• Anonym (Matilda)

    "Du är inte undersköterska"

    Hej, igår skrev jag in mig på Af och idag skulle jag "visa upp" mina betyg för en aktör som arbetsförmedlingen samarbetar med och som håller i vård- och omsorgsutbildning. Enligt henne är jag inte undersköterska för att jag blev klar 2012 och då fanns inte ämnet "Hälsopedagogik" som nu ingår i de gemensamma ämnena?

    Känner mig helt förstörd! Ska jag behöva läsa till fler ämnen för att få kalla mig usk, i takt med att fler ämnen "tillkommer" på omvårdnadsutbildningen?

    I så fall måste ju alla som läst till usk på "det gamla" kurssystemet, innan de nya ämnena tillkom, läsa till vissa ämnen. :-/

    Min förra arbetsgivare (landstinget) sa aldrig något om att jag inte är färdig usk?

    Jag har läst Vård- och omsorgsutb. på Komvux & då ingick detta

    Grundmodul, 1050 poäng
    Arbetsmiljö & Säkerhet 50 p
    Medicinsk Grundkurs 100 p
    Omvårdnad 150 p
    Vård- och omsorgsarbete 200 p
    Etik- & livsfrågor 100 p
    Människan socialt & kulturellt 100 p
    Social omsorg 150 p
    Psykologi A 50 p
    Psykiatri A 100 p
    Datorkunskap 50 p

    Valbara, 500 p
    Handledning 100 p
    Akutsjukvård 200 p
    Medicin 2 100 p
    Specialpedagogik A 100 p

    Någon som varit med om detta?

  • Svar på tråden "Du är inte undersköterska"
  • Anonym (Utbildare)

    Uska är inget man läser till, det är en anställningsform. Oavsett om du läst omvårdnadsutbildning eller ej så kan du bli anställd som uska. Dock vill de flesta kommuner o landsting att man har någon typ av omvårdnadsutbildning.

    Utbildningar förändras, idag ingår hälsopedagogik. Och man ska gå en utbildning som ärmcertifierad genom vårdboenden omsorgscollege.

    Har du arbetat något sen du blev klar?

  • AnnaElin
    Anonym (Utbildare) skrev 2016-02-09 16:14:03 följande:

    Uska är inget man läser till, det är en anställningsform. Oavsett om du läst omvårdnadsutbildning eller ej så kan du bli anställd som uska. Dock vill de flesta kommuner o landsting att man har någon typ av omvårdnadsutbildning.

    Utbildningar förändras, idag ingår hälsopedagogik. Och man ska gå en utbildning som ärmcertifierad genom vårdboenden omsorgscollege.

    Har du arbetat något sen du blev klar?


    Nopp för att anställas som uska måste det finnas utbildning. Annars anställs man som vårdnadsbiträde.

    Jag tycker du ska prata med någon annan. Har man läst och tagit examen i omvårdnadsprogrammet på komvux ÄR man utbildad uska.
  • Anonym (Fel)
    Anonym (Utbildare) skrev 2016-02-09 16:14:03 följande:

    Uska är inget man läser till, det är en anställningsform. Oavsett om du läst omvårdnadsutbildning eller ej så kan du bli anställd som uska. Dock vill de flesta kommuner o landsting att man har någon typ av omvårdnadsutbildning.

    Utbildningar förändras, idag ingår hälsopedagogik. Och man ska gå en utbildning som ärmcertifierad genom vårdboenden omsorgscollege.

    Har du arbetat något sen du blev klar?


    Du har fel !!
  • NallePuh85
    Lucius Vorenus skrev 2016-02-09 18:08:44 följande:
    på vilket sätt har personen fel?
    för att undersköterska inte är en skyddad titel i form av legitimation och är således en anställningsform.
    En del (de flesta) omvårnadsutbildningar skriver dock att man blir undersköterska, vilket alltså är felaktigt då det ger en behörighet att anställas som undersköterska.
  • ssa123

    Det har funnits någon form av usk utbildning där man inte fick 'full behörighet'. Dock vet jag inte om det är den du gått. Har du utbildning i venprovtagning? Det var främst den biten som inte ingick i den utbildning jag tänker på

  • Anonym (123)
    NallePuh85 skrev 2016-02-09 19:39:15 följande:
    för att undersköterska inte är en skyddad titel i form av legitimation och är således en anställningsform.
    En del (de flesta) omvårnadsutbildningar skriver dock att man blir undersköterska, vilket alltså är felaktigt då det ger en behörighet att anställas som undersköterska.
    Fast det är väl lite väl skitnödigt att sitta och påpeka. Det är nog ca 90% (mellan tummen och pekfingret) av alla Sveriges titlar som inte är skyddade, ändå säger man att man "läser till bibliotekarie", "är lastbilschaufför" och allt vad det är, även om man inte uppbär anställning för tillfället.

    Självklart är TS USK om hon har en examen från omvårdnadsutbildningen!
  • NallePuh85
    Anonym (123) skrev 2016-02-09 19:54:31 följande:
    Fast det är väl lite väl skitnödigt att sitta och påpeka. Det är nog ca 90% (mellan tummen och pekfingret) av alla Sveriges titlar som inte är skyddade, ändå säger man att man "läser till bibliotekarie", "är lastbilschaufför" och allt vad det är, även om man inte uppbär anställning för tillfället.

    Självklart är TS USK om hon har en examen från omvårdnadsutbildningen!
    ja det är din åsikt.
    Jag har anställts som usk utan att ha gått omvårdnadsprogrammet.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (123) skrev 2016-02-09 19:54:31 följande:

    Fast det är väl lite väl skitnödigt att sitta och påpeka. Det är nog ca 90% (mellan tummen och pekfingret) av alla Sveriges titlar som inte är skyddade, ändå säger man att man "läser till bibliotekarie", "är lastbilschaufför" och allt vad det är, även om man inte uppbär anställning för tillfället.

    Självklart är TS USK om hon har en examen från omvårdnadsutbildningen!


    Haha håller helt med. Människor som håller på och påpekar sånt är såna som tar sig själv på alldeles för stort allvar.
  • Lucius Vorenus
    NallePuh85 skrev 2016-02-09 19:39:15 följande:

    för att undersköterska inte är en skyddad titel i form av legitimation och är således en anställningsform.

    En del (de flesta) omvårnadsutbildningar skriver dock att man blir undersköterska, vilket alltså är felaktigt då det ger en behörighet att anställas som undersköterska.


    Ja, det vet jag. Du måste citera rätt person.
Svar på tråden "Du är inte undersköterska"