• Anonym (skola)

    Gäller jobbförmåner barn som inte är egna?

    Om man jobbar utomlands och får betalda skolavgifter till barnen, gäller detta också bonusbarnen? Alltså barn som inte har något biologiskt band till personen som är anställd och är inte heller adopterade utan deras föräldrar är den anställdes sambo och dennes ex. Spelar det någon roll om det handlar om sambo eller ett gift par? Barnen är alltså fortfarande inte adopterade av den anställde. 

  • Svar på tråden Gäller jobbförmåner barn som inte är egna?
  • Carambolan

    Det kan nog variera. På mitt jobb gäller förmånerna fullt ut för "medföljaren", och därmed alltså bådas medföljande barn. Giftemål krävs inte men underlättar.

  • Anonym (se i avtalet)

    Det är saker som brukar regleras i avtal mellan den anställde och hens arbetsgivare. Är det en viktig fråga så ska man se till att det framgår. 

  • Anonym (skola)

    Jag bor i Sverige och har inget avtal i ett annat land. Ville bara höra om det fanns någon som bor och jobbar i ett annat land och kunde berätta om sin erfarenhet. 

  • Anonym (se i avtalet)

    Som flera med mig redan skrivit, det är en sak som brukar regleras i anställningsavtalet. Jag har erfarenhet av arbetsgivare som betalat även för bonusbarn. Om du är lite mer specifik i din fråga blir det nog lättare att hjälpa dig.

  • Anonym (skola)
    Anonym (se i avtalet) skrev 2016-02-09 16:00:38 följande:

    Som flera med mig redan skrivit, det är en sak som brukar regleras i anställningsavtalet. Jag har erfarenhet av arbetsgivare som betalat även för bonusbarn. Om du är lite mer specifik i din fråga blir det nog lättare att hjälpa dig.


    Är det du som har förhandlat med arbetsgivaren att det ska gälla bonusbarn också eller blir alla anställda erbjudna samma förmån? Var du gift med bonusbarnens förälder och vet du om det spelar någon roll om man är gift eller bara sambo? 
  • Maria 434
    Anonym (skola) skrev 2016-02-09 16:59:56 följande:

    Är det du som har förhandlat med arbetsgivaren att det ska gälla bonusbarn också eller blir alla anställda erbjudna samma förmån? Var du gift med bonusbarnens förälder och vet du om det spelar någon roll om man är gift eller bara sambo? 


    Det beror helt på VILKET land det är och företagets policy.

    Fin fråga är omöjlig att svara på
  • Anonym (Bransch?)

    Min man blev erbjuden att vara med i ett utlandsprojekt på ett år. Där skulle företaget enbart stå för hans kostnader + ordna boende för hela familjen. Allt annat skulle vi själva stå för.

    Min vän som jobbar på ambassad får däremot allt betalt för hela familjen, hennes medföljande sambo får till och med "lön" för att vara med (har ej rätt att jobba i landet hon tjänstgör i).

    Så det är väldigt olika...

  • Anonym (se i avtalet)
    Anonym (skola) skrev 2016-02-09 16:59:56 följande:
    Är det du som har förhandlat med arbetsgivaren att det ska gälla bonusbarn också eller blir alla anställda erbjudna samma förmån? Var du gift med bonusbarnens förälder och vet du om det spelar någon roll om man är gift eller bara sambo? 
    Återigen, kolla med den tilltänkta arbetsgivaren. Rätt ointressant hur det var för mig om vi inte jobbar på samma jobb eller hur
  • Anonym (Lennart)

    Saken är löses oftast genom att om inte arbetsgivaren betalar skolavgifter för alla barn i familjen
    får dom helt enkelt höja lönen med motsvarande kostnad som avgiten.

  • Anonym (skola)
    Anonym (se i avtalet) skrev 2016-02-10 16:12:10 följande:
    Återigen, kolla med den tilltänkta arbetsgivaren. Rätt ointressant hur det var för mig om vi inte jobbar på samma jobb eller hur
    Jag vill höra andras erfarenheter.

    Kan inte kolla med någon arbetsgivare då jag inte ens sökt ett jobb. Det skulle vara konstigt att kontakta någon och fråga om sådana detaljer innan jag ens blivit aktuell för en intervju. 
  • Anonym (skola)
    Anonym (Lennart) skrev 2016-02-10 16:21:01 följande:

    Saken är löses oftast genom att om inte arbetsgivaren betalar skolavgifter för alla barn i familjen
    får dom helt enkelt höja lönen med motsvarande kostnad som avgiten.


    Nej, lönen är i detta fall inte förhandlingsbart. Skolavgifterna för flera barn utgör dessutom en väldigt stor del av lönen (30-40%) så det är helt uteslutet att de höjer lönen med motsvarande belopp. 
  • Anonym (Lennart)

    Mitt råd är att tacka nej så sådant fall.  Poänglöst att sitta med dyra skolavgifter om dom inte
    kompenseras fullt ut av lön och förmåner.  Jag har erfarenhet från Skanska utland.

  • Anonym (se i avtalet)

    Men om du inte ens sökt något jobb eller har någon tilltänkt arbetsgivare, hur vet du då att skolavgifterna uppgår till 30-40% av lönen och att lönen inte är förhandlingsbar att kompensera för ovan ?

    Men visst, i mitt fall ingick bonusbarnen per automatik, det blev ingen diskussion alls om det. Arbetsgivare visste att det fanns bonusbarn och det var en självklarhet att det barnet också skulle räknas med under "barn". Partnern fick dessutom ersättning för löne och pensionsbortfall som medföljande. Hur det nu kan hjälpa dig när du inte har någon aning om vart detta var någonstans och vilket jobb som utfördes.

  • Kjell2

    Känner några expats och just detta med skolor har varierat en del. Mycket hänger på vad man kommer överens om i det individuella avtalet. I fall där offentliga skolor är tillgängliga och bra har det inte blivit tal om skolbidrag utan då gäller den lokala skolan.

  • Dixie
    Anonym (skola) skrev 2016-02-10 16:38:53 följande:
    Nej, lönen är i detta fall inte förhandlingsbart. Skolavgifterna för flera barn utgör dessutom en väldigt stor del av lönen (30-40%) så det är helt uteslutet att de höjer lönen med motsvarande belopp. 
    i vilka länder är skolavgiften 40% av lönen (och vilken lönenivå pratar du om)
  • Anonym (avgift)
    Dixie skrev 2016-02-10 21:24:08 följande:
    i vilka länder är skolavgiften 40% av lönen (och vilken lönenivå pratar du om)
    I många länder är skolavgifterna över 100 000 SEK per år. Du kan väl räkna ut själv vad 3-4 barn kostar och vilken lönenivå det handlar om. 
Svar på tråden Gäller jobbförmåner barn som inte är egna?