• lillterror

    utslag på bristningar?

    Är det någon som vet vad i allsin dar detta är? Är i slutet på v39, fick bristningar i början på v38. Till en början helt vanliga. Men så började en fruktansvärd klåda ställa till det. I samband med att klådan startade upptäckte jag även utslagen. Smörjer som en galning med allt ifrån aloe vera, cocosolja till canoderm för att undvika torr hud som brukar förvärra klåda, men lönlöst! Ska till bm i veckan och ska prata med henne om detta då. Men någon här på fl kanske kan ha en aning om vad det är och tips på hur man lugnar ner huden?

  • Svar på tråden utslag på bristningar?
  • Snuttispluttis

    Kommer utslagen efter att du har kliat och försvinner efter ett tag eller finns de där jämt?

    Jag har (tyvärr) erfarenhet av flera olika sorters klåda och utslag och tycker lite att det ser ut som när jag fick nässelutslag i mina bristningar förra graviditeten. Då var det utmattning och stress som typ utlöste en överkänslighet i huden så jag fick nässelutslag av typ allt ett tag. På frisk hud är ju nässelutslag ofta mer hudfärgade, men i bristningar och på annan skadad hud (har psoriasis) blev nässelutslagen väldigt röda.

    Kan det vara nåt sånt kanske?

  • lillterror
    Anonym (Anonym) skrev 2016-02-08 18:49:16 följande:

    Puppp kanske?


    Finns det olika grader av puppp då kanske? För dom bilderna jag sett är bra mycket mer extrema än mina =)
    Snuttispluttis skrev 2016-02-08 20:49:38 följande:

    Kommer utslagen efter att du har kliat och försvinner efter ett tag eller finns de där jämt?

    Jag har (tyvärr) erfarenhet av flera olika sorters klåda och utslag och tycker lite att det ser ut som när jag fick nässelutslag i mina bristningar förra graviditeten. Då var det utmattning och stress som typ utlöste en överkänslighet i huden så jag fick nässelutslag av typ allt ett tag. På frisk hud är ju nässelutslag ofta mer hudfärgade, men i bristningar och på annan skadad hud (har psoriasis) blev nässelutslagen väldigt röda.

    Kan det vara nåt sånt kanske?


    Utslagen finns där hela tiden, men ser mer eller mindre ilskna ut vid olika tillfällen :) när jag är varm blir dom rödare, likaså när jag kliar (försöker att inte klia men det är svårt!). Jag har också problemhud sen tidigare, har psoriasis men inte haft något utbrott på sex år nu tror jag. Men huden har ändå alltid varit känslig, bidragande orsak?

    Nässelutslag låter dock inte helt fel, finns det något jag kan göra här hemma för att lindra klådan och kanske få utslagen att dra sig tillbaka? =) detta är även än så länge det enda området på hela kroppen med bristningar och utslag.
  • Josefine85

    Cocosolja kan även torka ut huden!

    Jag blir ofta extremt torr och köper A-DERMA på apoteket! Toppensmörja!

    Hoppas bebin kikar ut snart! Lycka till med allt!


    Loke -07, Alvin -09
  • lillterror
    Josefine85 skrev 2016-02-09 06:00:22 följande:

    Cocosolja kan även torka ut huden!

    Jag blir ofta extremt torr och köper A-DERMA på apoteket! Toppensmörja!

    Hoppas bebin kikar ut snart! Lycka till med allt!


    Åh nej, säg inte så om min älskade kokosolja ;)

    Tack så jättemycket för tipset, ska kolla upp det på en gång!
  • Josefine85
    lillterror skrev 2016-02-09 06:09:59 följande:

    Åh nej, säg inte så om min älskade kokosolja ;)

    Tack så jättemycket för tipset, ska kolla upp det på en gång!


    Tyvärr är det sant! Älskar också kokosolja. Men när min panna började se brännskadad ut, var det dags att leta andra alternativ :(
    Loke -07, Alvin -09
  • lillterror
    Josefine85 skrev 2016-02-09 06:28:33 följande:

    Tyvärr är det sant! Älskar också kokosolja. Men när min panna började se brännskadad ut, var det dags att leta andra alternativ :(


    Åh det förstår jag då! Vilken tur att du hittade ett alternativ som funkar bra för dig, tycker lotions kan vara lite av en djungel. Har torrplitor på överarmarna nu vintertid och då har aloe vera och kokosolja varit det som funkar bäst, men ska undvika det till magen nu och se vad som händer =) lägger inte så mycket energi på själva utslagen i sig, det kommer försvinna efter förlossningen har jag en känsla av, det är klådan som stör mig :)
  • Snuttispluttis
    lillterror skrev 2016-02-09 05:52:58 följande:

    Finns det olika grader av puppp då kanske? För dom bilderna jag sett är bra mycket mer extrema än mina =)Utslagen finns där hela tiden, men ser mer eller mindre ilskna ut vid olika tillfällen :) när jag är varm blir dom rödare, likaså när jag kliar (försöker att inte klia men det är svårt!). Jag har också problemhud sen tidigare, har psoriasis men inte haft något utbrott på sex år nu tror jag. Men huden har ändå alltid varit känslig, bidragande orsak?

    Nässelutslag låter dock inte helt fel, finns det något jag kan göra här hemma för att lindra klådan och kanske få utslagen att dra sig tillbaka? =) detta är även än så länge det enda området på hela kroppen med bristningar och utslag.


    Att du har psoriasis är säkert en bidragande faktor. Det är ju trots allt en systemsjukdom som påverkar bl.a immunförsvaret och flera andra funktioner i kroppen än bara huden. Om det vore nässelutslag borde de dock försvinna helt emellanåt. Det är möjligt att dina utslag beror på ditt tillstånd (gravid) och att det tär på dig. Tänjer ut redan skadad och känslig hud. Skulle tro att det försvinner efter förlossningen. Så länge som det inte kliar i handflatorna/fotsulorna och på andra delar av kroppen.

    Hm, tycker inte att utslagen ser så torra ut?

    Om de är det skulle jag ta på en fet salva, typ Locobase.

    Har huden gått sönder?

    Du kan prova en receptfri kortisonsalva. Absolut ingen fara för bebisen, speciellt om du bara använder den ett fåtal ggr på det lilla området för att se om det hjälper och tar ner utslagen.

    Aloe Vera är ju annars trevlig för öm och kliande hud. Jason är ett superbra märke i hälsokostaffären. Annars ren aloe Vera.

    Hade en salva med mentol/eucalyptus i ett tag för mina nässelutslag. Den var rätt fin. Kolla så den är okej för gravidmage bara. Jag slutade med den precis i början av grav. så kollade aldrig upp den.
  • lillterror
    Snuttispluttis skrev 2016-02-09 13:49:38 följande:

    Att du har psoriasis är säkert en bidragande faktor. Det är ju trots allt en systemsjukdom som påverkar bl.a immunförsvaret och flera andra funktioner i kroppen än bara huden. Om det vore nässelutslag borde de dock försvinna helt emellanåt. Det är möjligt att dina utslag beror på ditt tillstånd (gravid) och att det tär på dig. Tänjer ut redan skadad och känslig hud. Skulle tro att det försvinner efter förlossningen. Så länge som det inte kliar i handflatorna/fotsulorna och på andra delar av kroppen.

    Hm, tycker inte att utslagen ser så torra ut?

    Om de är det skulle jag ta på en fet salva, typ Locobase.

    Har huden gått sönder?

    Du kan prova en receptfri kortisonsalva. Absolut ingen fara för bebisen, speciellt om du bara använder den ett fåtal ggr på det lilla området för att se om det hjälper och tar ner utslagen.

    Aloe Vera är ju annars trevlig för öm och kliande hud. Jason är ett superbra märke i hälsokostaffären. Annars ren aloe Vera.

    Hade en salva med mentol/eucalyptus i ett tag för mina nässelutslag. Den var rätt fin. Kolla så den är okej för gravidmage bara. Jag slutade med den precis i början av grav. så kollade aldrig upp den.


    Försvinner helt gör dom tyvärr inte som sagt, men syns mer eller mindre under dagen.. dom är rätt torra men smörjer in fruktansvärt flitigt så kan vara därför det inte ser torrt ut på bilden :)

    Dom har spruckit litegrann, men det tror jag beror på att jag ibland glömt av mig och börjat klia. Så det är nog mitt egna fel ;)

    Får testa lite med kortison som du säger, även om det tar emot. Bm hade inte sett något liknande och tipsade även hon om helt vanlig hydrokortison för tillfälligt bruk mot klådan om inte annat =)

    Tack så hemskt mycket för utförligt svar och massa bra tips!
  • Snuttispluttis
    lillterror skrev 2016-02-09 16:03:50 följande:

    Försvinner helt gör dom tyvärr inte som sagt, men syns mer eller mindre under dagen.. dom är rätt torra men smörjer in fruktansvärt flitigt så kan vara därför det inte ser torrt ut på bilden :)

    Dom har spruckit litegrann, men det tror jag beror på att jag ibland glömt av mig och börjat klia. Så det är nog mitt egna fel ;)

    Får testa lite med kortison som du säger, även om det tar emot. Bm hade inte sett något liknande och tipsade även hon om helt vanlig hydrokortison för tillfälligt bruk mot klådan om inte annat =)

    Tack så hemskt mycket för utförligt svar och massa bra tips!


    Mm, är säkert så att du har kliat sönder dem. Händer mig tyvärr hela tiden.. Lätt att låta bli liksom :/

    Ta det lite försiktigt med kokosoljan när huden är trasig. Det kan irritera.

    Hydrokortisonsalva är så löjligt mild så du behöver inte känna nån oro för bebisen av att använda den. Och det enda som tidigare har visats hända vid långvarigt bruk av starka kortisonsalvor är lite lägre födelsevikt och viss ökning av läpp-och gomspalt. Men då är det salvor som är mycket starkare än hydrokortison.

    Åh, ett bad i typ babyolja, hälsobadolja eller liknande skulle kunna göra susen för klådan också. Om du har möjlighet :)

    Ingen orsak! Tänker att om man har erfarenhet av nåt kan man ju försöka hjälpa till :) Lite kul om alla mina besvär med utslag kan hjälpa nån annan också.

    Lycka till med utslagen och med bebisen när den väljer att titta ut! :)
  • lillterror
    Snuttispluttis skrev 2016-02-09 21:02:58 följande:

    Mm, är säkert så att du har kliat sönder dem. Händer mig tyvärr hela tiden.. Lätt att låta bli liksom :/

    Ta det lite försiktigt med kokosoljan när huden är trasig. Det kan irritera.

    Hydrokortisonsalva är så löjligt mild så du behöver inte känna nån oro för bebisen av att använda den. Och det enda som tidigare har visats hända vid långvarigt bruk av starka kortisonsalvor är lite lägre födelsevikt och viss ökning av läpp-och gomspalt. Men då är det salvor som är mycket starkare än hydrokortison.

    Åh, ett bad i typ babyolja, hälsobadolja eller liknande skulle kunna göra susen för klådan också. Om du har möjlighet :)

    Ingen orsak! Tänker att om man har erfarenhet av nåt kan man ju försöka hjälpa till :) Lite kul om alla mina besvär med utslag kan hjälpa nån annan också.

    Lycka till med utslagen och med bebisen när den väljer att titta ut! :)


    Funderar på att silvertejpa fast grillvantar, då kommer jag inte kunna klia av misstag iaf :)

    Jag har hört mycket gott om havregrynsbad också för känslig hud och klåda, men även om jag fått låna badkar av någon så stoppar foglossningen mig från att kliva i och ur ett bad :) så går nöja mig med salvor och krämer.

    Är ju dessutom beräknad nästa vecka så bäbis är utvecklad och färdigbakad så jag borde kunna "unna" mig att testa lite hydrokortison som du säger. Är ju ändå milt.

    Tack än en gång för tips, råd och lyckönskningar!
Svar på tråden utslag på bristningar?