• Anonym (tassen)

    Stänga in katter nattetid?

    Jag besökte en väninna som bor i en annan stad för ett tag sen, hon har två katter. När vi skulle gå och lägga oss lyfte hon in katterna i ett rum och stängde dörren om dom. Jag frågade varför hon gör så, och hon sa att de är så vilda om nätterna annars, springer runt och välter saker och stör sömnen m.m. Hon hade haft dom instängda nästan varje natt sedan de var ungar. Katterna verkade nöjda med att tillbringa natten instängda, de kurade ihop sig tillsammans i en sovkorg, jamade inte eller krafsade på dörren eller så, och kom ut glada och gosiga morgonen därpå.

    Så nu undrar jag lite vad ni andra kattägare tycker. Är detta ok, eller bör man helt enkelt acceptera att lite spring, ljud och sånt om nätterna är en del av att vara kattägare? Själv har jag aldrig haft katt, men har inte hört om att någon stängt in sina husdjur så. Stänga ut dom från sovrum har jag hört om, men inte stänga in. I rummet fanns å andra sidan klösträd, sovplatser, mat, vatten, låda och allt annat de behöver, det var liksom "deras" rum, även om de så klart rör sig i hela huset dagtid.

    Anser ni att det är rätt eller fel att hålla katter instängda nattetid? När de verkar nöjda, finner sig i det och lärt sig följa mattes dygnsrytm?

  • Svar på tråden Stänga in katter nattetid?
  • Jeltzin

    Ja du vi stänger själva dörren till sovrummet, barnen ligger i egna rum med stängd dörr så vad är problemet?

  • Anonym (Hahaha)

    Underlig fråga. Om katterna verkar nöjda och de har det de behöver så varför skulle det vara fel? Själv stänger jag och hunden in oss i sovrummet för att slippa katterna som precis som din väninna säger för världens liv på nätterna. Skulle gjort som hon om jag haft ett rum till.

  • jenny99

    Jag har tre katter och skulle inte stänga in någon.Vi ser till att de är aktiva på dagen/kvällen.Sen brukar de stensova på natten.

  • lördagsgodis

    Katter gillar inte stängda dörrar, vi har stängt vår sovrummsdörr när barnen varit bebisar för katterna lägger sig gärna i spjälsängen men annars alltid öppna dörrar. Katter är nattaktiva och det är något man får räkna med som kattägare. Sen så är ju det bästa att ha gosiga katter i sängen:)

  • Anonym (??)

    Nej det är inte fel. Dom har ju mat vatten låda och annat att göra. Jag förstår att hon vill ha sin sömn. Kan du verkligen inte förstå det ts?

  • Anonym (Po)

    Bra idé, och att det funkar. Skulle jag gärna kunna. Har två katter som alltid vid läggdags 'vaknar'. Springer omkring och röjer. Sedan under natten kommer den ena och ska trampa i håret. Och om inte det ska mina fötter bli anfallna och gräver i lakanet. Man blir galen!

    Försökt att jag stängt min dörr men då krafsas det på dörren eller så hoppar katten upp på dörrhandtaget så det smäller högt och tillslut får katten upp dörren. Riktigt drygt att bli väckt kl 6 när man jobbar eftermiddag.

    Skulle gärna se dom lugna i ett rum som är deras under natten.

  • Anonym (.)

    Alla verkar nöjda, så jag ser inget problem i det. 
    Känner några som brukade stänga in katterna i badrummet på natten. Med lampan släckt. DET tyckte jag var djurplågeri, men det är ju en helt annan sak!

Svar på tråden Stänga in katter nattetid?