• Anonym (Maria­)
    Äldre 7 Feb 15:23
    15382 visningar
    126 svar
    126
    15382

    Läkaren sa att enligt min erfarenhet upplever sig patienter sjukare när de får den diagnos som du har.

    Jag har varit sjuk i ca 20 år. Min diagnos fick jag för 8 år sedan. Men tog många år innan jag fick den. Fick nu en ny läkare. Och var nervös inför att möta honom. Det tog 10 minuter så sa han att enligt honom så upplever han att patienter som har den sjukdomen som jag har blir sämre av att få reda på sin diagnos. Dvs han tror inte på att den sjukdomen finns. Utan är nog psykiskt.

    Jag blev mkt ledsen och började gråta. Han låtsades som ingenting. Utan fortsatte att ifrågasätta mig. Och även mina smärtmediciner. Jag behövde vara helt sjukskriven pga att jag var väldigt dålig och sängliggande större delen av dygnet. Är annars sjukskriven 50%. Och jobbar. Behövde vara sjukskriven en vecka. Det slutade med att han sjukskrev mig den veckan jag varit hemma. Men att jag måste gå och jobba på måndag hur jag än mår. Efter läkarbesöket mådde jag väldigt dåligt. För jag är ledsen att jag fått en ny läkare som ifrågasätter mig som patient. Vet inte vad jag ska göra.

  • Svar på tråden Läkaren sa att enligt min erfarenhet upplever sig patienter sjukare när de får den diagnos som du har.
  • Anonym (*)
    Äldre 7 Feb 15:26
    #1

    Du kan byta läkare.

    Vilken sjukdom rör  det sig om?

  • Anonym (Maria­) Trådstartaren
    Äldre 7 Feb 15:28
    #2

    ME och fibromyalgi.

  • Anonym (oempa­tiskt)
    Äldre 7 Feb 15:30
    #3

    Inte speciellt empatisk läkare. Du har en diagnos, det är uppenbarligen en läkare som har satt den. Vem är han att ifrågasätta det? Och oavsett vad han TROR så mår du ju så dåligt som du gör. Sen om det, som han säger (vilket jag inte tror) beror på att du känner dig sjukare än du är eller om du faktiskt är så sjuk spelar ingen roll. Be att få¨träffa en annan läkare!

  • Anonym (oempa­tiskt)
    Äldre 7 Feb 15:33
    #4
    Anonym (Maria) skrev 2016-02-07 15:28:13 följande:

    ME och fibromyalgi.


    Misstänkte det. Jag har också förmodad ME. Lyckligtvis har jag en bra läkare (psykiater) som fattar att det är en riktig sjukdom och inte psykiskt. Är under utredning, eller snarare förberedande utredning. Jag vet att man påverkas olika mycket men jag är grymt imponerad över att du klarar att jobba halvtid, dessutom med den smärta som fibromyalgi ger! Jag har varit helt sjukskriven i två och ett halvt år och kan inte se hur jag skulle fixa att jobba ens ett par timmar om dagen i längden.
  • Anonym (M797)
    Äldre 7 Feb 15:34
    #5
    +1

    Försök byta läkare! Du kan tala om för den oempatiske fan du råkade på nu att det finns en diagnos, har icdnummer M797. Det han lider av, idioti finns det inget nummer på däremot. Synd det, annars skulle de ha det som stämpel i pannan.  Vet hur du känner dig, försök stå på dig så du får hjälp. Kram!! {#emotions_dlg.flower}

  • Anonym (Wildr­at)
    Äldre 7 Feb 15:35
    #6

    Läkarvetenskapen har tyvärr ganska långt kvar till vetenskap, det är mer religion. Din läkare TROR inte på din diagnos. Tror gör man i kyrkan, inte på mottagningen. Sök ny läkare, alla är inte dåliga men tyvärr finns det alltför många stolpskott som träffar patienter.

  • Anonym (*)
    Äldre 7 Feb 15:36
    #7
  • Anonym (Maria­) Trådstartaren
    Äldre 7 Feb 15:41
    #8
    Anonym (oempatiskt) skrev 2016-02-07 15:33:12 följande:

    Misstänkte det. Jag har också förmodad ME. Lyckligtvis har jag en bra läkare (psykiater) som fattar att det är en riktig sjukdom och inte psykiskt. Är under utredning, eller snarare förberedande utredning. Jag vet att man påverkas olika mycket men jag är grymt imponerad över att du klarar att jobba halvtid, dessutom med den smärta som fibromyalgi ger! Jag har varit helt sjukskriven i två och ett halvt år och kan inte se hur jag skulle fixa att jobba ens ett par timmar om dagen i längden.


    Tack. Ja jag kämpar varje dag. Att jobba 50% är egentligen för mkt bara det. Men är ju sängliggande när jag är hemma. Och har inget socialt liv alls. Har haft det så i många år. Helgerna tillbringar jag mesta delen i sängen med rullgardinen nere. Jag har träffat bra läkare under åren. Den här läkaren ska vara min nya på min vårdcentral.
  • Anonym (Maria­) Trådstartaren
    Äldre 7 Feb 15:45
    #9

    Efter jobbet går jag direkt och lägger mig i sängen med rullgardinen nerdragen. Är helt utmattad.

  • Anonym (oempa­tiskt)
    Äldre 7 Feb 15:59
    #10
    Anonym (Maria) skrev 2016-02-07 15:41:35 följande:
    Tack. Ja jag kämpar varje dag. Att jobba 50% är egentligen för mkt bara det. Men är ju sängliggande när jag är hemma. Och har inget socialt liv alls. Har haft det så i många år. Helgerna tillbringar jag mesta delen i sängen med rullgardinen nere. Jag har träffat bra läkare under åren. Den här läkaren ska vara min nya på min vårdcentral.
    Stackare! Visst, man ska inte snylta på samhället men jag tycker ändå att om det enda livet går ut på är att kämpa sig igenom arbetsdagen med resultat att man inte orkar något annat, då är det något som är fel.
    Jag har nog haft en väldig tur med mina läkare, det har aldrig ifrågasatts om jag ska vara sjukskriven, trots att jag faktiskt hyfsat orkar med vardagen, i perioder i alla fall. När jag inte jobbar alls, ska tilläggas. Jag har två barn, vad skulle hända med dem om jag skulle lägga hela den lilla energi jag har på att jobba? Vem skulle laga mat, se till att de gör läxorna, har rena kläder osv om jag låg däckad hela den tid då jag är hemma? Jag har turen att inte vara så sjuk som man kan vara av ME men jag vet aldrig NÄR jag orkar eller HUR MYCKET jag orkar just den dagen. Antar att det kan vara samma för dig? Vissa dagar kan jag känna min nästan "normal" och så klart anstränger jag mig för mycket då, för att sedan vara tvärdäckad i en vecka.
    Nä, be om en annan läkare säger jag! Så där ska du verkligen inte behöva ha det, det är inget liv!
Svar på tråden Läkaren sa att enligt min erfarenhet upplever sig patienter sjukare när de får den diagnos som du har.