• Anonym (Moa)
    Äldre 8 Feb 17:10
    2431 visningar
    18 svar
    18
    2431

    Ringa 112 pga dörrknackande tiggare?

    Jag bor i ett område där vi för ett år sedan drabbades av många inbrott, så grannsamverkan infördes.

    Vi har dessutom en Facebookgrupp där vi skriver upp viktiga saker som sker.

    Såg här om kvällen att några skrev om dörrknackande tiggare och att vi skulle hålla ögonen öppna.

    En stund senare blev det ett rejält polispådrag här i området och tiggarna greps, fyra polisbilar var inblandade.

    Ser då att någon i Facebookgruppen skriver om hur de övriga är naiva som bara skriver på Facebook och om hur denne person själv dels hade ringt polisen (112 som personen själv skrev) samt hade varit ute och jagat rätt på dessa tiggare för att återigen ringa 112 och leda polisen dit.

    Nu känner jag, ringa 112 över dörrknackande tiggare? Gör man verkligen så?!

  • Svar på tråden Ringa 112 pga dörrknackande tiggare?
  • mycket­saft
    Äldre 8 Feb 17:15
    #1

    Haha, nej det lät lite märkligt. Det är väl inte olagligt? Konstigt att polisen ens kom.

  • Anonym (Rori)
    Äldre 8 Feb 17:19
    #2

    Samma sak hände här. De är här illegalt så 112 kan man ringa. Men man blir kanske inte högprioriterad.

  • mycket­saft
    Äldre 8 Feb 17:21
    #3
    Anonym (Rori) skrev 2016-02-08 17:19:50 följande:

    Samma sak hände här. De är här illegalt så 112 kan man ringa. Men man blir kanske inte högprioriterad.


    Hur vet man vilka som är här illegalt?
  • Anonym (Z)
    Äldre 8 Feb 17:21
    #4

    Beror på, kände den personen som tiggarna var hos hotad eller skrämd på något sett så var det inget konstigt. Eller misstänkte personen att tiggarna var för att kolla läget inför ev inbrott i området så kan det också ha vart bra att ha ringt så de fick se att folk är på alerten och att polisen kommer.

  • mycket­saft
    Äldre 8 Feb 17:25
    #5
    Anonym (Z) skrev 2016-02-08 17:21:39 följande:

    Beror på, kände den personen som tiggarna var hos hotad eller skrämd på något sett så var det inget konstigt. Eller misstänkte personen att tiggarna var för att kolla läget inför ev inbrott i området så kan det också ha vart bra att ha ringt så de fick se att folk är på alerten och att polisen kommer.


    Ja, känner man sig hotad är det en sak men misstänker man inbrottsförberedelse kanske man ringer 11414 istället. 112 är ju till för livshotande situationer.
  • Äldre 8 Feb 17:29
    #6

    Vad är problemet? Det är väl toppen att polisen kom och grep de illegala invandrarna eller tycker du att det är bra när lösdrivande tiggare och kriminella driver omkring i våra bostadsområden?

  • Anonym (Z)
    Äldre 8 Feb 17:40
    #7
    mycketsaft skrev 2016-02-08 17:25:05 följande:
    Ja, känner man sig hotad är det en sak men misstänker man inbrottsförberedelse kanske man ringer 11414 istället. 112 är ju till för livshotande situationer.
    Nej det är inte enbart för livshotande situationer och inbrottsförberedelse kan vara en nog situation för att få dit polis fort och då är det 112 man ringer.
  • Anonym (Moa) Trådstartaren
    Äldre 8 Feb 17:43
    #8
    Tihi skrev 2016-02-08 17:29:22 följande:

    Vad är problemet? Det är väl toppen att polisen kom och grep de illegala invandrarna eller tycker du att det är bra när lösdrivande tiggare och kriminella driver omkring i våra bostadsområden?


    Det hade väl räckt med att ringa 11414? 112 och FYRA polisbilar i vårt väldigt lilla område kändes överdrivet.

    Vad jag förstod det så hade personen som slog på stort inte ens haft dem knackandes på sin dörr.
  • Äldre 8 Feb 17:44
    #9

    Gissar att personen misstänkte att de kollade läget för att göra inbrott.

  • Anonym (säker­t)
    Äldre 8 Feb 17:51
    #10
    Anonym (Rori) skrev 2016-02-08 17:19:50 följande:

    Samma sak hände här. De är här illegalt så 112 kan man ringa. Men man blir kanske inte högprioriterad.


    Tihi skrev 2016-02-08 17:29:22 följande:

    Vad är problemet? Det är väl toppen att polisen kom och grep de illegala invandrarna eller tycker du att det är bra när lösdrivande tiggare och kriminella driver omkring i våra bostadsområden?


    Fast vad då illegala? Varför tror ni att dom är här illegalt? Är dom flyktingar så är dom inte här illegalt och är det dom romerska tiggarna ni syftar på så är dom EU medborgare och har rätt att va här.
  • Äldre 8 Feb 18:37
    #11
    Anonym (säkert) skrev 2016-02-08 17:51:43 följande:
    Tihi skrev 2016-02-08 17:29:22 följande:

    Vad är problemet? Det är väl toppen att polisen kom och grep de illegala invandrarna eller tycker du att det är bra när lösdrivande tiggare och kriminella driver omkring i våra bostadsområden?


    Fast vad då illegala? Varför tror ni att dom är här illegalt? Är dom flyktingar så är dom inte här illegalt och är det dom romerska tiggarna ni syftar på så är dom EU medborgare och har rätt att va här.
    Man får bara vistas här 3 månader som EU-migrant och då förväntas det att man har försörjning och uppehälle. Därför uppstår en debatt om att de är här illegalt, även om de kommer hit legalt från början.
  • Anonym (illeg­alt)
    Äldre 8 Feb 18:40
    #12

    Med illegalt menar de att det inte är tillåtet att tigga i dörren i folks hem.

  • Anonym (?)
    Äldre 8 Feb 18:42
    #13
    Venne skrev 2016-02-08 18:37:37 följande:

    Man får bara vistas här 3 månader som EU-migrant och då förväntas det att man har försörjning och uppehälle. Därför uppstår en debatt om att de är här illegalt, även om de kommer hit legalt från början.


    Och hur länge hade dessa tiggare varit här då? Hade de överträtt gränsen?
  • Anonym (säker­t)
    Äldre 8 Feb 20:12
    #14
    Venne skrev 2016-02-08 18:37:37 följande:

    Man får bara vistas här 3 månader som EU-migrant och då förväntas det att man har försörjning och uppehälle. Därför uppstår en debatt om att de är här illegalt, även om de kommer hit legalt från början.


    Och hur vet du att dom har vart här mer än 3 månader?
  • Äldre 8 Feb 20:35
    #15

    Neurotiskt lagda typer gör väl så?

    Nej skärpning, man ringer väl polisen om någon håller på att göra inbrott eller något? Ringer ni Säpo så fort ?några kostymklädda äldstebröder från jehovas vittnena plingar på också? Ringklockan är såvitt jag vet inget inbrottslarm.

  • Anonym (säker­t)
    Äldre 8 Feb 20:37
    #16
    Anonym (illegalt) skrev 2016-02-08 18:40:16 följande:

    Med illegalt menar de att det inte är tillåtet att tigga i dörren i folks hem.


    Dom skrev 'de illegala invandrarna' och 'de är här illegalt' så nej dom syftade inte på att deras handling va illegal.
  • Äldre 8 Feb 20:48
    #17
    Venne skrev 2016-02-08 17:44:46 följande:

    Gissar att personen misstänkte att de kollade läget för att göra inbrott.


    Mitt tangentbord är inte bra märker jag, risk för stavfel.

    Ringer du polisen pga gissningslekar?
  • Äldre 13 Feb 21:38
    #18

    Jag skulle inte göra så överhuvudtaget, jag bara skrev hur jag antar att personen har resonerat. Det betyder inte att jag håller med.

Svar på tråden Ringa 112 pga dörrknackande tiggare?