• Äldre 9 Feb 17:27
    2313 visningar
    10 svar
    10
    2313

    Hur vinner jag tillbaka mitt ex?

    Hej.  Jag har ett gigantiskt problem...

    Jag och mitt ex gjorde slut för ca en vecka sen nu, det var hon som ville bryta.
    Vi hade ett bra förhållade, vi bråkade aldrig, gick på stan med varandra, gjorde saker med varandra.  Hon sov hos mig ca 4 dagar i veckan då hon fortfarande bor hemma och jag bor själv, men vi var inte redo att flytta ihop just för tillfället.

    Det gick just över 6 månader innan hon gjorde slut, men vi fortsatte som goda vänner, så vi har inte strupit kontakten och kan fortfarande gå och fika på stan etc som förut.  Men hon gjorde slut pga att det var för stökigt hemma hos mig.  Jag insåg inte det förän hon gjorde slut och sa det 2 dagar senare via telefon.

    Jag har visat henne att jag har städat och håller det städat och gjort massor av saker för att försöka få henne tillbaka, men inget har funkat än så länge.

    Hon är väldigt deprimerad över en massa saker utöver att vi gjorde slut, så hin har i princip "gått under jorden".  Hon far på jobbet och jobbar, åker sen hem och är i princip onårbar.  Jag ringer till hon och kollar hur det är med hon eftersom vi fortfarande är goda vänner, men hon svarar inte hälften av gångerna och de andra är hon allmänt irriterad på allt och alla runt om kring.

    Nu säger hon att hon aldrig mer ska ha ett förhållande av någon form, bara vara med kompisar, gå på krogen och leva livet och hon säger att hon bara ger sina killar en chans och hon aldrig går tillbaka till ett ex.

    Jag respekterar hon men jag tänker inte ge upp i första taget.  Jag älskar hon mer än jag älskar mig själv och kommer alltid att göra det.

    Är det någon som har förslag på hur jag kan göra för att få henne tillbaka?
    Jag är beredd på att göra vad som helst, om det så handlar om att gå 4 mil dit hon bor mitt i natten med blommor i handen.
    Kommer dock inte köpa henne en bil eller eget hus, men jag tror du fattar vinkeln.

    Snälla hjälp mig, jag håller på att tappa förståndet snart...

  • Svar på tråden Hur vinner jag tillbaka mitt ex?
  • Äldre 9 Feb 17:34
    #1

    Tyvärr tror jag du kan göra så mkt... Ge henne lite tid utan att du försöker ta kontakt med henne, hon kanske behöver se vad hon saknar om du backar en stund.

    Om du inte redan sagt hur du känner och vill, gör det innan du backar.

    Hur gammal är hon/ni?

  • Anonym (man)
    Äldre 9 Feb 17:45
    #2

    Ni kanske har olika syn på ert förhållande, om hon hade tyckt det var så bra som du tycker så hade hon antagligen inte gjort slut. Sen hänger inte allt på hur förhållandet var, ibland tröttnar man bara på varandras personligheter, förhållandet fungerar bra i sig men man irriterar sig över vissa saker hos den andra eller tappar helt enkelt känslorna för varandra...

    Man kan inte tvinga människor att älska en, ville de inte så får man acceptera det, kärlek kan man inte bara trolla fram på kommando eller köpa det, det är något som måste komma av sig självt. Mao, om hon inte längre älskar dig så spelar det ingen roll vad du gör, att överösa henne med presenter funkar bara på film ch ärligt talat, vill du ha en tjej som bara är med dig för att du köper saker till henne?

    Det enda du kan göra är att förklara för henne vad du känner, sen är det upp till henna att välja. Men försök inte att köpa dig till kärlek det fungerar inte, och var inte som ett plåster på henne det är bara creepy, förklara vad du känner och ge henne utrymme och tid, vill hon inte så får du helt enkelt acceptera det.

  • Anonym (Grabb­ar_är_­grabba­r)
    Äldre 9 Feb 18:20
    #3

    Va?? Tillbaka ex? Nej, nej, nej, glöm det du ska inte ta tillbaka ett ex. Visa lite stolthet och gå vidare nu och släpp separations ångesten.

  • Anonym (!)
    Äldre 9 Feb 19:25
    #4

    Gjorde slut pga du hade ostädat? Hm. Behövdes snöslunga för att kunna ta sig fram hemma hos dig eller?

  • Äldre 9 Feb 21:07
    #5

    Jag vill tillbaka till mitt ex pga att jag fortfarande har extremt kraftiga känslor för henne.  Jag vet att många säger i princip "skit i henne, leta någon ny", men dom som säger det har uppenbarligen inte fattat vad äkta kärlek är.

    Jag vill ha tillbaka henne mer än något annat.
    Jag är 20, hon blir 24 nu i Juni.

  • Anonym (erfar­en)
    Äldre 9 Feb 21:14
    #6

    6 månader är en ganska vanlig tidsrymd för att förälskelsen ska börja fasas ut, Det är ungefär då man väljer om man ska fördjupa sin relation eller inte. Detta med stökighet kanske hon hade irriterat sig på men för mig låter det som ett svepskäl att göra slut. Om hon dessutom mår dåligt i sig själv är det inte mycket du kan göra

  • Anonym (man)
    Äldre 9 Feb 21:38
    #7
    PierreDabrust skrev 2016-02-09 21:07:50 följande:

    Jag vill tillbaka till mitt ex pga att jag fortfarande har extremt kraftiga känslor för henne.  Jag vet att många säger i princip "skit i henne, leta någon ny", men dom som säger det har uppenbarligen inte fattat vad äkta kärlek är.

    Jag vill ha tillbaka henne mer än något annat.
    Jag är 20, hon blir 24 nu i Juni.


    Tror snarare att du är för ung och saknar erfarenhet för att för att förstå vad kärlek är, kärlek är inte filmkärleken du pratar om, det du pratar om är förälskelse och det är inte samma sak som kärlek, det är bara en liten och ganska kort del av begreppet kärlek som är något mycket djupare, något som växer sig starkare år för år men som måste vårdas för att växa, som ett träd.

    Det folk försöker varna dig för är att du är så besatt och förblindad av dina känslor att du inte förstår att det här handlar inte om vad DU känner utan om vad ni BÅDA känner, det spelar ingen roll hur mycket DU älskar henne, HON måste känna likadant och det är det inte så säkert att hon gör eftersom hon gjorde slut med dig. Det är något som återstår att se, men det kommer du aldrig få reda på om du kväver eller skrämmer bort henne genom att vara för påstridig. förklara vad du känner men ge henne utrymme och tid.

    Att acceptera förluster, att lära sig hantera starka känslor är en del av att bli vuxen och det är inget du kan läsa dig till det är något du måste genomleva, ingen kan lära dig hur något känns du måste uppleva det för att förstå. Så snälla TS försök se lite längre än dina känslor. Gör ett tankeexperiment för att försöka få lite distans till dina känslor och tänka rationellt (så gott det går). Föreställ dig att du är din bästa kompis och tjejen kompisens tjej, vilka råd skulle du ge honom?
  • Anonym (jadu)
    Äldre 9 Feb 21:48
    #8

    Om du nu älskar henne så mycket så undrar jag varför du inte ändrade det hon tyckte var viktigt förrän efteråt när du fick konsekvenser som var jobbiga för dig? Typ som en sån enkel grej som att börja städa...

  • Äldre 9 Feb 22:00
    #9
    Anonym (jadu) skrev 2016-02-09 21:48:28 följande:

    Om du nu älskar henne så mycket så undrar jag varför du inte ändrade det hon tyckte var viktigt förrän efteråt när du fick konsekvenser som var jobbiga för dig? Typ som en sån enkel grej som att börja städa...


    Jag insåg inte mitt "beteende" förrän hon gjorde slut med mig pga det.  Jag var korkad som inte såg det och jag ångrar det nå så fruktansvärt.
    Jag jobbar just nu på att vinna henne tillbaka på alla sätt jag möjligtvis kan och kan tänka på.  Jag är beredd att gå 4 mil dit hon bor bara för att visa det, men jag vet inte om hon inser hur mycket jag vill ha henne tillbaka, jag måste hitta ett sätt att visa det på, utan att framstå som en stalker.
  • Anonym (jadu)
    Äldre 9 Feb 22:10
    #10
    PierreDabrust skrev 2016-02-09 22:00:54 följande:
    Jag insåg inte mitt "beteende" förrän hon gjorde slut med mig pga det.  Jag var korkad som inte såg det och jag ångrar det nå så fruktansvärt.
    Jag jobbar just nu på att vinna henne tillbaka på alla sätt jag möjligtvis kan och kan tänka på.  Jag är beredd att gå 4 mil dit hon bor bara för att visa det, men jag vet inte om hon inser hur mycket jag vill ha henne tillbaka, jag måste hitta ett sätt att visa det på, utan att framstå som en stalker.
    Ja det är ju lite tråkigt för alla partners som "inte inser förrän det var för sent" att följden av att man struntar i den andres önskningar faktiskt kan leda till att det tar slut. Och att man självklart "kommer att ändra sig och göra allt bättre", men man gör inte det förrän man får den ultimata konsekvensen. Då förmedlar man dessvärre för den andra att hens känslor inte är tillräckligt viktiga att ta hänsyn till förrän det blir jobbigt för en själv. En sån person är inte rolig att vara tillsammans med.
Svar på tråden Hur vinner jag tillbaka mitt ex?