• M A V

    Regler vid 15 timmars

    Jag skulle vilja veta hur 15 timmars reglerna ser ut på förskolan där ni har ert barn.
    Det gäller då framförallt om man behöver ändra tider om behöver åka till arbetsförmedlingen eller har en läkartid?  

  • Svar på tråden Regler vid 15 timmars
  • mammalovis

    Exakt hur reglerna ser ut vet jag inte, men vi har utan problem fått förskjuta tiden de dagar det har behövts om det handlat om en intervju eller liknande. Ett vanligt besök hos handläggaren har anpassats till barnens tider. Likaså fick jag skjuta på tiden när jag behövde ta Lilleman med till sjukhuset för koll av hans skelning. Antingen har jag hämtat/lämnat annorlunda samma eller någon annan dag. De vet att vi har tajt om barnvakt då farmor jobbar på nattis på samma ställe och sköter oss samt att vi har god kontakt med pedagogerna, så det har sällan varit något bekymmer. Sedan finns en regel om två extra dagar vi "får" nyttja som kompensation för de två stängningsdagarna, men de har vi inte nyttjat.

  • cosinus

    Är man föräldraledig är det extremt statiska regler. Då går det i princip inte ändra.

    Är man arbetssökande vet jag att man ska få utökade timmar för sånt som rör jobbsökandet. Tex intervjuer eller träff med arbetsförmedlingen. Sjukhustider däremot ingår nog inte.

  • pigglet

    För saker som handlar om arbetsförmedlingen så byter vi dag/tid. Så man har fortfarande 15 timmar den veckan, men flyttar timmarna.

    För läkartid kan vi göra samma sak, men inget man automatiskt har rätt till.

  • IsDimma

    Där jag jobbar så är det bara föräldralediga och barn, 3 år och äldre, vars föräldrar inte har någon sysselsättning som går 15 timmar. Föräldralediga väljer tis-tor fem timmar mellan 9-14 eller mån-fre mellan 8.30-11.30. Barn vars föräldrar inte har någon sysselsättning och går allmän förskola går mån-fre mellan 8.30-11.30.
    Ingen av dessa tider är utbytbara för läkarbesök eller några möten. Men däremot så kan vi göra undantag om föräldern ber om det, iaf föräldralediga barn. Föräldralediga barn hos oss räknas som halv platser och barn som går allmän förskola räknas som ingen plats alls och får därmed inte kosta något i form av mat tex. Det innebär att i praktiken ger två föräldralediga barn en plats och vi skulle rent teoretiskt kunna få hur många barn som helst i grupperna om vi hade många allmänna förskoleplatser. Men dom barnen är väldigt få då dom allra flesta föräldrar har någon sysselsättning (föräldralediga, studerande, arbetssökande eller förvärvsarbetande). Vi har ungefär haft tio föräldralediga barn varje år men ett år hade vi 22 stycken och det året hade vi väldigt många barn i våra grupper.

    Arbetslösa föräldrar har rätt till 25 timmar i veckan, mån-fre 9-14 och har rätt till fler timmar om föräldern behöver gå till arbetsförmedlingen för möten eller arbetsintervjuer eller jobb som faller utanför dessa tider. Läkarbesök får man dock gå på under den ordinarie tiden.

  • IsDimma

    15timmarsbaren ska dels vara på förskolan under tiden då det sker "pedagogisk verksamhet" (i regel mellan 9-11) och dels under tiden då vi faktiskt är tre stycken som jobbar. Våran sena personal börjar klockan nio och vår tidiga personal går hem 13.30. Sen är vi bara två övrig tid vilket ger väldigt lite (inget) spelutrymme alls med extratider.

Svar på tråden Regler vid 15 timmars