• PrincessSanna

    Fri anställningsrätt?

    Någon som vet om kommuner får anställa "vem som helst?" Eller måste dom gå efter den som är mest lämplig av alla ansökningar som kommit in?

    Jag är undersköterska sen 5år, arbetat inom vården i 10år, gått barn och fritid med inriktning människor i behov av stöd,

    Har arbetat på ett korttidsboende för barn och ungdomar inom Norrköpings kommun i 1år som vikarie fast med schema.

    Chefen skulle rekrytera folk, fick inget napp på dom redan fast anställda inom kommunen så hon la ut en annons på Arbetförmedlingen.

    Jag sökte den. Men fick inget svar.

    Istället anställs en nyskolad undersköterska utan erfarenhet och en tjej vars utbildning inte är giltig och som inte har jobbat med människor sedan 1982.

    Den ena fick en fast tjänst direkt utan LAS dagar och den andra fick ett långtidsvik på 1år.

    Jag tycker detta är så orättvist. Jag har kämpat och slitit i ett år, jobbat över och ställt upp för att få chans till en fast tjänst eller iaf längre vikariat. Mig ger hon förlängt månadsvis.

    Någon som vet om hon verkligen får göra såhär?

    Personligen känns det som hon jävlas, för hon bytte enhet precis efter rekryteringen.

  • Svar på tråden Fri anställningsrätt?
  • Carambolan

    Offentlig verksamhet (vilket det är om det gäller kommunen) går under lagen om offentlig anställning och då ska den med formellt bäst meriter anställas. Anställningsbeslutet ska dessutom utlysas och vara möjligt att överklaga.

  • Carambolan
    Carambolan skrev 2016-02-08 22:19:19 följande:

    Offentlig verksamhet (vilket det är om det gäller kommunen) går under lagen om offentlig anställning och då ska den med formellt bäst meriter anställas. Anställningsbeslutet ska dessutom utlysas och vara möjligt att överklaga.


    Nej, nu tänkte jag snett och för snabbt, förlåt. Kommuner omfattas bara av vissa delar av LoA och det här är inte en sån del.
  • PrincessSanna

    Inte bara med mig personligen utan hela enheten. Hon har inte gillat oss sen hon började för nått år sen. Hon är en sån chef som tycker hon kan allt och kan bäst. Och när vi som är en ganska stark grupp säger emot henne så blev hon inte alls glad. Ren vuxenmobbning stundtals. Facket har ca tio anmälningar på sitt bord mot henne Så därför skulle jag inte bli förvånad. Har inte pratat med facket själv än, ville kolla om någon visste nått först ??

  • PrincessSanna

    Kommunen borde ha ett brukarperspektiv kan man tycka. Att dom som känner barnen och ungdomarna först ska få chansen att vara kvar. Men så var visst inte fallet

  • Grande Rock
    PrincessSanna skrev 2016-02-08 22:23:28 följande:

    Inte bara med mig personligen utan hela enheten. Hon har inte gillat oss sen hon började för nått år sen. Hon är en sån chef som tycker hon kan allt och kan bäst. Och när vi som är en ganska stark grupp säger emot henne så blev hon inte alls glad. Ren vuxenmobbning stundtals. Facket har ca tio anmälningar på sitt bord mot henne Så därför skulle jag inte bli förvånad. Har inte pratat med facket själv än, ville kolla om någon visste nått först ??


    Det finns inget själ till att inte börja med facket. Det är sannolikt de som vet bäst vad det är som gäller för din enhet.
    Born to lose, live to win!
  • PrincessSanna

    Jo så kanske det är. Men kände mig så osäker så ville fråga här oxå

  • Trippelmamma76

    Om hon upplever dig som "besvärlig", alltså att du ärmen k gruppen som hon upplever "gaddar ihop sig" mot henne, så är det nog därför du inte fick tjänsten misstänker jag. Personlig lämplighet väger rätt tungt och man vill kanske inte ha in det man upplever som orosmoment i gruppen? Bara en tanke. Tycker du ska fråga henne rent ut varför du inte fick tjänsten!

  • Gladskit

    Enligt LAS finns det regler för vem som skall erbjudas en anställning, när anställningen förmodas bli längre än 14 dagar.
    Jag skulle kontakta personalavdelningen om jag vore du.
    Jag upplever ofta att chefer ute i verksamheterna har dålig koll på LAS och vad man får och inte får göra när det gäller dessa frågor.

Svar på tråden Fri anställningsrätt?