• smugs

    Kläder på jobbet innan du berättat

    Jag är snart i vecka 15 och behöver inspiration och tips på kontorskläder på jobbet. Vad klär du dig i på jobbet innan du har berättat att du är gravid? 

  • Svar på tråden Kläder på jobbet innan du berättat
  • Sophie13

    Jag berättade i vecka 19. Hade löst sittande blus/skjorta (vilket jag normalt även har), linne och kofta/kavaj när linnet inte är helt tight. Kanske en sjal till om du trivs i det. Hade även vanliga tröjor och då syntes det verkligen inte alls.

  • BuoBä

    Jag hade lössittande koftor och scarfs. Det är ju inne med stora, fluffiga scarfs/sjalar i år och det kamoflerade rätt väl. Nu hade jag väl lite "tur" på så vis att jag inte var jättesmal från början, samt att jag kunde ha mina vanliga byxor fram till v17.

  • Carambolan

    Jag brukar även annars använda rätt mycket klänningar som är vida från midjan och neråt. De flesta passade hela graviditeten igenom :)

  • Rani

    Tunikor och klänningar. Strumpbyxor eller tights. Det är ju rätt vanlig klädsel så det är ingen som reagerat. Och har de det så har de varit smarta nog att inte fråga.

  • smugs

    Kunde ni ha era vanliga byxor?
    De flesta av mina byxor sitter tajt och jag köpte mammajeans på HM. När jag har dem så släpper jag ut magen omedvetet och ser verkligen gravid ut.

  • Emelius
    smugs skrev 2016-02-08 10:36:48 följande:

    Kunde ni ha era vanliga byxor?
    De flesta av mina byxor sitter tajt och jag köpte mammajeans på HM. När jag har dem så släpper jag ut magen omedvetet och ser verkligen gravid ut.


    När magen började komma lite mer, ni vet när man är mitt emellan småfet/gravid så köpte jag gravidjeans men jag tyckte att magen fick mer av en gravidform när man drog upp dem över magen :S
  • BuoBä
    smugs skrev 2016-02-08 10:36:48 följande:

    Kunde ni ha era vanliga byxor?

    De flesta av mina byxor sitter tajt och jag köpte mammajeans på HM. När jag har dem så släpper jag ut magen omedvetet och ser verkligen gravid ut.


    Med vanliga byxor såg jag småfet ut. I v.17 gick de plötsligt inte på mer så då fick jag skaffa mammabyxor. Då tycke jag att magen syntes väl, men tydligen inte för ingen sa nåt och de jag berättade för blev förvånade. Men som sagt, en stor sjal gjorde sitt till att kamoflera. Folk kollar inte så noga som man tror.
  • Rani
    smugs skrev 2016-02-08 10:36:48 följande:

    Kunde ni ha era vanliga byxor?

    De flesta av mina byxor sitter tajt och jag köpte mammajeans på HM. När jag har dem så släpper jag ut magen omedvetet och ser verkligen gravid ut.


    Med nr 1 kunde jag ha vanliga byxor till v 20. Med tvåan till v 12. Då berättade jag på jobbet. Vi började planera för kommande läsår (är lärare) och då kändes det rimligt att berätta att jag inte tänkte vara där. Med ettan berättade jag i v 16 efter att de erbjudit mig fast jobb. Men då syntes det inte.

    Kör på tights.
  • smugs

    Åh vad ni är bra! Tack för alla svar. 
    Tänker mig att man heller inte behöver vara så ombytlig med kläderna man har på jobbet under graviditeten. Det blir tights, klänningar och sjalar fram tills jag berättar på jobbet. Vill helst inte köpa några nya 'vanliga' kläder nu när jag är gravid.

  • BuoBä
    smugs skrev 2016-02-09 11:01:13 följande:

    Åh vad ni är bra! Tack för alla svar. 

    Tänker mig att man heller inte behöver vara så ombytlig med kläderna man har på jobbet under graviditeten. Det blir tights, klänningar och sjalar fram tills jag berättar på jobbet. Vill helst inte köpa några nya 'vanliga' kläder nu när jag är gravid.


    Nä, så länge man inte själv kräks av tristess på sin begränsade garderob så behöver man inte shoppa.

    Jag är i v36 nu och det enda jag har köpt är 2 par mammajeans och ett par långa linnen. I övrigt har jag de vanliga tröjor och koftor som fortfarande passar, och varierar med sjalar. Lite enformigt blir det, men so what. Beror ju lite på vad man hade för klädstil innan om det funkar, men för mig kändes det inte lönt att köpa massa nytt. Utbudet är ju rätt tråkigt också, om man inte nätshoppar.
  • Sophie13

    Det känns även lite mer motiverande med de "tråkiga" och lite enformiga gravidkläderna om man tänker på allt fint man kan köpa efter graviditeten ;) :)

  • Ingrediensen

    Jag märkte att det som dolde min mage mest (berättade först i v 21) var om jag hade ett längre linne som täckte linning och så på byxorna och sen en kortare stickad tröja (rymlig) som slutade en bit under naveln. Tog fokus från växande mage.
    När det gäller byxor är det ju som de ovan skriver; så fort mammabyxorna åker på är det ett faktum. Använd vanliga och sätt ett gummiband mellan knappen och knapphålet.

Svar på tråden Kläder på jobbet innan du berättat