• Äldre 6 Feb 22:51
    822 visningar
    3 svar
    3
    822

    Gitarrlektioner - klassisk gitarr?

    Börja med gitarr - klassisk gitarr eller ackord? Vilket är roligast. 

    Min 10-årigen son är musikalisk och intresserad av att spela instrument. Han sitter gärna och plingar på både piano och gitarr hemma. Nu har jag pushat på att han ska ta gitarrlektioner så att han lär sig grunderna och kan sen välja om han vill fortsätta eller hellre lära sig på egen hand. 

    Anmälde honom på en kurs som hette klassisk gitarr. (Trodde det var vanlig gitarr) Han har tidigare bara spelat ackord. Efter första lektionen fick han uppfattningen att den här kursen är enbart att spela melodi. Första läxan är att spela på en sträng, fingersättning osv. Säkert jättebra. Men dötrist tyckte sonen. Han vill ju spela "låtar". 

    Hur brukar man börja? Vad innebär klassisk gitarr? Är det bara melodi eller även ackord? Självklart måste man traggla en del när man lär sig instrument, men det ska ju vara kul också. Det finns alternativ han kan gå på, men kommer det vara typ samma överallt? Tips?

  • Svar på tråden Gitarrlektioner - klassisk gitarr?
  • Steven­Diese
    Äldre 6 Feb 23:57
    #1

    Tycker han ska spela den musik han gillar. Både slingor/riff och ackord.

    Finns mycket bra appar och program nu för tiden.

    GuitarPro va poppis för några år sen. (Program)

    iOS app finns många. Jellynote är en. Då kan han välja vilken gitarr han vill köra. Komp eller lead eller vad som.

  • Äldre 6 Feb 23:59
    #2

    Jag kan inte tänka mig en gitarrkurs, klassisk eller ej, där man inte får lära sig spela ackord. Däremot vet jag inte om det finns kurser som innehåller uteslutande ackordläran, men själva iden skulle kännas lite poänglös, lite som att gå på fotbollsträning där man bara tränar kondition......en sådär metafor, men poängen är att det blir mycket ensidigt.

    Jag började med privatlektioner i klassisk spansk gitarr, där jag ofta ville att min lärare skulle ta ut mina favoritlåtar, och lära mig. Så det kan ju vara en bra utgångspunkt - att även inkludera musiken som din son lyssnar på i utbildningen. T.ex., en låt som Nothing Else Matters skulle man lätt kunna placera i facket "klassisk gitarr".

  • Äldre 7 Feb 01:17
    #3

    Det låter inte som om man måste sitta och traggla lilla snigel hela terminen utan att man faktiskt kan börja ganska snabbt med bra låter? Vill ju inte att lektionerna ska döda hans intresse utan hellre inspirera honom att spela mer. 

    Då kan vi förvänta oss att kursen innehåller både melodi och ackord? Jag ska ringa och kolla med dom. 

    Tack för tips på app. Tycker ändå den var lite svår att veta hur man ska börja. Skulle vilja hitta enkla låtar med bara några enkla ackord att börja med. Typ enbart D, Am, Em. Det han spelat hittills är 7 years, In the jungle och några Astrid Lindgren sånger. Tror han behöver lektioner för att komma igång på ett bra sätt. 

Svar på tråden Gitarrlektioner - klassisk gitarr?