• Äldre 8 Feb 10:34
    4115 visningar
    21 svar
    21
    4115

    Ok eller inte att låta ett barn gå och lägga sig och somna titta des på surfplattan varje kväll.

    Ja, som frågan lyder, är det ok att natta barn med hjälp av surfplattan? Motivera gärna varför ni röstar som ni gör.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ok eller inte att låta ett barn gå och lägga sig och somna titta des på surfplattan varje kväll.
  • Äldre 8 Feb 11:10
    #1

    Jag röstar "ja" eftersom jag anser att det är upp till föräldrarna att ta beslut kring vad som är bäst för just deras barn. Vem är jag att komma och säga att det inte är ok?

    Däremot skulle JAG inte låta min son somna med en surfplatta varje kväll. Min son (2,5 år) får inte titta på tv, ipad, mobiler sista timmen innan läggdags. Däremot brukar jag låta honom titta på tv ca 1h/dag under tiden som jag lagar middag. Är det en städdag eller liknande så får han titta mer.

    Inför läggdags får han välling, därefter läser jag (eller min man) 3-4 böcker när han ligger i sin säng. Sedan tar det allt mellan 15-30 min innan han somnar. Det är rätt jobbigt ibland, och visst kan det kännas frestande att låta honom somna framför någon film, men i min sons fall så tror jag inte att det är en bra metod eftersom jag inbillar mig att det får honom att sova oroligt och inte vakna utvilad. + att det blir en trygghet för honom att vi kör samma rutin varje kväll.

  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 8 Feb 11:14
    #2

    Verkar barnet må bra av det, får sitt sömnbehov tillgodosett och får tillräckligt med annan stimulans under dygnet i övrigt så ser jag inga problem med det.

  • Äldre 8 Feb 11:23
    #3

    Jag tycker inte det är ok att natta med surfplatta. Inte med film på tv heller.
    Jag ligger alltid hos mina barn och nattar dom, har alltid gjort. Äldsta 13 år.
    Men alla gör på sitt sätt.

  • Äldre 8 Feb 11:24
    #4
    Lemt77 skrev 2016-02-08 11:23:30 följande:

    Jag tycker inte det är ok att natta med surfplatta. Inte med film på tv heller.
    Jag ligger alltid hos mina barn och nattar dom, har alltid gjort. Äldsta 13 år.
    Men alla gör på sitt sätt.


    Ligger dock inte och nattar 13 åringen längre.. Men 6 och 9 åringarna.
  • Äldre 8 Feb 12:27
    #5

    Nej, ljuset i plattorna gör att ögonen inte blir trötta eller nåt läste jag :P men nej för oss är väl största anledningen att barnen skulle ligga med dem alldeles för länge. Och att båda har loftsäng, vill inte att de råkar tappa ner paddorna

  • Äldre 8 Feb 12:55
    #6

    Om det är enda sättet att få barnet att varva ner och somna i rimlig tid så visst. Annars föredrar jag att läsa en bok. Ser inget ont i surfplattan i sig. Men man behöver begränsa användningen.

  • Anonym (Strål­)
    Äldre 8 Feb 12:58
    #7

    Ni som låter era barn nattas med ipad.... har ni läst detta/är ni medvetna om riskerna?

    www.stralskyddsstiftelsen.se/rad/barn-ar-sarskilt-kansliga/


    Barn är särskilt känsliga

    Barn är särskilt känsliga för olika miljöfaktorer, även strålning, eftersom nervsystemet och hormonsystemet är under ständig utveckling. Ett barn som använder en mobiltelefon absorberar mer strålning och löper högre risk för hjärntumör än en vuxen. Gravida, barn och ungdomar bör vara särskilt försiktiga. Mobiltelefon och trådlös telefon bör endast användas för brådskande och mycket korta samtal då fast telefon inte finns som alternativ. Internetuppkoppling bör ske med fast uppkoppling.shutterstock_87501280


    Därför är barn särskilt känsliga

    Det finns ?kritiska perioder? under barns utveckling då de är mer känsliga för miljöskadliga faktorer och då elektromagnetiska fält och mikrovågor permanent kan skada barnens biologiska system. Fosterstadiet är särskilt känsligt då mikrovågor kan hämma en normal utveckling av hjärnan.  Nervsystemet fortsätter att utvecklas genom hela tonåren.


    Barn har också mindre huvuden och tunnare skallben än vuxna. Därför absorberar de mer strålning. Ett barns huvud kan absorbera dubbelt så mycket strålning och huvudets benmärg tio gånger så mycket strålning som en vuxen. Läs mer här om varför barn absorberar mer strålning.


    Barns celler förnyas snabbare varför degenerellt sett är känsligare för alla faktorer som skadar cellers DNA. Både mikrovågsstrålning från trådlös teknik och lågfrekventa elektromagnetiska fält kan skada cellers DNA och därmed ge upphov till många olika sjukdomar, inklusive cancer. Undersökningar har också visat att mobilanvändande barn och ungdomar löper högre risk än vuxna att få hjärntumör av mobilanvändning och de löper också högre cancerrisk om de långvarigt vistas vid kraftledningar.


    Läs mer om varför barn och ungdomar bör vara särskilt försiktiga vår broschyr Uppkopplade barn. Fördjupad läsning finns här (på engelska).


    Råd för att minska riskerna

    Mobilanvändning


    Använd i första hand en fast telefon och minimera mobilanvändningen.
    Barn och ungdomar bör inte använda mobiltelefon, utom i nödfall.

    Om mobiltelefon måste användas


    Använd SMS i första hand.
    Håll samtalet så kort som möjligt.
    Använd i första hand högtalarfunktionen och håll mobilen så lång från kroppen som möjligt. Handsfree rekommenderas inte då de i vissa undersökningar visats öka exponeringen i innerörat. Detta gäller hand-free utan luftslang.
    Använd inte Bluetooth då denna teknik innebär ständig strålningsexponering vid örat.
    Ha alltid Wifi-funktionerna avstängda.
    Köp enklaste möjliga mobil till barn och ungdomar. Undvik så kallade ?smartmobiler?.
    Råd barn och ungdomar att hålla mobilen avstängd då den inte aktivt används.
    Använd aldrig mobilen i tåg, tunnelbana, buss och bil eftersom strålningen blir betydligt högre.
    Visa hänsyn och håll avstånd till andra. När du använder mobilen utsätter du människor i din närhet för mikrovågsstrålning.

    Trådlös telefon (DECT)


    Använd aldrig trådlösa telefoner då de avger samma strålning som en mobiltelefon. Använd i stället fast telefon med sladd.
    Om en trådlös telefon är nödvändig, välj en modern modell, en så kallad ECO-DECT. Den kan ställas in så att den bara avger strålning under samtal.

    Internetuppkoppling


    Använd fast internetuppkoppling (med kabel) i hem och skola.
    Använd inte mobilt bredband.
    Stäng av wifi-funktionerna på bredbandsmodemet eller routern, även de så kallade hotspot-funktionerna. Ring din operatör om du behöver hjälp med att stänga av dessa funktioner. Stäng även av wifi-funktionerna på datorn/mobilen.

    Datoranvändning


    Håll avstånd till datorn, transformatorn och skärmen med hjälp av förlängningskablar. Med avstånd minskas exponeringen för den elektromagnetiska strålning som alla datorer och skärmar ger ifrån sig.
    Använd inte läsplattor/surfplattor eftersom de är avsedda för att enbart kopplas upp trådlöst mot internet.
    Placera aldrig en laptop i knät.
    Välj om möjligt en skärm eller laptop som är TCO-märkt.
    Koppla utrustningen endast till jordade eluttag.
    Använd tangentbord och mus med sladd. Alternativt rekommenderas infraröd kommunikation (IR).
    Begränsa barnens och ungdomarnas tid framför datorn och andra bildskärmar. Undvik datoranvändning strax före sänggåendet.
  • Fru Ve
    Äldre 8 Feb 13:50
    #8

    Jag säger ja eftersom alla barn är olika. För en del kan det fungera bra och barnet somnar lugnt. Jag kan inte se problemet då. Jag låter själv min 4-åring titta på film varje kväll tills han somnar. Han har fått göra så de senaste två åren och det fungerar utmärkt. Han somnar snabbt och utan konflikter. Min äldsta son däremot, som är 8 år, han kan inte titta på film innan han ska sova eftersom han då aldrig somnar. Han får istället läsa eller lyssna på CD eftersom det fungerar bättre för honom. Gällande sömn för barn så tycker jag man ska krångla till det så lite som möjligt. Fungerar ett sätt och barnet kan sova så bör man göra så om det inte är direkt skadligt.

  • Fru Ve
    Äldre 8 Feb 13:55
    #9
    Anonym (Strål) skrev 2016-02-08 12:58:25 följande:

    Ni som låter era barn nattas med ipad.... har ni läst detta/är ni medvetna om riskerna?

    www.stralskyddsstiftelsen.se/rad/barn-ar-sarskilt-kansliga/


    Barn är särskilt känsliga

    Barn är särskilt känsliga för olika miljöfaktorer, även strålning, eftersom nervsystemet och hormonsystemet är under ständig utveckling. Ett barn som använder en mobiltelefon absorberar mer strålning och löper högre risk för hjärntumör än en vuxen. Gravida, barn och ungdomar bör vara särskilt försiktiga. Mobiltelefon och trådlös telefon bör endast användas för brådskande och mycket korta samtal då fast telefon inte finns som alternativ. Internetuppkoppling bör ske med fast uppkoppling.


    Därför är barn särskilt känsliga

    Det finns ?kritiska perioder? under barns utveckling då de är mer känsliga för miljöskadliga faktorer och då elektromagnetiska fält och mikrovågor permanent kan skada barnens biologiska system. Fosterstadiet är särskilt känsligt då mikrovågor kan hämma en normal utveckling av hjärnan.  Nervsystemet fortsätter att utvecklas genom hela tonåren.


    Barn har också mindre huvuden och tunnare skallben än vuxna. Därför absorberar de mer strålning. Ett barns huvud kan absorbera dubbelt så mycket strålning och huvudets benmärg tio gånger så mycket strålning som en vuxen. Läs mer här om varför barn absorberar mer strålning.


    Barns celler förnyas snabbare varför degenerellt sett är känsligare för alla faktorer som skadar cellers DNA. Både mikrovågsstrålning från trådlös teknik och lågfrekventa elektromagnetiska fält kan skada cellers DNA och därmed ge upphov till många olika sjukdomar, inklusive cancer. Undersökningar har också visat att mobilanvändande barn och ungdomar löper högre risk än vuxna att få hjärntumör av mobilanvändning och de löper också högre cancerrisk om de långvarigt vistas vid kraftledningar.


    Läs mer om varför barn och ungdomar bör vara särskilt försiktiga vår broschyr Uppkopplade barn. Fördjupad läsning finns här (på engelska).


    Råd för att minska riskerna

    Mobilanvändning


    Använd i första hand en fast telefon och minimera mobilanvändningen.
    Barn och ungdomar bör inte använda mobiltelefon, utom i nödfall.

    Om mobiltelefon måste användas


    Använd SMS i första hand.
    Håll samtalet så kort som möjligt.
    Använd i första hand högtalarfunktionen och håll mobilen så lång från kroppen som möjligt. Handsfree rekommenderas inte då de i vissa undersökningar visats öka exponeringen i innerörat. Detta gäller hand-free utan luftslang.
    Använd inte Bluetooth då denna teknik innebär ständig strålningsexponering vid örat.
    Ha alltid Wifi-funktionerna avstängda.
    Köp enklaste möjliga mobil till barn och ungdomar. Undvik så kallade ?smartmobiler?.
    Råd barn och ungdomar att hålla mobilen avstängd då den inte aktivt används.
    Använd aldrig mobilen i tåg, tunnelbana, buss och bil eftersom strålningen blir betydligt högre.
    Visa hänsyn och håll avstånd till andra. När du använder mobilen utsätter du människor i din närhet för mikrovågsstrålning.

    Trådlös telefon (DECT)


    Använd aldrig trådlösa telefoner då de avger samma strålning som en mobiltelefon. Använd i stället fast telefon med sladd.
    Om en trådlös telefon är nödvändig, välj en modern modell, en så kallad ECO-DECT. Den kan ställas in så att den bara avger strålning under samtal.

    Internetuppkoppling


    Använd fast internetuppkoppling (med kabel) i hem och skola.
    Använd inte mobilt bredband.
    Stäng av wifi-funktionerna på bredbandsmodemet eller routern, även de så kallade hotspot-funktionerna. Ring din operatör om du behöver hjälp med att stänga av dessa funktioner. Stäng även av wifi-funktionerna på datorn/mobilen.

    Datoranvändning


    Håll avstånd till datorn, transformatorn och skärmen med hjälp av förlängningskablar. Med avstånd minskas exponeringen för den elektromagnetiska strålning som alla datorer och skärmar ger ifrån sig.
    Använd inte läsplattor/surfplattor eftersom de är avsedda för att enbart kopplas upp trådlöst mot internet.
    Placera aldrig en laptop i knät.
    Välj om möjligt en skärm eller laptop som är TCO-märkt.
    Koppla utrustningen endast till jordade eluttag.
    Använd tangentbord och mus med sladd. Alternativt rekommenderas infraröd kommunikation (IR).
    Begränsa barnens och ungdomarnas tid framför datorn och andra bildskärmar. Undvik datoranvändning strax före sänggåendet.
    Nyfiken, använder dina barn ingen elektronik alls? I dagens samhälle är det ju jättesvårt, nästan omöjligt att hålla barn borta från sådant. Jag är personligen inte speciellt oroad faktiskt. Barnen får ju t.o.m. använda surfplattor på förskola och skola. 

    Gällande detta att barn inte ska titta på film/skärmar före sänggående så tror jag som sagt det är högst individuellt. Om barnen har svårt att somna eller blir oroliga så ska de såklart inte titta. Men om man som jag har ett barn som somnar på 5-10 min framför en film så varför inte? Vi läser såklart saga och nattar innan vi sätter på filmen.
  • Anonym (Strål­)
    Äldre 8 Feb 14:18
    #10
    Fru Ve skrev 2016-02-08 13:55:51 följande:
    Nyfiken, använder dina barn ingen elektronik alls? I dagens samhälle är det ju jättesvårt, nästan omöjligt att hålla barn borta från sådant. Jag är personligen inte speciellt oroad faktiskt. Barnen får ju t.o.m. använda surfplattor på förskola och skola. 

    Gällande detta att barn inte ska titta på film/skärmar före sänggående så tror jag som sagt det är högst individuellt. Om barnen har svårt att somna eller blir oroliga så ska de såklart inte titta. Men om man som jag har ett barn som somnar på 5-10 min framför en film så varför inte? Vi läser såklart saga och nattar innan vi sätter på filmen.
    Jodå absolut, svårt att undvika helt men jag önskar verkligen att det inte fanns wi/fi på dagis vilket det tyvärr gör. Vi stänger av wi/fi här när det inte används men bor i lgh så vet ju att det finns massa nätverk runtomkring. Försöker undvika det ändå så mycket som möjligt. 
Svar på tråden Ok eller inte att låta ett barn gå och lägga sig och somna titta des på surfplattan varje kväll.