• Mammat­illeli­se
    Äldre 7 Feb 21:38
    941 visningar
    4 svar
    4
    941

    massa tips tack!!

    Min 6 månaders äter just nu ersättning vid 8 ungefär., sen gröt runt 12, ersättning vid 15-16 sen har vi börjat ge barnmatsburk vid 18-19. Sen somnar hon och får ersättning vid 21-22 sen sover hon oftast hela natten och om hon vaknar och är ledsen så får hon ersättning. Nu har jag köpt baby semp 2 efter att jag frågat på BVC om det är ok. Hon tyckte det var bra att börja med den när man vänjer in maten. Vår dotter äter endast slät mat, hon hatar bitar och bara spottar ut så vi försöker vänja henne lite smått med det. Baby semp två är ju mest tillskottsnäring men eftersom dom sa ok på BVC så testar vi. Det. Vi ska försöka vänja in välling också genom att blanda ersättning med välling och ge på kvällarna till att börja med och sen på morgonen. Men en sak i taget :D Hur gjorde ni med maten när dom blev 6 månader? Massa tips tack :)

  • Svar på tråden massa tips tack!!
  • Äldre 7 Feb 23:05
    #1

    Vid sex månader började min dotter få flera riktiga måltider per dag och så ammade jag efter maten och innan läggdags. Vid 7,5 månader tappade hon intresset för amning och vi gick över till att ge vatten att dricka. Dock var vi tvungna att hälla lite ersättning i vattnet, annars drack hon nästan inget. Så småningom började hon gilla vatten. Nu är hon 17 månader och äter bara mat. På kvällen får hon en flaska ersättning, Hipp nr 3.

    Välling ser jag ingen poäng med att vänja barnet vid, ersättning är ju bättre. Bitar åt inte min dotter förrän hon var dryga året.

    Alla barn är ju olika så du får nog testa dig fram. Min dotter var väldigt förtjust i mat så jag gick från amning nästan direkt till riktiga portioner flera gånger per dag. Små portioner hade hon fått från fyra månader och hade säkert gärna ätit bara mat redan vid den åldern.

  • Äldre 8 Feb 10:09
    #2

    Hej Ts, ser att detta är andra tråden. Är det något speciellt du oroar dig över? Mår bebisen bra, funkar magen bra? Då är det bara att köra på! Vad är det för tips du vill ha, är det något som inte funkar?

    Jag skulle kanske vända på det, ge mat till lunch och sen kvällsgröt. Tycker inte du ska stressa på med att byta ut mer mat, låta lilla magen vänja sig. Finns bra info på 1177 barns mat första året. Lycka till!

  • Äldre 8 Feb 10:12
    #3

    Bitar ska man börja introducera vid 8 mån, fortsätt med slät mat. Vänta med fullkorn till 8 mån

  • Mammat­illeli­se
    Äldre 8 Feb 14:06
    #4
    aleydis skrev 2016-02-08 10:09:37 följande:

    Hej Ts, ser att detta är andra tråden. Är det något speciellt du oroar dig över? Mår bebisen bra, funkar magen bra? Då är det bara att köra på! Vad är det för tips du vill ha, är det något som inte funkar?

    Jag skulle kanske vända på det, ge mat till lunch och sen kvällsgröt. Tycker inte du ska stressa på med att byta ut mer mat, låta lilla magen vänja sig. Finns bra info på 1177 barns mat första året. Lycka till!


    Inget fel på magen men det blev inga svar på förra tråden :) tack för tipsen!
Svar på tråden massa tips tack!!