• Anonym (?)
    Äldre 9 Feb 14:31
    906 visningar
    11 svar
    11
    906

    Räkna ut BF med krånglig menscykel

    Har googlat och även sökt på forumet men hittar inget bra svar. Undrar om någon har bra tips, kanske någon som nyligen haft samma fråga?

    Jag har extremt oregelbunden mens, med allt mellan 30-65 dagar mellan varje mens. MF i augusti. I söndags plussade vi! Det var helt oväntat, jag trodde jag hade ÄL för 4 veckor sedan (tog ÄL test) men då hade vi inte sex på flera dagar. Så äl måste ha kommit någon annan gång? Före? Efter?
    Testade för grav i fredags, då var det negativt, men i söndags som sagt positivt. 

    En del ställen jag försöker räkna på säger att jag är i vecka 5 medan andra upp till vecka 8. Eftersom jag är orolig och nervös med historik av mf så känner jag att jag vill ha lite koll. 
    Vad kan jag utgå från givet att fredagens test var negativt? 

    Ska försöka åka till apoteket idag och köpa clearblues digitala test. Men bor lite på landet, så misstänker att de inte har mer än "gammala hederliga" tester.

    Hoppas att någon kanske kan hjälpa mig, vet att det här är en fråga som varken är uppseendeväckande eller nyskapande, men hoppas på svar ändå! TACK!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-11 08:54
    ...
    ...
    Hej alla! Läs gärna mina svar i tråden. Det är lite förvirring här med nya bud varje dag och jag uppskattar den klokhet som finns på forumet. Känns onödigt att starta en ny tråd på ungefär samma ämne.

  • Svar på tråden Räkna ut BF med krånglig menscykel
  • Äldre 9 Feb 14:43
    #1

    Jag har också väldigt oregelbunden mens och har gjort tidigt ultraljud vid båda graviditeter för att det inte gått att räkna på min cykel då mensen hoppar över och har sig.

    Lycka till!

  • Anonym (?) Trådstartaren
    Äldre 9 Feb 14:47
    #2
    Milleman skrev 2016-02-09 14:43:34 följande:

    Jag har också väldigt oregelbunden mens och har gjort tidigt ultraljud vid båda graviditeter för att det inte gått att räkna på min cykel då mensen hoppar över och har sig.

    Lycka till!


    Känner igen det där! Jag har oxå fått veta att jag har vad som kallades "utebliven ägglossning" vilket skulle vara svaret till min oregelbundna cykel.
    Det skulle såklart vara en dröm om man kunde få ett UL för att lugna nerverna. Jag trodde inte man fick det dock om man inte hade några riskfaktorer? Vart har du då vänt dig? 
  • Anonym (jeny)
    Äldre 9 Feb 15:43
    #3
    Anonym (?) skrev 2016-02-09 14:47:51 följande:
    Känner igen det där! Jag har oxå fått veta att jag har vad som kallades "utebliven ägglossning" vilket skulle vara svaret till min oregelbundna cykel.
    Det skulle såklart vara en dröm om man kunde få ett UL för att lugna nerverna. Jag trodde inte man fick det dock om man inte hade några riskfaktorer? Vart har du då vänt dig? 
    du bokar ett privat ultraljud :) google i din stad eller nått.
  • Äldre 9 Feb 16:51
    #4
    Anonym (?) skrev 2016-02-09 14:47:51 följande:
    Känner igen det där! Jag har oxå fått veta att jag har vad som kallades "utebliven ägglossning" vilket skulle vara svaret till min oregelbundna cykel.
    Det skulle såklart vara en dröm om man kunde få ett UL för att lugna nerverna. Jag trodde inte man fick det dock om man inte hade några riskfaktorer? Vart har du då vänt dig? 
    Jag bor i Göteborg och går på privat mvc. Fick göra ett första 250:- tror jag) men hjärtat hade inte börjat slå så fick komma tillbaka gratis nån vecka senare.
  • Anonym (?) Trådstartaren
    Äldre 9 Feb 20:13
    #5

    Wow, det hade jag inte en aning om! Bor i Borås. Ska googla, annars kan man ju ta en trip till Gbg. Kan man kolla redan nu, veckan efter plus?

  • Anonym (VUL)
    Äldre 9 Feb 20:31
    #6
    Anonym (?) skrev 2016-02-09 20:13:03 följande:
    Wow, det hade jag inte en aning om! Bor i Borås. Ska googla, annars kan man ju ta en trip till Gbg. Kan man kolla redan nu, veckan efter plus?
    Eftersom plusset var svagt är du nog inte så långt gången så du bör vänta lite. Tidigast v 7,gärna v.8 kan man göra VUL för tydligt besked. Lycka till!
  • Äldre 9 Feb 22:34
    #7
    Anonym (?) skrev 2016-02-09 20:13:03 följande:

    Wow, det hade jag inte en aning om! Bor i Borås. Ska googla, annars kan man ju ta en trip till Gbg. Kan man kolla redan nu, veckan efter plus?


    Tror mitt första var i v 5-6 och då såg de som sagt bara ATT det var en graviditet men inget hjärta. I v 7-8 fick vi se hjärtat slå. Sök på Barnmorskegruppen.
  • Anonym (?) Trådstartaren
    Äldre 10 Feb 08:56
    #8

    Fick tag på Clearblues "vecko test". Kissade i min iver på kvällen och fick negativt! Kissade igen på en vanlig sticka imorse, det var positivt! Så jag gissar att det är väldigt tidigt. Läste någonstans att vissa tester kan ge utslag redan i slutet av vecka tre. Så jag är nog precis inne i vecka 4? 

    Skrämde upp maken rejält med det där hånande "Ej gravid" så jag testar igen om några dagar bara för att vara säker. Är det fortfarande positivt så ska jag kontakta i nästa vecka. Känner att det här gjorde en ju inte mer säker på sin kropp direkt. :-/

  • Anonym (VUL)
    Äldre 10 Feb 16:18
    #9
    Anonym (?) skrev 2016-02-10 08:56:02 följande:
    Fick tag på Clearblues "vecko test". Kissade i min iver på kvällen och fick negativt! Kissade igen på en vanlig sticka imorse, det var positivt! smile3.gif Så jag gissar att det är väldigt tidigt. Läste någonstans att vissa tester kan ge utslag redan i slutet av vecka tre. Så jag är nog precis inne i vecka 4? 

    Skrämde upp maken rejält med det där hånande "Ej gravid" så jag testar igen om några dagar bara för att vara säker. Är det fortfarande positivt så ska jag kontakta i nästa vecka. Känner att det här gjorde en ju inte mer säker på sin kropp direkt. :-/
    Nej, plus v.3 är omöjligt eftersom embryot fäster ca 6 dagar efter äl, d.v.s 2+6. Slutet av v.4 kan man få plus,ännu vanligare med början v.5. men tidigt är det ju så VUL får dröja.
  • Anonym (?) Trådstartaren
    Äldre 11 Feb 08:52
    #10
    Anonym (VUL) skrev 2016-02-10 16:18:08 följande:
    Nej, plus v.3 är omöjligt eftersom embryot fäster ca 6 dagar efter äl, d.v.s 2+6. Slutet av v.4 kan man få plus,ännu vanligare med början v.5. men tidigt är det ju så VUL får dröja.
    Jag blir verkligen jätteförvirrad nu, allra mest eftersom Clearblue - som jag trodde var några av de bästa på marknaden - slängde ur sig ett "ej gravid". Som sagt på kvällen, när jag vet att hormonvärdet är lågt. Men det stod ändå i deras folder att ifall man testar efter BIM så ska man kunna testa närsom på dagen. 
    Eftersom jag haft mf så blir jag väldigt orolig ifall det här är ett tecken på att fostret inte växer som det ska = hormonutvecklingen är för låg. 

    Å ena sidan så säger min logiska del av hjärnan att det hjälper inte att oroa sig, men den känslomässiga delen av hjärnan struntar såklart fullkomligt i det.  
  • Anonym (VUL)
    Äldre 11 Feb 15:37
    #11
    Anonym (?) skrev 2016-02-11 08:52:41 följande:
    Jag blir verkligen jätteförvirrad nu, allra mest eftersom Clearblue - som jag trodde var några av de bästa på marknaden - slängde ur sig ett "ej gravid". Som sagt på kvällen, när jag vet att hormonvärdet är lågt. Men det stod ändå i deras folder att ifall man testar efter BIM så ska man kunna testa närsom på dagen. 
    Eftersom jag haft mf så blir jag väldigt orolig ifall det här är ett tecken på att fostret inte växer som det ska = hormonutvecklingen är för låg. 

    Å ena sidan så säger min logiska del av hjärnan att det hjälper inte att oroa sig, men den känslomässiga delen av hjärnan struntar såklart fullkomligt i det. smile4.gif  
    Jag förstår dig absolut! Men det är bara ha is i magen och vänta några dagar och testa igen. Håller en tumme!
Svar på tråden Räkna ut BF med krånglig menscykel