• Äldre 8 Feb 09:52
    918 visningar
    6 svar
    6
    918

    Min 10-månaders konstiga dygnsrytm, hjälp!

    Hej på er!

    Tänkte bar höra med er om man kan göra något för att ändra min 10-månaders sin sömn.

    Han vaknar för morgonen ca 07.30, sover ca en timma vid 09.30-10.30 Sover ca en halvtimme på eftermiddagen ca 13.30-14.00.

    Framåt 17-18 tiden är han jättetrött igen, men vi försöker få honom att vara vaken och ger han istället middag som han brukar piggna till av. Framåt 19 gör vi honom redo för säng och han sommar oftast ganska snabbt.

    MEN... Han vaknar ALLTID vid 22-23 tiden och är pigg. Han vägrar sova och är vaken ca 2 timmar tills han somnar igen. Varför sover han inte för natten vid 19.30 när han somnar? Han är alltså JÄTTEPIGG och även om vi inte tar upp honom så röjer han runt och skriker och busar... I två timmar. Den somnar han igen efter två timmar och sover helt okej till morgonen. Han vaknar 3-5 ggr men brukar oftast hjälpa att bara stoppa in nappen och guppa på honom, kanske ta upp honom till vår säng.

    Vad kan man göra för att han inte ska vakna där vid 22-23 tiden?

    Alla tips mottages. :)

  • Svar på tråden Min 10-månaders konstiga dygnsrytm, hjälp!
  • Äldre 8 Feb 10:09
    #1

    Spontant så verkar han kanske behöva tre sovstunder/dag? Jag hade antingen provat att försöka låta honom sova längre på eftermiddagen, eller låta honom sova en liten stund vid 17-tiden, och lägga honom för kvällen vid 20.30. Eller acceptera att han vaknar vid 22 men göra det så tråkigt som möjligt för honom, dvs ha släckt, inte prata med honom osv, så att han förstår att det är natt. Så småningom kommer det ju att vända!

  • Äldre 8 Feb 10:24
    #2
    MrsP79 skrev 2016-02-08 10:09:52 följande:

    Spontant så verkar han kanske behöva tre sovstunder/dag? Jag hade antingen provat att försöka låta honom sova längre på eftermiddagen, eller låta honom sova en liten stund vid 17-tiden, och lägga honom för kvällen vid 20.30. Eller acceptera att han vaknar vid 22 men göra det så tråkigt som möjligt för honom, dvs ha släckt, inte prata med honom osv, så att han förstår att det är natt. Så småningom kommer det ju att vända!


    Tack för tipset :) I sånna fall får jag låta honom sova en extra gång för jag väcker honom inte där vid 14 utan han vaknar av sig själv efter 30 min :)
  • Äldre 8 Feb 10:29
    #3
    Jordgubb90 skrev 2016-02-08 10:24:29 följande:

    Tack för tipset :) I sånna fall får jag låta honom sova en extra gång för jag väcker honom inte där vid 14 utan han vaknar av sig själv efter 30 min :)


    Ok, då förstår jag. Ja, ni får prova er fram, förstår att det är jobbigt att han alltid vaknar vid den tiden! Hoppas det blir bättre!
  • Birgit­ta02
    Äldre 8 Feb 13:31
    #4

    Jag hade, som ovan skriver, nog låtit honom få en tupplur på en halvtimme runt 17.00. Däremot hade jag nog väntat till kl 21.00 - 21.30 med att lägga honom för natten. Om han inte är trött vid 20-tiden. Jag hade väntat in tröttheten  lite längre alltså. Min erfarenhet är att barn i den åldern behöver 12-13 timmars sömn per dygn. Det är ju individuellt,

  • Mil
    Äldre 8 Feb 18:18
    #5

    Kanske dags och gå över till middagssömn 1,5 timme mitt på dagen?

  • Äldre 8 Feb 19:44
    #6

    Vi hade liknande problem med vår då 7-månaders, då han va vaken till 22-23. Han sov då 3 gånger på dagen. Och vi började istället med att han sov bara 2 gånger. Vaknar ca 6-7, sover runt 20 och 14, ca 30-60 min per gång. Och sover för natten vid ca 19-20. Om han sover senare på dagen är han vaken senare...

    Jag förslår att ni försöker få honom att sova bara en gång per dag istället. Eller försöka få honom att vara vaken längre helt enkelt. Min son har oxå en dipp vid 17-18-tiden men blir pigg/glad igen och är vaken 1-2 timmar efter det.

Svar på tråden Min 10-månaders konstiga dygnsrytm, hjälp!