• Äldre 9 Feb 16:28
    969 visningar
    1 svar
    1
    969

    Hjälp!! lillebror bestämmer över mamma och kör slut på henne!

    Hej! Jag befinner mig i en situation där jag känner mig fullkomligt maktlös, orolig och livrädd

    Problemet har pågått i flera år och vart man än vänder sig så finns det ingen jävla hjälp att få?!

    Jag har en lillebror(13år) som har ADHDautistiska spektrum och tvångssyndrom. Min mamma gick in i väggen för flera år sedan och har aldrig återhämtat sig efter det, eller hon har aldrig fått chansen att kunna återhämta sig efter det.(på grund av min bror och våran livssituation)
    Min pappa "åkte fast" för polisen för ca 2 år sedan och hamnade i häktet. Problemet har dock pågått sen innan, men man kan säga att när pappa åkte fast så var det första dominobrickan till att allt "eskalerade" fullständigt i min familj!

    Mina föräldrar var separerade sen många år tillbaka när pappa åkte fast, men dom har varit vänner och träffat varandra varje dag ändå. Delvis för att mamma har hjälpt min pappa med väldigt mycket efter att de separerade. Som att handla mat, köra han till läkaren, apoteket och m.m 

    Min bror har aldrig gillat att vara hos pappa eftersom pappa har varit den som bestämt där och tvingat min bror att följa vissa rutiner och göra saker själv.(som att gå upp till skolan själv) 
    När pappa sen åkte fast så slutade min bror successivt att vara där. När pappa sen började bruka piller och själv medicinera sig så slutade han helt att vara där, vilket resulterade till att han var/är hos mamma på heltid. 

    Problemet eller situationen som jag pratar om nu, är att min lillebror bestämmer över min mamma!!! Hon har INGENTING att säga till om! Hon är så slutkörd att hon inte orkar argumentera eller säga nej till honom! Han bestämmer vad/när de ska äta, vad hon ska handla, när hon får borsta tänderna, när dom ska gå och lägga sig, när dom ska gå upp. 
    Han behandlar henne som en slav och låter hon servera/hämta saker till han hela tiden. Han sitter bara ner och spelar tv-spel HELA dagarna medan hon måste göra allt själv!!! Han är otrevlig och fullkomligt känslokall. Han skriker(hela tiden), kallar oss för ord som hora och bitch och blir han riktigt arg så får han utbrott och kan slåss.(händer för ofta) Jag försöker hjälpa mamma så mycket jag kan, men jag och min bror bråkar ofta för att jag ber han hjälpa till och göra saker själv. 

    Det största problemet med allt detta är att hon ALDRIG får sova. På grund av min bror och hans tvång så kan dom två gå och lägga sig vid 1-5 på natten. Och sedan måste hon gå upp vid 7 och göra/servera frukost till honom (medan han sitter och kollar på tv:n) innan hans taxi kommer och hämtar honom till skolan. 

    Mamma går hos BUP och HAB med min bror på grund av hans "problem". Där har hon bett om hjälp i FLERA år om att hon är helt slut och inte kan göra det här själv, att hon behöver avlastning.(en stödfamilj eller något liknande) Men det finns inget dom kan göra...

    Så hon har nu under åren tagit hand om min bror och hjälpt min pappa. Man kan verkligen se på henne hur slutkörd hon är!!!

    Och mitt i allt detta kaos så gick min älskade pappa bort för lite mer än en månad sedan... :´( 

    Men trots att mamma är helt slut, helt förstörd och ledsen över pappa så fortsätter min bror i samma spår. Allt handlar om honom, hur han mår, hans ångest, hur stressad han blir om de lägger sig för tidigt. Men hon BEHÖVER få vila nu!! Det är för mycket!!!! Vi behöver hjälp!!! Jag är så desperat och mår så dåligt över allt detta.. Vet inte vart jag ska vända mig!! :´´(   

    Att förlora min pappa är det värsta som hänt mig i hela mitt liv, och jag fruktar att om det fortsätter så här så kommer jag även att mista min mamma! Och då kommer jag inte klara av att leva!!!

    Så skriver här nu i hopp om att någon vet vad man ska/kan göra? vart ska man vända sig? Finns det någon hjälp få?

  • Svar på tråden Hjälp!! lillebror bestämmer över mamma och kör slut på henne!
  • Anonym (uppre­pning)
    Äldre 9 Feb 17:16
    #1

    Varför har du gjort en exakt likadan tråd igen?

Svar på tråden Hjälp!! lillebror bestämmer över mamma och kör slut på henne!