• Anonym (Ts)

    Omskärelse av annat än religiösa skäl?

    Funderar på att låta omskära vår son, främst av hygieniska skäl. Min man och hans bröder är omskurna av denna anledning och vi båda ser enbart fördelar med det. Deras pappa är läkare och resonerade att det var lättare att hålla rent samt minskade infektionsrisken både för de själva och framtida partners. Detta var visserligen 20-30 år sedan. Samtidigt oroar jag mig över det faktum att ett kirurgiskt ingrepp alltid är förenat med risker. Vill ju inte utsätta vår pojk för eventuella komplikationer när ingreppet egentligen är icke-nödvändigt. Någon som går i samma tankar eller rent av valt att omskära sönerna av annat än religösa skäl? Dela gärna med er av tankar kring för och nackdelar.

  • Svar på tråden Omskärelse av annat än religiösa skäl?
  • Anonym (inteän)

    Vi kommer om vi får en son att omskära honom. Min man är muslim men inte troende och det har inte med det att göra. Han är själv omskuren och säger att det är jättebra och lätt att hålla rent och sen just det där med infektionsrisk och så också.

  • Anonym (Nää)

    Det är högre risk för urinrörsinfektioner och sådant då det konstant är blottat. Det är även ett onödigt ingrepp och ett beslut ni borde låta er son ta själv. Han kanske gillar alla sina nerver och vill behålla känsligheten i sitt könsorgan.

  • Anonym (12345)

    Att göra det av medicinska skäl är en sak.
    Men att göra det av egenintresse  är sjukligt betende.
    Det är en typ av könsstympning och borde vara förbjudet innan individen kan välja själv.
    Att påstå att det görs av hygieniska skäl duger inte som urshäkt oftast är det religiösa orsaker bakom.

  • Anonym (Blä)

    Skär av öronen också så slipper han öronvax, ryck ut naglarna så samlas inte smuts där, bort med näsan för den kan bli snorig...

  • Anonym (12345)
    Anonym (inteän) skrev 2016-02-09 17:00:57 följande:

    Vi kommer om vi får en son att omskära honom. Min man är muslim men inte troende och det har inte med det att göra. Han är själv omskuren och säger att det är jättebra och lätt att hålla rent och sen just det där med infektionsrisk och så också.


    Men din man kommer från en kultur / religion som är starkt påverkande, hur på vilket sätt skulle det vara svårt att hålla rent när vi inte har brist på tvål och vatten utveckla gärna för jag har alltid undrat vad som är svårt.
  • Pkb

    Jag har bröder, vissa av dem omskurna och andra inte. Ingen utav dom har haft problem med infektioner eller att hålla rent och så, så det spelar väl inte så stor roll vad man väljer.

  • Nenne666
    Anonym (Ts) skrev 2016-02-09 16:53:27 följande:

    Funderar på att låta omskära vår son, främst av hygieniska skäl. Min man och hans bröder är omskurna av denna anledning och vi båda ser enbart fördelar med det. Deras pappa är läkare och resonerade att det var lättare att hålla rent samt minskade infektionsrisken både för de själva och framtida partners. Detta var visserligen 20-30 år sedan. Samtidigt oroar jag mig över det faktum att ett kirurgiskt ingrepp alltid är förenat med risker. Vill ju inte utsätta vår pojk för eventuella komplikationer när ingreppet egentligen är icke-nödvändigt. Någon som går i samma tankar eller rent av valt att omskära sönerna av annat än religösa skäl? Dela gärna med er av tankar kring för och nackdelar.


    Låt er son få avgöra det SJÄLV! Det borde vara strängt förbjudet att göra dessa övergrepp om det inte finns medicinska orsaker.
  • Nenne666
    Anonym (inteän) skrev 2016-02-09 17:00:57 följande:

    Vi kommer om vi får en son att omskära honom. Min man är muslim men inte troende och det har inte med det att göra. Han är själv omskuren och säger att det är jättebra och lätt att hålla rent och sen just det där med infektionsrisk och så också.


    Har aldrig hört att en man med sin förhud kvar har några som helst problem med att hålla sig rena. Det finns ingen omskärelse i världen som får någon att SLIPPA tvätta sig.
Svar på tråden Omskärelse av annat än religiösa skäl?