• Anonym (Färg)

    Färga hunden?

    Jag har en vit hund som jah vill färga pälsen på. Slingor. Kan man färga hundar? Med hårfärg (pälsängrar) för hundar?

  • Svar på tråden Färga hunden?
  • Anonym (Färg)
    Godistjejen skrev 2016-02-06 20:10:52 följande:

    Nej ! Tror det ska vara nå speciell färg men iofs så tycker jag inte du ska färga hunden överhuvudtaget så


    Varför inte?
  • Godistjejen

    Tycker bara synd om hunden plus att jag tror inte det är så bra att färga heller. Men som sagt det finns säkert någon färg som är mer till för att använda på hundar eller andra djur som alltså inte är skadliga ! Alla är vi olika. Men jag måste fråga varför vill du färga din hund ? Ta på hunden kläder istället.

  • Anonym (Hundägare)

    Färgar du själv håret? Jag gör det, och det är inte nån större favoritsyssla. Har du tänkt på hur det stinker (barnen o maken undviker närkontakt ett dygn efter ) o själv får jag huvudvärk. För att inte tala om hur färgen svider i hårbotten. Inte trevligt.

    Jag är vuxen. Jag utsätter mig själv för detta "vill man vara fin osv". Jag vet att det går över. Hunden vet inte att det går över. Hunden skiter i hur den ser ut så länge pälsen inte är tovig. Hunden har känsligare luktsinne än jag har. Hunden har tunnare hud så färgen svider troligen mera.

    Din hund förtjänar inte att "lida pin för att DU ska tycka den är fin". Hunden är inte en accessoar.

    Men om du nödvändigt ska färga pälsen, ta kontakt med en trimmare/pälssalong för hundar och låt dem göra det som är proffs. Tror det ska vara skilda produkter för hunden...

  • Godistjejen
    Anonym (Hundägare) skrev 2016-02-06 20:23:22 följande:

    Färgar du själv håret? Jag gör det, och det är inte nån större favoritsyssla. Har du tänkt på hur det stinker (barnen o maken undviker närkontakt ett dygn efter ) o själv får jag huvudvärk. För att inte tala om hur färgen svider i hårbotten. Inte trevligt.

    Jag är vuxen. Jag utsätter mig själv för detta "vill man vara fin osv". Jag vet att det går över. Hunden vet inte att det går över. Hunden skiter i hur den ser ut så länge pälsen inte är tovig. Hunden har känsligare luktsinne än jag har. Hunden har tunnare hud så färgen svider troligen mera.

    Din hund förtjänar inte att "lida pin för att DU ska tycka den är fin". Hunden är inte en accessoar.

    Men om du nödvändigt ska färga pälsen, ta kontakt med en trimmare/pälssalong för hundar och låt dem göra det som är proffs. Tror det ska vara skilda produkter för hunden...


    Klockrent skrivet!! Tummen upp till dig !!
  • Anonym (Färg)

    Jag tycker knte det är nåt fel. Vadå, finns det särskilda produkter för hundar så ska ju inte hunden lida! Så, jo jag vill färga slingor på den, för jah vill att den ska vara fin.

  • Aikido
    Anonym (Färg) skrev 2016-02-06 20:07:29 följande:
    Jag har en vit hund som jah vill färga pälsen på. Slingor. Kan man färga hundar? Med hårfärg (pälsängrar) för hundar?


    Vad har de med detta att göra?
  • volvo142
    Anonym (Hundägare) skrev 2016-02-06 20:23:22 följande:
    Färgar du själv håret? Jag gör det, och det är inte nån större favoritsyssla. Har du tänkt på hur det stinker (barnen o maken undviker närkontakt ett dygn efter smile2.gif ) o själv får jag huvudvärk. För att inte tala om hur färgen svider i hårbotten. Inte trevligt.

    Jag är vuxen. Jag utsätter mig själv för detta "vill man vara fin osv". Jag vet att det går över. Hunden vet inte att det går över. Hunden skiter i hur den ser ut så länge pälsen inte är tovig. Hunden har känsligare luktsinne än jag har. Hunden har tunnare hud så färgen svider troligen mera.

    Din hund förtjänar inte att "lida pin för att DU ska tycka den är fin". Hunden är inte en accessoar.

    Men om du nödvändigt ska färga pälsen, ta kontakt med en trimmare/pälssalong för hundar och låt dem göra det som är proffs. Tror det ska vara skilda produkter för hunden...
    bästa kommentaren :)
  • Anonym (Hundägare)
    Anonym (Färg) skrev 2016-02-06 20:43:30 följande:

    Jag tycker knte det är nåt fel. Vadå, finns det särskilda produkter för hundar så ska ju inte hunden lida! Så, jo jag vill färga slingor på den, för jah vill att den ska vara fin.


    Färgen jag färgar med är framtagen för människor. Your point? Om vi antar att hunden känner i stora drag samma som jag känner då jag färgar, så känner den lidande eller åtminstone stort obehag.

    Du tycker det blir snyggt... Tänk om hunden hade tyckt att det är ursnyggt att du går i enbart neonrosa crocs hela sommarn
  • Anonym (vov)

    Klart du ska färga hunden om du vill.

    Husdjur har man ju för sin egen skull och om man vill ha hunden i en annan färg av estetiska skäl är det väl ingen big deal.

    Färga på. Men välj någon färg som inte utsätter hunden för för stort obehag. Djurplågeri är nämligen förbjudet i lag.

  • Brunhilde
    Anonym (vov) skrev 2016-02-06 22:17:31 följande:
    Klart du ska färga hunden om du vill.

    Husdjur har man ju för sin egen skull och om man vill ha hunden i en annan färg av estetiska skäl är det väl ingen big deal.

    Färga på. Men välj någon färg som inte utsätter hunden för för stort obehag. Djurplågeri är nämligen förbjudet i lag.
    Det viktiga är färgen och nyansen. Det känns så himla fel när det skär sig mot handväskan.
Svar på tråden Färga hunden?