• Anonym (Intressant!)

    Feminister som anser att kvinnor är mer värda än män.

    Finns det, överhuvudtaget?

  • Svar på tråden Feminister som anser att kvinnor är mer värda än män.
  • Anonym (Intressant!)

    Hur kan du vara så säker?

  • Bokstavligt

    För att feminism står för JÄMSTÄLLDHET. Alltså, anser en att ett kön är mer värt än ett annat är det inte jämställdhet och därför kan en då inte kalla sig feminist.

    Sen att det finns KVINNOR som anser sig mer värda än män gör det säkert. Men dessa kvinnor är då INTE feminister.

  • Anonym (Intressant!)

    Tack för upplysningen!

  • Dominant
    Bokstavligt skrev 2016-02-09 01:37:39 följande:
    För att feminism står för JÄMSTÄLLDHET. 
    Hur många feminister ser du som kämpar för jämställdhet? Jag har endast sett sådana som försöker få det bättre själva.

    Eller kan du ge några exempel på feminister som kämpar för att det ska bli färre män arbetslösa, att män ska få högre betyg, att män oftare ska få vårdnaden, att män ska få längre straff i domstol, att män ska få bättre vård, att flera kvinnor ska ha livsfarliga arbeten och tusentals andra områden där det är ojämställt men till kvinnors fördel?
  • Anonym (Lovle)
    Dominant skrev 2016-02-09 09:45:03 följande:
    Hur många feminister ser du som kämpar för jämställdhet? Jag har endast sett sådana som försöker få det bättre själva.

    Eller kan du ge några exempel på feminister som kämpar för att det ska bli färre män arbetslösa, att män ska få högre betyg, att män oftare ska få vårdnaden, att män ska få längre straff i domstol, att män ska få bättre vård, att flera kvinnor ska ha livsfarliga arbeten och tusentals andra områden där det är ojämställt men till kvinnors fördel?

    Väldigt många som kämpar för att även män ska få det bättre. Vi är många med söner som ser patriarkatet och den rådande mansrollen som ett hot mot våra söner, bröder och partners hälsa och mående, och givetvis kämpar för att förändra detta.

    Ett jämställt samhälle utan så hårda strukturer kring könsroller, tror jag är bättre för alla, inte bara för kvinnor. 

  • Johan75

    Beror ju på vem man frågar. Jag har träffat ett flertal tjejer som själva kallar sig feminister och brinner för detta, som även öppet har ansett att män är mindre värda än kvinnor. Sen kommer det givetvis finnas de som säger att dessa inte är "riktiga feminister". 

    https://en.wikipedia.org/wiki/No_true_Scotsman


    Behold, i come as a thief.
  • Dominant
    Anonym (Lovle) skrev 2016-02-09 10:14:50 följande:

    Väldigt många som kämpar för att även män ska få det bättre. Vi är många med söner som ser patriarkatet och den rådande mansrollen som ett hot mot våra söner, bröder och partners hälsa och mående, och givetvis kämpar för att förändra detta.

    Ett jämställt samhälle utan så hårda strukturer kring könsroller, tror jag är bättre för alla, inte bara för kvinnor. 


    Du säger att du kämpar för det. Kan du ge några exempel på vad du gjort i de frågorna jag tog upp?
  • Anonym (Tjorven)
    Anonym (Intressant!) skrev 2016-02-09 01:20:45 följande:

    Finns det, överhuvudtaget?


    Det finns säkert någon extrem person som tycker så. Någon som både är feminist och lesbisk kanske. Vi andra älskar män (men hatar möjligen män som hatar kvinnor).
  • Anonym (Lovle)
    Dominant skrev 2016-02-09 11:43:50 följande:
    Du säger att du kämpar för det. Kan du ge några exempel på vad du gjort i de frågorna jag tog upp?
    Jag jobbar där jag står. Jag tror inte på att det finns någon större möjlighet att förändra attityder bland vuxna män. Så just nu ligger mitt fokus på mitt eget barn. Att ge honom (och barnen runt honom) möjlighet att bli en trygg, välmående vuxen, utan unkna könsroller. Bara det är ett heltidsjobb. 

    Sedan jobbar jag med en tjejjour, där vi även till viss del även jobbar med unga killar, även där kring könsroller och identitet (men vid uppkomna situationer även stödsamtal med unga killar).

    Dessutom försöker jag ju givetvis påverka människor omkring mig.
  • Dominant
    Anonym (Lovle) skrev 2016-02-09 13:52:20 följande:
    Jag jobbar där jag står. Jag tror inte på att det finns någon större möjlighet att förändra attityder bland vuxna män. Så just nu ligger mitt fokus på mitt eget barn. Att ge honom (och barnen runt honom) möjlighet att bli en trygg, välmående vuxen, utan unkna könsroller. Bara det är ett heltidsjobb. 

    Sedan jobbar jag med en tjejjour, där vi även till viss del även jobbar med unga killar, även där kring könsroller och identitet (men vid uppkomna situationer även stödsamtal med unga killar).
    Hur får det fler män att få bättre betyg i förhållande till sin kunskap? Bli dömda lika milt som kvinnor eller få vårdnaden lättare?

    Du gör alltså ingenting för jämställdhet, utan enbart för kvinnor, som jag misstänkte.
  • Anonym (Lovle)
    Dominant skrev 2016-02-09 14:23:38 följande:
    Hur får det fler män att få bättre betyg i förhållande till sin kunskap? Bli dömda lika milt som kvinnor eller få vårdnaden lättare?

    Du gör alltså ingenting för jämställdhet, utan enbart för kvinnor, som jag misstänkte.
    Jag tror att grundproblemet är könsroller både för män och kvinnor. Alltså försöker jag förändra dem vilket bör komma alla till gagn. 

    Säg det till dom stödsökande unga killar vi hjälper...

     
  • Anonym (Intressant!)
    Anonym (Tjorven) skrev 2016-02-09 11:51:05 följande:

    Det finns säkert någon extrem person som tycker så. Någon som både är feminist och lesbisk kanske. Vi andra älskar män (men hatar möjligen män som hatar kvinnor).


    Varför älskar du män? Så bra är de ju inte.
Svar på tråden Feminister som anser att kvinnor är mer värda än män.