• Äldre 8 Feb 10:45
    959 visningar
    5 svar
    5
    959

    AKK

    Hej!

    Tänkte att det kanske finns de som har erfarenhet av AKK (alternativ och kompletterande kommunikation) som vill byta tips och erfarenheter.

    Vi har en flicka som är psykomotoriskt utvecklingsförsenad. Hon är två år men är som knappt 1 år. Hon har inga ord och dålig ordförståelse.

    Nu efter kurs på habiliteringen har vi bestämt oss för att börja med TAKK (tecken stöd) och bilder som kommunikation och se vart det leder. Första steget är att få henne intresserad av att kommunicera (hon har ingen frustration över att inte kunna prata).

    I veckan tänkte jag sätta mig med att skriva ut bilder och plasta in, någon som vet var man kan köpa typ en liten pärm man kan ha bilderna i?

    Till att börja med ska vi visa henne bilder på t.ex. pottan, för att tala om vad vi ska göra.

    Dela gärna med er av era erfarenheter allmänt om AKK!!!

    Vi tar alla råd vi kan få!!

  • Svar på tråden AKK
  • Steven­Diese
    Äldre 8 Feb 20:09
    #1

    Ursäkta att jag frågar men hur är det ens möjligt att veta detta om en 2-åring? Ren nyfikenhet, inget illa ment.

  • Äldre 8 Feb 20:38
    #2

    Tips från logopeden: börja med bilder på sånt som hon tycker är riktigt riktigt roligt, visa bilden och börja sen direkt det roliga. Se till att bilden finns med i aktiviteten hela tiden och peka på eller ge henne den ofta så blir det lättare för henne att koppla ihop bilden med aktiviteten och ordet. Plasta in bilderna, ta hål på dem med hålslag och trä upp på en nyckelring eller nyckelband så blir det lättare att ha dem tillhands. Gör gärna dubbel uppsättning och sätt in den andra i en pärm eller klistra in i en bok så att hon själv kan bläddra och titta på bilderna. Inte mer än max 4-5 bilder till en början.

  • Äldre 9 Feb 08:32
    #3

    Humlan87 tack så jättemycket! Det med nyckelring lät väldigt smart! Tänkte ungefär som du sa med bilder, hoppas det väcker ett intresse/förståelse för kommunikation.

    Stevendiese jag tar absolut inte illa upp men förstår inte din fråga? Min dotter ligger ett år efter i utvecklingen. Hon håller på att lära sig att gå. Man kan inte ge henne några uppmaningar, typ hämta något eller liknande. Hon håller på att försöker lära sig äta med sked. Vårat hopp är att hon kommer ikapp, men habiliteringen säger att det är omöjligt att veta, men det troliga är att hon alltid kommer ha problem enligt de. Vi ska nu börja med alternativ kommunikation för ju tidigare man börjar desto bättre. Även normalutvecklade barn får en bättre språkutveckling med tecken stöd.

  • Steven­Diese
    Äldre 9 Feb 21:48
    #4
    Marie89 skrev 2016-02-09 08:32:40 följande:

    Humlan87 tack så jättemycket! Det med nyckelring lät väldigt smart! Tänkte ungefär som du sa med bilder, hoppas det väcker ett intresse/förståelse för kommunikation.

    Stevendiese jag tar absolut inte illa upp men förstår inte din fråga? Min dotter ligger ett år efter i utvecklingen. Hon håller på att lära sig att gå. Man kan inte ge henne några uppmaningar, typ hämta något eller liknande. Hon håller på att försöker lära sig äta med sked. Vårat hopp är att hon kommer ikapp, men habiliteringen säger att det är omöjligt att veta, men det troliga är att hon alltid kommer ha problem enligt de. Vi ska nu börja med alternativ kommunikation för ju tidigare man börjar desto bättre. Även normalutvecklade barn får en bättre språkutveckling med tecken stöd.


    Ok. Då förstår jag bättre.

    Jag frågar för att Ibland är det sån press i samhället att barn ska kunna allt vid en viss ålder trots att många barn tar längre tid på sig.
    Har oroat mig själv många gånger då trycket är hårt från omgivningen men insett att det har sina fördelar att vara sen.

    Jag hoppas och tror att din tös kommer klara sig genom livet alldeles utmärkt.
  • Äldre 10 Feb 10:33
    #5

    det är hemskt att det är ibland är en tävling om vem som är tidigast. jag har periodvis slutat umgås med vissa på grund av de, jag har inte orkat höra hur duktiga deras barn är.

    min tjej är den mest underbara lilla tjej man kan ha. hon är alltid glad och skrattar åt det mesta. nu tränar vi så gott det går för att ge henne alla chanser att utvecklas. kommunikationen känns så oerhört viktig så det är huvudfokus. vi hoppas givetvis att hon ska komma ikapp, men jag är glad så länge hon är så lycklig som hon är nu

    snart blir hon storasyster, och hon kommer utan tvekan bli världens bästa syster

Svar på tråden AKK