• isabelle1987

    Mår så dåligt! någon mer?

    Hej!! Vi har längtat efter en nr 3 och nu är jag i vecka 8 imorgon. För två veckor sen började illamåendet och det blev värre nu sista veckan ???? vid mina två andra graviditeter hade jag illamående också dock inte såhär mycket. Jag mår verkligen jätte illa hela tiden, värst är från att jag vaknar till kl 17 ca. Sen avtar det något. Äter varje tim för att lindra de något men de hjälper inte mycket. Jag är trött och har blivit väldigt nedstämd också, har inte lust för nåt!
    Min barnmorska tipsa mig om Postafen, har ätit de 3 dagar nu men det fungerar inte! Tänkte ringa imorgon för och be om nåt receptbelagd medicin.

    På måndag börjar jobbet igen och jag jobbar heltid som förskollärare, jag har verkligen noll energi att gå dit.. Allt känns för jobbigt.
    Förlåt för allt klagande, känner att jag bara vill prata ut! Är ju glad såklart för min graviditet men kan inte riktigt glädjas just nu.. ???? är ni i samma sitts eller har några tips?? Skriv gärna, de e så tråkigt och va i detta själv ?? Kramar

  • Svar på tråden Mår så dåligt! någon mer?
  • Lisiby

    Hej

    Är gravid med mitt första barn. Är i i v 9 och började må illa i v 6. Det har varit riktigt illa, va hemma från skola och jobb utan energi i 2 veckor, hann gå ner från 55 kg till 51,5 kg. Fick postafen men det hjälpte inte mycket, så har fått lergigan utskrivet.

    Men mår fortfarande illa men kan klara av vardagen nu. Det som hjälper mig mest är att äta så magsäcken aldrig är tom och vila på en gång efter jag ätit, det är jättesvårt att äta men det försök hitta något som funkar. Och ät ordentligt på kvällen innan sångdags.

    Jag hoppas det vänder snart så man kan få börja tänka positivt på allt som händer, för det är inte så lätt när man inte mår bra.

    Lycka till och stå ut, blir säkert bättre om några veckor! Håller tummarna

  • malintherese01

    Hej! Jag väntar också nummer tre och mår illa i princip hela tiden, så jag vet precis hur du känner dig! :/ dock är jag mammaledig för vi har en på 9 år och en på bara 6 månader :) så jag behöver inte oroa mig för att gå till jobbet..

    Tycker absolut du ska fråga om det finns nåt annat du kan få, annars i värsta fall bli sjukskriven. Kanske på deltid? Det blev jag med min yngsta, fast pga foglossning.

  • Polkagrisen85

    Mådde pyton med min dotter . Från v 6 till v 36 åt ja lergigan comp och då funkade jag som vanligt & mådde bra . Skulle inte funka annars . Nu är ja gravid i v 7 och mår illa men lyckas hålla d någorlunda med att äta oftare .. Be om att få det !

  • isabelle1987
    Lisiby skrev 2016-02-07 15:03:53 följande:

    Hej

    Är gravid med mitt första barn. Är i i v 9 och började må illa i v 6. Det har varit riktigt illa, va hemma från skola och jobb utan energi i 2 veckor, hann gå ner från 55 kg till 51,5 kg. Fick postafen men det hjälpte inte mycket, så har fått lergigan utskrivet.

    Men mår fortfarande illa men kan klara av vardagen nu. Det som hjälper mig mest är att äta så magsäcken aldrig är tom och vila på en gång efter jag ätit, det är jättesvårt att äta men det försök hitta något som funkar. Och ät ordentligt på kvällen innan sångdags.

    Jag hoppas det vänder snart så man kan få börja tänka positivt på allt som händer, för det är inte så lätt när man inte mår bra.

    Lycka till och stå ut, blir säkert bättre om några veckor! Håller tummarna


    Va skönt för dig att Lergigan fungerade! Ska försöka få ut de imorn!

    Det är som du säger, jag äter varje timme för då lindrar de lite iaf men jag är ju såklart mest sugen på ost, fet mat och kolhydrater så jag har gått upp 2 kg istället! Haha

    Jag försöker tänka att det här är övergående och att jag snart förhoppningsvis kan njuta!! Tack för ditt meddelande!! Kram
  • isabelle1987
    malintherese01 skrev 2016-02-07 15:50:46 följande:

    Hej! Jag väntar också nummer tre och mår illa i princip hela tiden, så jag vet precis hur du känner dig! :/ dock är jag mammaledig för vi har en på 9 år och en på bara 6 månader :) så jag behöver inte oroa mig för att gå till jobbet..

    Tycker absolut du ska fråga om det finns nåt annat du kan få, annars i värsta fall bli sjukskriven. Kanske på deltid? Det blev jag med min yngsta, fast pga foglossning.


    Hej! Va kul att du också väntar en tredje! Spännande tycker jag!

    Jag tänker att jag inte jobbar nu på några dagar och testar nån receptbelagd medicin så får vi se om jag mår bättre! Jag får prata med chefen om mina besvär så kan vi nog komma på nåt. Hon är bra!

    Tack för ditt meddelande!! <3 Kram
  • isabelle1987
    Polkagrisen85 skrev 2016-02-07 20:43:41 följande:

    Mådde pyton med min dotter . Från v 6 till v 36 åt ja lergigan comp och då funkade jag som vanligt & mådde bra . Skulle inte funka annars . Nu är ja gravid i v 7 och mår illa men lyckas hålla d någorlunda med att äta oftare .. Be om att få det !


    Det ska jag göra!! Tack!! <3
  • Curlingmorsan

    För de flesta verkar det hjälpa med Postafen eller Lergigan Comp. För mig gjorde det inte, har fått Pimperan istället men de hjälper inte heller. Så länge du får i dig och får behålla det mesta så är det ingen fara. Men om du inte får behålla något så riskerar du att bli uttorkad och då bör du åka in till sjukhuset för att få dropp.

  • Maramina

    Stackare! Efter två graviditeter med illamående och kräkningar genom både så vet jag vad du går igenom! Lergigan comp har hjälpt många, dock hjälpte det aldrig helt för mig. Något annat fick jag inte heller utskrivet. Visst mildrades illamåendet men den fanns kvar, liksom kräkningarna. Jag tror att jag för övrigt testade med eller mindre allt som finns (utom andra receptbelagda mediciner än lergigan comp). Jag testade att äta lite men ofta, jag testade att äta oftare, mer sällan, mindre fett, mindre socker, mer fett, mer socker. Jag testade med ingefära. Och akupressur med åksjukeband hjälpte inte ett dyft. Jag tror att jag verkligen testade allt som jag blev tipsad om. Allt utom akupunktur. Men det var enbart för att jag inte lyckades hitta någon som hade tid och möjlighet att ta emot mig. Men du, TS, kan kanske kolla om du hittar någon som kan och har tid och testa? Sedan så kan du ju alltid sjukskriva dig en vecka utan att ha läkarintyg. Nu i dessa sjuktider är det ingen som reagerar negativt på om man stannar hemma för att man är illamående. Det kan ju vara "bara" magsjuka ;)

  • Polkagrisen85
    isabelle1987 skrev 2016-02-07 20:50:09 följande:
    Det ska jag göra!! Tack!! <3
    Jag ringde själv idag om att få lergigan comp så ja hoppas dom skrev ut det idag , sambo är påväg till apotek .. Annars har jag lergigan hemma men dom är rena sömntabletter för mig , lergigancomp ska inte va lika starka .. Önskar Man fick må bra så man kan hålla ut och inte behöva berätta för familjen än ..
  • Polkagrisen85
    Polkagrisen85 skrev 2016-02-08 17:25:55 följande:
    Jag ringde själv idag om att få lergigan comp så ja hoppas dom skrev ut det idag , sambo är påväg till apotek .. Annars har jag lergigan hemma men dom är rena sömntabletter för mig , lergigancomp ska inte va lika starka .. Önskar Man fick må bra så man kan hålla ut och inte behöva berätta för familjen än ..
    Tog en lergigan comp idag och mår inte så illa som igår ! Bara trött & seg . Så be om det :)
  • Curlingmorsan
    Polkagrisen85 skrev 2016-02-09 12:17:06 följande:
    Tog en lergigan comp idag och mår inte så illa som igår ! Bara trött & seg . Så be om det :)
    Håller tummarna!!
  • isabelle1987
    Curlingmorsan skrev 2016-02-07 22:02:07 följande:

    För de flesta verkar det hjälpa med Postafen eller Lergigan Comp. För mig gjorde det inte, har fått Pimperan istället men de hjälper inte heller. Så länge du får i dig och får behålla det mesta så är det ingen fara. Men om du inte får behålla något så riskerar du att bli uttorkad och då bör du åka in till sjukhuset för att få dropp.


    Hej!!
    Har precis börjat med Lergigan comp, (igår) men tycker inte att det hjälper...
    jag får också krypningar i benen och blir jätte gasig i magen av dom :( 
    Mitt problem är ju inte att jag inte får behålla maten, jag äter varje tim de jag är sugen på och jag kräks inte.. Utan det är det här ständiga illamåendet man går med tar så mycket på psyket!
Svar på tråden Mår så dåligt! någon mer?