• Anonym (Hjälp!)

    Dålig relation med föräldrar

    Svårt att beskriva en situation som pågått under flera år, men jag gör ett försök. 

    Jag är en tjej på 25 år som har en dålig relation till mina föräldrar och då speciellt till min mamma, något som har varit så sen jag var litet barn. 

    Det är inte så att jag blivit misshandlad eller våldtagen eller något sånt där uppenbart och "stort", utan mer subtilt i form av kommentarer och gliringar. Kommentarer som typ att det ju inte är konstigt att jag inte har några vänner, att jag är misslyckad, att det önskas att jag inte fanns osv. Om jag visade upp något som jag var glad över att ha presterat i skolan så fick jag bara höra att min bror hade ju bättre. En del "straff" som att bli utelåst mitt i vintern osv. 

    Under högstadiet så mådde jag så dåligt över att gå hem, för att jag fick ångest över att veta att det troligtvis skulle slängas någon kommentar på mig så ofta gick jag istället till biblioteket och drog ut på tiden innan jag var tvungen att gå hem. 

    En period på gymnasiet så bodde jag i familjehem efter att jag kommit i kontakt med psykiatrin, för att psykolog och soc bedömde att det var nödvändigt för att jag skulle kunna avsluta mina studier, att jag behövde komma bort från all stress och ångest hemma. 

    Det var aldrig några ömhetsbetygelser hemma, jag tycker t ex det är jättejobbigt med något så enkelt som en kram av någon vilket jag själv tror beror på att jag helt enkelt inte är van vid sånt men det är ju inget jag vet, för det kan man ju ha problem med såklart även om man skulle blivit överöst med kärlek som barn. 

    Om jag mådde dåligt över något eller för den delen var glad över något och ville tala om det eller visa mina föräldrar så möttes det av allt som oftast av tystnad och ignorans, fick ingen respons alls utan de fortsatte bara med det de höll på. Det är fortfarande så att jag inte vill tala om saker för dom, för att det känns meningslöst. Men ibland händer det att jag gör ett försök, som för några månader sen så var jag med om att en person avled vilket var väldigt traumatiskt och jobbigt för mig och det var något som jag tog upp med en vän som är i min mammas ålder, som jag lärt känna senaste åren (något som känns väldigt bra!). Men hur som helst så tänkte jag att jag skulle prata om det med mamma för att något som var så "stort" kanske hon skulle förstå att det var något jag ville ha stöd med, men det möttes med ingenting och inom ett par minuter så pratade hon om sig själv och om hur jobbigt hon hade det att hinna med sitt jobb.

    En gång när jag var liten så var jag med i en olycka och slog i bakhuvudet och svimmade av. Jag hämtades av min mamma (jag var bara avsvimmad under några minuter) men mådde dåligt, kräktes och hade ont under hela kvällen. Grät mycket såklart, men blev bara tillsagd att hålla käften. 

    Somsagt svårt att beskriva allting på ett bra sätt men jag kan kanske komma på fler saker vid specifika frågor/undringar. 

    Funderar helt enkelt på om andra har erfarenheter och vet hur man går vidare i livet? Jag tror det är kört att försöka lösa något, jag har försökt prata om vid något tillfälle hur jag känner men då fick jag bara höra att jag ljög och hittar på. Min mamma har också en personlighet som är väldigt mycket "energitjuv", något som inte bara upplevs av mig utan även av hennes arbetskamrater osv så det känns inte som att det skulle ge mig något att försöka vara "vänner" istället för mor-dotter. Men jag känner att det är något jag ofta grubblar över och är ledsen över varför det blivit så här, om det är så att jag ljuger och hittar på, om jag överdriver, vad jag har gjort för något för att utsättas för det osv osv. Och såklart en sorg över att inte känna att jag har en förälder i mitt liv. 

  • Svar på tråden Dålig relation med föräldrar
  • Anonym (Bäst i test)

    Antingen så kan du lära dig att acceptera att du inte får det du vill ha av er relation eller så kan du bryta kontakten med dem. Låt dem inte få dig att må dåligt, du är värd bättre!

  • Anonym (x2)

    Det låter som mitt liv. Jag vet inte vad som är fel på våra mammor men läste en text på internet som gjorde att allt klarnade. Google "vuxna barn till narcissistiska mödrar"

  • Anonym (enmammamedfyra)

    Vet precis vad du pratar om, tyvärr.
    Min och mammas relation har funkat ok i perioder men i grunden är den inte bra och nu har jag inte haft kontakt med henne sen i juni. Känner igen det du skriver, jag hade spelat fotboll med min bror och hans kompisar. Fick bollen på armen och fick så ont så jag tappade andan. När det värsta lagt sig så kändes d bättre men klagade till mamma att jag hade ont i min arm.. Mamma tyckte alltid jag överdrev och va känslig men efter två dagar tog hon mig till läkaren och fick gipsa armen då jag fått en rejäl spricka i den. Hon tycker allt med min syster är bra men jag har aldrig varit lika viktig.

    Nu som 38 åring har jag känt att jag fått nog av att inte få någon respekt av henne och tröttnat på att hon tar min energi och gör mig så ledsen. Har börjat prata med en psykolog ang henne. Vill inte ha kontakt men det är inte så lätt att bara bryta och sen skutta på moln. Gör jag rätt, hon är ju ändå min mamma, är jag känslig, är jag dum.. Osv, tankarna snurrar.

    Har läst en del om narcister, min mamma har drag av det.

  • Anonym (Hjälp!)

    Tackar er som tog er tiden att svara <3 

Svar på tråden Dålig relation med föräldrar