktingkrisen skapar osämja bland släkt och vänner

    Den stora flyktingvågen till Sverige har ju onekligen splittrat många av oss. Nästan alla Svenskar har tvingats reflektera över vad man står i den här frågan. Den går liksom inte bara förbi obemärkt med tanke på gränskontrollerna, bränderna på flyktingboenden, o.s.v.

    När man är på en släktmiddag så kan det hända att någon säger "Vad synd det är om alla flyktingar som flyr från krig, vi måste hjälpa dem." Då kan genast någon annan kontra med "Men vad menar du? Vi har ju redan tagit emot alldeles för många, välfärden har förstörts är du inte klok!". Sen är i princip stämningen på släktmiddagen förstörd.

    Det är svårt att inte prata om det som händer men samtidigt är frågan så känslig att det alltid är någon som blir upprörd och så kan man typ inte prata om något annat på kafferasten.
    Två kusiner i min släkt vart så arga på varandra för de tyckte så olika i den här frågan att en tredje part fick gå in och sära på dem.

  • Svar på tråden Flyktingkrisen skapar osämja bland släkt och vänner
  • Anonym (Enas)
    Äldre 6 Feb 19:38
    #1

    Om man har så olika åsikter får man väl helt enkelt bara konstatera det och gå vidare. Enas om att man är oense! Flört Det gäller väl f.ö alla åsikter man inte alls tycker lika.   I vår bekantskap tycker hittills alla vi pratat med likadant om flyktingkrisen och nån vansinnesdiskussion har det inte blitt. Däremot är det väldigt olika ståndpunkter bland mina vänner på F.B, men då skriver jag inget där jag inte håller med för jag orkar inte diskutera.

  • Stolt Farsa
    Äldre 6 Feb 19:43
    #2
    Anonym (Enas) skrev 2016-02-06 19:38:03 följande:

    Om man har så olika åsikter får man väl helt enkelt bara konstatera det och gå vidare. Enas om att man är oense! Flört Det gäller väl f.ö alla åsikter man inte alls tycker lika.   I vår bekantskap tycker hittills alla vi pratat med likadant om flyktingkrisen och nån vansinnesdiskussion har det inte blitt. Däremot är det väldigt olika ståndpunkter bland mina vänner på F.B, men då skriver jag inget där jag inte håller med för jag orkar inte diskutera.


    Jo jag håller med man tycker ju att alla borde tänka så men många jag känner gör tyvärr inte det.
  • Anonym (Enas)
    Äldre 6 Feb 19:45
    #3
    Stolt Farsa skrev 2016-02-06 19:43:59 följande:
    Jo jag håller med man tycker ju att alla borde tänka så men många jag känner gör tyvärr inte det.
    Nä, vissa vill ju bara diskutera för att diskutera och andra ger sig inte för de tror sig kunna övertyga motparten. Men sånt ger ju ytterst sällan nåt förutom en massa ilska till slut.
  • Anonym (konst­igt)
    Äldre 6 Feb 22:33
    #4

    I vår familj är tycker alla likadant, men det finns vänner och bekanta som är tvärt mot.

    Fattar bara inte varför en del blundar och tappar hörseln för vad som sker. För nog bör alla som kan läsa och höra och se att det är oroligt. Att det händer hemskheter varje dag och att det inte hör till Sverige.

    Det som tycker att allt står rätt till fattar nog inte förrän det själva drabbas.

    Nä Sverige är inte som det var :(

  • Äldre 6 Feb 22:58
    #5
    Stolt Farsa skrev 2016-02-06 19:28:37 följande:
    Den stora flyktingvågen till Sverige har ju onekligen splittrat många av oss. Nästan alla Svenskar har tvingats reflektera över vad man står i den här frågan. Den går liksom inte bara förbi obemärkt med tanke på gränskontrollerna, bränderna på flyktingboenden, o.s.v.

    När man är på en släktmiddag så kan det hända att någon säger "Vad synd det är om alla flyktingar som flyr från krig, vi måste hjälpa dem." Då kan genast någon annan kontra med "Men vad menar du? Vi har ju redan tagit emot alldeles för många, välfärden har förstörts är du inte klok!". Sen är i princip stämningen på släktmiddagen förstörd.

    Det är svårt att inte prata om det som händer men samtidigt är frågan så känslig att det alltid är någon som blir upprörd och så kan man typ inte prata om något annat på kafferasten.
    Två kusiner i min släkt vart så arga på varandra för de tyckte så olika i den här frågan att en tredje part fick gå in och sära på dem.
    Politik och religion: två ämnen att undvika på släktmiddagar och i nya bekantskapskretsar.
  • Stolt Farsa
    Äldre 6 Feb 23:46
    #6
    Flash Gordon skrev 2016-02-06 22:58:23 följande:

    Politik och religion: två ämnen att undvika på släktmiddagar och i nya bekantskapskretsar.


    Japp onekligen
  • Anonym (Lor)
    Äldre 8 Feb 13:12
    #8

    Det mest osmakliga är alla invandringskritiker som ska börja prata om "alla blattar som tar våra pengar" på precis alla släktfester, inklusive min dotters 2årskalas. Så jävla olämpligt!

  • Stolt Farsa
    Äldre 8 Feb 13:25
    #9
    Anonym (Lor) skrev 2016-02-08 13:12:59 följande:

    Det mest osmakliga är alla invandringskritiker som ska börja prata om "alla blattar som tar våra pengar" på precis alla släktfester, inklusive min dotters 2årskalas. Så jävla olämpligt!


    oj. Ja det får man nog hålla för sig själv. Åtminstone vid sådana tillställningar
  • Äldre 8 Feb 13:45
    #10

    Både i familjen och bekantskapskretsen finns folk av olika åsikter, inte bara i den här frågan, att någon börjar bråka säger nog mer om just din släkt än om de olika inställningarna.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • lagge2
    Äldre 8 Feb 23:18
    #11

    Känns inte som att det är så stor debatt längre.
    Åsikterna känns ganska eniga i samhället.
    Läs och begrunda!

    http://www.aftonbladet.se/debatt/article22198632.ab

    http://www.expressen.se/gt/massivt-intresse-for-flyktingmoten/

    http://www.dn.se/sthlm/mote-om-ensamkommande-flyktingar-sparade-ur/

    Kunde länkat till ytterligare mängder med artiklar.

  • Anonym (micke­)
    Äldre 9 Feb 16:05
    #12
    lagge2 skrev 2016-02-08 23:18:04 följande:
    Känns inte som att det är så stor debatt längre.
    Åsikterna känns ganska eniga i samhället.
    Läs och begrunda!

    www.aftonbladet.se/debatt/article22198632.ab

    www.expressen.se/gt/massivt-intresse-for-flyk.../

    www.dn.se/sthlm/mote-om-ensamkommande-flyktin.../

    Kunde länkat till ytterligare mängder med artiklar.
    Du har ju precis räknat upp 3 medieföretag som alla har samma åsikt.

    Svenska folket enligt en mätning sist ansåg med förkrossande majoritet att flyktingfrågan var den
    absolut viktigaste frågan just nu skyhögt över jobb och skola.

  • lagge2
    Äldre 9 Feb 22:19
    #13
    Anonym (micke) skrev 2016-02-09 16:05:23 följande:
    Du har ju precis räknat upp 3 medieföretag som alla har samma åsikt.

    Svenska folket enligt en mätning sist ansåg med förkrossande majoritet att flyktingfrågan var den
    absolut viktigaste frågan just nu skyhögt över jobb och skola.
    Precis, enigheten bland svenska folket är nästan total.

    95 % av folket tycker politiken varit naiv...se artikeln i Aftonbladet.

    http://www.aftonbladet.se/debatt/article22198632.ab
  • Stolt Farsa
    Äldre 10 Feb 07:29
    #14
    lagge2 skrev 2016-02-09 22:19:53 följande:

    Precis, enigheten bland svenska folket är nästan total.

    95 % av folket tycker politiken varit naiv...se artikeln i Aftonbladet.

    www.aftonbladet.se/debatt/article22198632.ab


    Trots att ni har rätt så är det ju isf konstigt att inte fler röstar på SD. Därför många undersökning visar ju på att svenska folket tycker att det här är den viktigaste frågan. Alliansens förslag skiljer sig ju väldigt lite ifrån regeringens så om man nu tycker att regeringen gör ett dåligt jobb då är ju knappast alliansen ett alternativ. Då finns ju bara SD. Så varför är inte SD ännu större?
  • Anonym (Lor)
    Äldre 10 Feb 09:29
    #15
    Stolt Farsa skrev 2016-02-10 07:29:43 följande:
    Trots att ni har rätt så är det ju isf konstigt att inte fler röstar på SD. Därför många undersökning visar ju på att svenska folket tycker att det här är den viktigaste frågan. Alliansens förslag skiljer sig ju väldigt lite ifrån regeringens så om man nu tycker att regeringen gör ett dåligt jobb då är ju knappast alliansen ett alternativ. Då finns ju bara SD. Så varför är inte SD ännu större?
    Resten av deras partiprogram är skit. Troligen därför. Dessutom är det att skjuta sig i foten att rösta på SD om man är kvinna, och det är ju jag, så därför är det uteslutet att rösta på dem för mig.
    Annars vill jag också minska invandringen drastiskt. Helt stopp ett tag helst.
  • lagge2
    Äldre 12 Feb 21:40
    #16
    Efter att ha läst igenom dagens händelser, dvs om lite knivmord, någon våldtäkt, lite onanerande på bad och övergrepp på unga tjejer på skolbussar så undrar man....
    Vad hände med vårt land ?
  • Anonym (xex)
    Äldre 14 Feb 08:51
    #17
    +2

    Undvik att diskutera frågan på släktmiddagar! Det är enda lösningen. I min familj och närmaste släkt tycker de flesta likadant, men vi har några unga idealistiska personer som fortfarande tror att Sverige kan rädda hela världen, som inte ser problemen i vårt samhälle osv. De brukar dock inte ta upp ämnet om ingen annan gör det, för de vet ju vad alla andra (och större delen av Sveriges befolkning) tycker. På Facebook käftas det mer, men där är det ju lättare att helt enkelt bara låta bli att ge sig in i sådana diskussioner.

  • lagge2
    Äldre 15 Feb 21:35
    #18
    Stolt Farsa skrev 2016-02-06 19:43:59 följande:
    Jo jag håller med man tycker ju att alla borde tänka så men många jag känner gör tyvärr inte det.
    Personligen tror jag inte ämnet är så kontroversiellt längre på släktmiddagen.

    Jag vill påpeka vad som framgår i senaste avsnittet av Agenda. Det överlägset vanligaste ordet som svenska folket just nu tycker passar in i samhället är :


    ORO

    Hoppas Löfvén, Fridolin och Romson känner sig fortsatt stolta !!!
  • lagge2
    Äldre 19 Feb 20:46
    #19
    Man känner ju verkligen med vilken härlig kraft rättsväsendet agerar...och har man delade meningar om detta på en släktmiddag så undrar man ju vad det är för släkt man har....

    Den grymma gruppvåldtäkten i Mariannelund av ett stort gäng Afganistanska män och resultatet blev - ingen utvisning

    Den grymma gruppvåldtäkten i Stockholm i somras av ett stort gäng Marockanska killar och resulatet blev - ungdomsvård och den "grymmaste" gärningsmannen valde att promenera iväg från hemmet.

    Man blir ju totalt galen av vilket signalvärde detta ger !!!!!!
Svar på tråden Flyktingkrisen skapar osämja bland släkt och vänner