• Äldre 7 Feb 23:53
    11395 visningar
    40 svar
    40
    11395

    Föräldralediga, era bästa tips för att få pengarna att räcka:)

    Ser fram emot att äntligen gå på föräldraledighet snart:) För oss blir det dock en rätt kännbar skillnad i inkomst. Funderar därför på hur vi kan få pengarna att räcka längre.

    Vi veckohandlar, fixar matlådor för hela veckan, alltid något! Men veckohandlingen ligger kanske ändå rätt högt på ca 800-900 kr. Då har vi mat till alla veckans frukostar, luncher, middagar och mellanmål +hushållsprodukter iofs.

    Hur har ni andra gjort för att hålla i pengarna? Alla tips är välkomna! :)

  • Svar på tråden Föräldralediga, era bästa tips för att få pengarna att räcka:)
  • Anonym (K)
    Äldre 7 Feb 23:54
    #1

    Dela på föräldraledigheten.

  • Caramb­olan
    Äldre 8 Feb 00:02
    #2

    För oss blev det också en kännsbar skillnad i ekonomin, särskilt som vi inte tog ut någon föräldrapenning första året. Men samtidigt blev det också en drastisk minskning i antalet restaurangmiddagar, teaterbesök, spontana resor och liknande så det blev inte alls så farligt i slutändan. Vi gjorde inga större förändringar.

    För oss var nog det viktigaste allt som vi valde att inte göra bara för att vi fick barn. Att vänta med att skaffa hus och bil tills båda barnen hunnit bli några år gamla. Bodde istället billigt, litet (en trea) och nära allt med t-banan i stan de första åren :)

  • Äldre 8 Feb 00:10
    #3

    Eftersom ni är föräldraledig en begränsad period så rekommenderar jag att se över era utgifter och säga upp det ni för tillfället inte har råd med.

    Jag hoppas också att ni varit kloka nog att köpa det dyraste sakerna redan nu som tex barnvagn. Så slipper ni det när inkomsterna är mindre.

    Gå inte heller på allt ni tror er behöva. Skapa inte behovet i förväg utan se först om barnet verkligen HAR behovet. Dvs köp bara när behovet verkligen är påtagligt.

    Köp det bebis behöver på second hand. Eller låna.

    Skippa också mammafika på stan. Lätt hänt att det blir flera gånger i veckan med shopping , kompisar och dyrt kafé. Fika hemma hos varandra istället och turas om att bjuda in. Och gör det mer sällan

  • Anonym (Sara)
    Äldre 8 Feb 06:36
    #4

    Om man ställer in sig på att tillvaron förändras och ser till barnets behov så blir det inte så svårt. Jag är ensamstående och har absolut inte råd att fika, äta ute, shoppa till mig själv eller resa under föräldraledigheten men om man är två borde det inte vara något problem att fortsätta ha ett bra och inte för torftigt liv.

  • Anonym (Spara innan)
    Äldre 8 Feb 06:41
    #5

    Vi sparade länge innan vi fick barn. Vi var hemma samtidigt första året, sedan tog vi ett år var. Det var verkligen värt pengarna! Är man tillsammans som en familj så länge så får man gott om tid att göra saker ihop och bebisen blir lika trygg med pappa som med mamma.

    Dom som jag känner som är föräldralediga länge själv är ofta uttråkade och shoppar en massa onödigt, fikar för mycket och gnäller över att den andra inte engagerar sig tillräckligt och inte ta tillräckligt många nätter.

  • Anonym (Lena)
    Äldre 8 Feb 07:05
    #6

    Om jag frågar tvärtom:

    Vad ska dina pengar räcka till?

    Barnbidraget + föräldrapenning ska täcka vilka utgifter?

    Sätt dig ner och fundera på vilka specifika utgifter pengarna ska räcka till så får du bättre koll på vilka pengar du har att röra dig med.

    Upptäcker du att du inte har råd med vissa saker får du kanske omprioritera och tänka om på vissa ställen och dra ner på utgifterna.

    Så penna och papper och skriv en budget.

  • Äldre 8 Feb 07:18
    #7

    Det första jag ser är att två personer lägger ca 4000 kr i månaden på mat+hygien. Det känns väldigt mycket.

    Där skulle jag direkt skära ner genom att studera kvitton och fundera på VAD ni köper och vad det egentligen kostar.

    Tittar ni på priser när ni handlar eller köper ni det ni vill ha?

    Ni behöver inte äta frukost med flera olika yuogrtar, bröd , juice, flingor och pålägg. Lyxa till det kanske endast på helgerna.

    Laga inte ny mat varje dag, se till att ta vara på rester, gårdagens kotletter blir dagens pyttipanna-lunch tex. Laga inte alltid avancerad mat utan satsa på enkelt men gott.

    Storkok räcker till både matlådor och middagar. ( och dina luncher när du är hemma med bebis)

    Skriv veckomeny och handla utefter den.

    Handla hygien och städprodukter på ÖB eller liknande butiker.

  • Äldre 8 Feb 07:49
    #8
    Fjäril kär skrev 2016-02-08 07:18:14 följande:

    Det första jag ser är att två personer lägger ca 4000 kr i månaden på mat+hygien. Det känns väldigt mycket.

    Där skulle jag direkt skära ner genom att studera kvitton och fundera på VAD ni köper och vad det egentligen kostar.

    Tittar ni på priser när ni handlar eller köper ni det ni vill ha?

    Ni behöver inte äta frukost med flera olika yuogrtar, bröd , juice, flingor och pålägg. Lyxa till det kanske endast på helgerna.

    Laga inte ny mat varje dag, se till att ta vara på rester, gårdagens kotletter blir dagens pyttipanna-lunch tex. Laga inte alltid avancerad mat utan satsa på enkelt men gott.

    Storkok räcker till både matlådor och middagar. ( och dina luncher när du är hemma med bebis)

    Skriv veckomeny och handla utefter den.

    Handla hygien och städprodukter på ÖB eller liknande butiker.


    Tack för detta! Funderat en hel del på detta med. Vi handlar på Willys, kollar först vilka erbjudanden som finns, vad vi redan har hemma och bygger på det i en veckomeny som görs innan handling. Inga dyra avancerade rätter. Lagar alltid 4 portioner så det blir matlåda. Frukost är ofta havregrynsgröt, på helgerna lite lyxigare med hembakat bröd & smoothie. Hur kan det bli så dyrt...vi måste missat något viktigt här. Vi äter ute/tar take away max 1 gång/månad.
  • Äldre 8 Feb 07:52
    #9

    Tack för alla tips! Att inte fika ute är ju en jättebra idé. Känns som många föräldralediga hänger på caféer. Vore ju också mysigt att brygga eget kaffe, ta med en termos och fika ute när det blir varmare. Vill inte spendera föräldrapenningen på dyr latte..

  • Äldre 8 Feb 08:30
    #10
    Anni82 skrev 2016-02-08 07:49:39 följande:

    Tack för detta! Funderat en hel del på detta med. Vi handlar på Willys, kollar först vilka erbjudanden som finns, vad vi redan har hemma och bygger på det i en veckomeny som görs innan handling. Inga dyra avancerade rätter. Lagar alltid 4 portioner så det blir matlåda. Frukost är ofta havregrynsgröt, på helgerna lite lyxigare med hembakat bröd & smoothie. Hur kan det bli så dyrt...vi måste missat något viktigt här. Vi äter ute/tar take away max 1 gång/månad.


    Det som kan dra iväg matpriset är köttvaror, snacks, läsk, grönsaker/frukt samt pålägg. Köpa dyra köttförpackningar varje vecka känns onödigt. Satsa mer på kyckling, fisk och handla efter säsongen.

    Plus allt man stoppar ner utöver maten som tex tidningar, rakhyvlar, hårinpackning, stylingprodukter, hårfärg, nötter i lösvikt, ljuslyktor, blommor, kalsonger, batterier, böcker osv .. Det drar också iväg pengarna rejält och är ofta utgifter du inte tänker på.

    Så ja jag rekommenderar åter igen att se på kvittona och titta på priser och verkligen se över vart pengarna går.
Svar på tråden Föräldralediga, era bästa tips för att få pengarna att räcka:)