• Sonja90

    Barn som kräks av missnöje

    Hej alla föräldrar där ute! Jag är en nyexaminerad förskollärare och har precis börjat jobba. Jag har nu stött på ett nytt fenomen jag aldrig tidigare hört talas om och det handlar om barn som kräks av missnöje. De är alltså inte sjuka utan bara väldigt arga och ledsna. De vill med andra ord inte vara på förskolan och kräks man får man gå hem...

    Känner ni till detta? Någon som har någon erfarenhet? Är detta vanligt? Har det något namn? Gärna tips och trix.

    Tack så hjärtligt för er tid!

  • Svar på tråden Barn som kräks av missnöje
  • lollip0p

    Jag minns att jag gjorde det en enda gång under min uppväxt. Jag var runt 4 år då och förstod för första gången på riktigt vad döden innebar, då grät jag hysteriskt tills jag kräktes. Det berodde inte direkt på missnöje utan på att jag blev så ledsen.

  • Pastella

    Det låter jättemärkligt. Vår ena son kräks nästan varje gång han gråter lite hysteriskt(2 år, stor vilja), men han framkallar ju inte kräkreflexen medvetet.. Det låter lite väl utstuderat för ett barn i den åldern? Aldrig hört talas om det förr.

  • Gravitation

    Dottern på 1,5 kräks ibland när hon är riktigt arg och ledsen. Men hon lär inte göra det med vilje utan det blir när hon hulkar antagligen. Hon har känslig kräkreflex.

  • Sonja90

    Ah där ser man! Kanske är det inte medvetet då.... men ändå det är tydligen ett fenomen menar mina kolleger. Tänkte man kanske kunde läsa på om det men hittar inget :/

  • Vanja

    Min treåring kräks ofta när det blir sånt hysteriskt gråt, o då gråter hon ännu värre eftersom hon tycker det är lika otäckt att kräkas varje gång. :) Detta har hon gjort så länge jag kan minnas. Inge kul när hon vaknar upp skrikandes från en mardröm lr liknande, då får man nudda rent direkt. Vissa barn är mer lättkräkta än andra men har svårt o tro att ett litet barn skulle planera de. :)

  • Gravitation

    Vadå ett fenomen? Varför skulle små små barn göra det för att "jäklas" ?

  • Sonja90
    Gravitation skrev 2016-02-09 18:08:45 följande:

    Vadå ett fenomen? Varför skulle små små barn göra det för att "jäklas" ?


    Jag har ju inte så stor koll på sånt men med fenomen menar jag någonting som sker ibland. Näää tror inte heller de gör det för att jävlas jag bara undrar och frågar eftersom att jag inte har koll.
  • Anonym (Finns)

    Ja, det är vanligt att barn klöks, eller tvingar fram kräkningar av olika känslomässiga anledningar, ilska ledsen, osv...

  • Anonym (njae)

    Att kräkas för att få gå hem låter helt absurt. Jag tror inte på det för fem öre. Barn har inga baktankar. Däremot att vara så arg eller ledsen så att man kräks det är vanligt. 

  • Vanja
    Anonym (njae) skrev 2016-02-10 11:00:10 följande:

    Att kräkas för att få gå hem låter helt absurt. Jag tror inte på det för fem öre. Barn har inga baktankar. Däremot att vara så arg eller ledsen så att man kräks det är vanligt. 


    Håller med dig, låter väldigt märkligt! :)
Svar på tråden Barn som kräks av missnöje