• Anonym (?)

    Hur ska vi gå vidare? När ska man börja bli orolig?

    Jag och mannen har ni försökt få barn i 6 månader utan att det har blivit nåt. Jag vet att jag hade en reducerad äggreserv redan för 1,5 år sedan då jag fick mitt AMH uppmätt till 1,4. Troligtvis har det sjunkit till nånstans runt 1,2-1,1 enligt min gyn. Kanske ännu mer om jag har otur (inte mätt det igen). Vi har inga barn sedan innan och jag blir snart 37 år.

    Jag har tidigare kollat alla värden och de såg normala ut, så det är inget fel så. Jag har också lyckats bli gravid en gång tidigare för fem år sedan, men då gjorde jag en abort. Jag vet alltså att jag har varit fertil.

    Skulle vilja veta hur jag borde gå vidare med detta, någon som kan råda mig lite? Jag vet att ett halvår inte är lång tid i sammanhanget, men efter sex mån har man rätt till utredning. Jag har dock gjort delar av den tidigare, så kanske är det inte så brådskande? Hur ska jag tänka ang detta?

  • Svar på tråden Hur ska vi gå vidare? När ska man börja bli orolig?
  • Anonym (1 år)

    1 år är det väl som man ska försöka innan man har rätt till utredning? Ja menar, 6 månader är ganska kort tid även fast det känns som en evighet.

    Jag och exet fick vänta ett år i alla fall...

  • Anonym (?)
    Anonym (1 år) skrev 2016-02-08 17:15:05 följande:

    1 år är det väl som man ska försöka innan man har rätt till utredning? Ja menar, 6 månader är ganska kort tid även fast det känns som en evighet.

    Jag och exet fick vänta ett år i alla fall...


    Nej, det är 6 mån om man är 35+.
  • Anonym (1 år)

    Ja men dåså! Ja då är det väl bara att ringa och boka en tid om du känner dig orolig! :)

  • Anonym (?)
    Anonym (1 år) skrev 2016-02-08 17:29:12 följande:

    Ja men dåså! Ja då är det väl bara att ringa och boka en tid om du känner dig orolig! :)


    Vi får gå privat och betala allt själva pga vår jobb- och boendesituation, så därför är jag inte jättepigg på det nu. Vi har inte dessa pengar i dagsläget heller utan blir tvungna att ta ett lån.
  • Anonym (1 år)

    Gud vad svårt. Men känner ni att ni kan köra på i kanske sex månader till utan att det blir för jobbigt?

  • Anonym (?)
    Anonym (1 år) skrev 2016-02-08 18:51:48 följande:

    Gud vad svårt. Men känner ni att ni kan köra på i kanske sex månader till utan att det blir för jobbigt?


    Nej, inte i sex månader till men kanske ett litet tag till. Oavsett vad så måste vi ju fixa så vi får igenom lånet. :/ hade vi kunnat få det genom landstinget så hade vi inte tvekat en sekund på att söka hjälp direkt. Hade det inte varit för dessa regler om var man ska vara folkbokförd så hade vi uppfyllt allt.
  • Anonym (1 år)

    Trist känner jag att det ska behöva vara så, är det första barnet?

    Men kör på lite "utan att tänka" tills lånet är igenom, tyvärr kan det bli mycket pengar på i slutändan.

    Förlåt för helt apkassa tips men ibland kanske det kan kännas bättre av att bara ventilera lite.

  • Anonym (?)
    Anonym (1 år) skrev 2016-02-08 19:46:40 följande:

    Trist känner jag att det ska behöva vara så, är det första barnet?

    Men kör på lite "utan att tänka" tills lånet är igenom, tyvärr kan det bli mycket pengar på i slutändan.

    Förlåt för helt apkassa tips men ibland kanske det kan kännas bättre av att bara ventilera lite.


    Ja, det blir första, ingen av oss har barn.

    Tack för att du tog tid att svara :)
  • Anonym (??)
    Anonym (?) skrev 2016-02-08 17:33:20 följande:
    Vi får gå privat och betala allt själva pga vår jobb- och boendesituation, så därför är jag inte jättepigg på det nu. Vi har inte dessa pengar i dagsläget heller utan blir tvungna att ta ett lån.
    Jag förstår inte, vad har er boende- och jobbsituation med saken att göra?
  • Anonym (??)
    Anonym (?) skrev 2016-02-08 20:42:55 följande:
    Ja, det blir första, ingen av oss har barn.

    Tack för att du tog tid att svara :)
    Hur länge har ni varit tillsammans?
  • Anonym (?)
    Anonym (??) skrev 2016-02-08 21:09:12 följande:
    Hur länge har ni varit tillsammans?
    2,5 år.
Svar på tråden Hur ska vi gå vidare? När ska man börja bli orolig?