• Äldre 9 Feb 18:14
    949 visningar
    8 svar
    8
    949

    Vill alltid vara nära

    Jag och maken har en son som är 1,5 vecka gammal. Pluttliten mao! Vårt problem är att han alltid alltid vill vara nära oss, oavsett om han sover eller är vaken. Vi har provat att lägga honom i bebynest och babysitter men han kommer inte till ro där och börjar alltid gråta efter max f minuter. Om han har napp kan det gå lite längre men han somnar inte där.

    Det är påfrestande att inte kunna krama om min man och vara nära honom (vi har ett väldigt fysiskt förhållande med mycket kramar och kyssar). Någon av oss har alltid lillen i famnen eller på magen.

    Vi förstår förstås att sonen är väldigt liten och att det bara är att acceptera läget. Men hur länge kan det dröja tills han accepterar att ligga för sig själv? Någon med erfarenhet av en närhetstörstande bebis?

  • Svar på tråden Vill alltid vara nära
  • Äldre 9 Feb 18:18
    #1

    Första barnet kunde inte ligga själv förrän runt 4 månader. Andra barnet låg gärna själv redan från dag 1. Tredje barnet ville bara äta på mig de första 6 veckorna åtminstone.

    Ni får väl sitta tätt och mysa alla tre. :)

  • Gravit­ation
    Äldre 9 Feb 18:19
    #2

    Ni har en alldeles normal liten bebis. Att kramas ensamma osv får ni väl vänta lite med, ni har ett nytt litet knyte i familjen .

    Dottern kunde ligga ner med mig jämte sig runt kanske 6 månader. Innan dess sov hon i min famn på dagarna och jag låg jämte på nätterna. Visst kunde hon sitta i babysittern eller ligga på golvet några minuter, men hon krävde rätt mkt närhet.

    Hade även en ergonomisk sele som underlättade.

  • Äldre 9 Feb 18:28
    #3

    Min flicka är nästan 2 månader och hon har hela tiden velat ligga på mig, men nu har jag kunnat lägga henne ute i vagnen på dagarna o då kan hon sova 3-4 timmar och har även kunnat lägga henne i våran säng vid 21. Så det kommer :)

  • Äldre 9 Feb 18:32
    #4

    Tack för era svar! Vi har en sele som han trivs i så det underlättar. Tror att det är omställningschocken också, allt blir så totalt förändrat.

  • Äldre 9 Feb 18:37
    #5

    [quote=76320603][quote-nick]Skånetjej01 skrev 2016-02-09 18:28:32 följande:[/quote-nick]Min flicka är nästan 2 månader och hon har hela tiden velat ligga på mig, men nu har jag kunnat lägga henne ute i vagnen på dagarna o då kan hon sova 3-4 timmar och har även kunnat lägga henne i våran säng vid 21. Så det kommer :)[

    Låter förhoppningsfullt Skånetjej! Vi har inte ens hunnit ta premiärturen med vagnen ännu pga skitväder här i Umeå.

  • Drottn­ingen7­0
    Äldre 9 Feb 22:40
    #6
    +1

    Påfrestande.....efter en vecka....för att bebiseb är nära....?.?.?...

    Är ni gjorda av sockervadd?

    Ärligt nu...SKÄRP DIG FÖR F A A A N.....

  • Äldre 15 Feb 10:01
    #7

    Förstår vad du menar ts. Du undrar om det mildras efter ett tag och kanske när?

    Har haft två närhetssökande små tjejer och jag skulle påstå att det minskar en aning efter en till två månader.

    Vad som kan hjälpa är att använda tassmetoden efter den första månaden, att lägga en mätt o nöjd bebis försiktigt i ett babynest intill nån av er så ni får kroppskontakt och sen lägga en hand eller arm mot barnet (som mot ryggen och bakhuvudet eller magen) då får bebisen närhet utan att behöva ligga på er eller i famnen.

  • Äldre 15 Feb 22:34
    #8

    Med Lilleman blev det bättre i samband med att han kunde fixera blicken allt bättre, men mestadels vill han vara nära på dagarna, han är 4 månader nu. Kortare stunder är okej i babygym, babysitter, matstol, i någons säng under förutsättningar att han är nöjd och en bonus är att han får uppmärksamhet också.

    Han blev bättre på att sova själv sedan vi började använda en sovpåse i dubbel fleece. Så ett tips är ju att vira en filt runt bebisen så värmen består när ni lägger ner.

    Ni får väl pussas och kramas med bebisen i knät i soffan eller i selen, allt går bara man vill.

    Min äldsta sov som bäst i sjalen 3-4 timmar. Hon är fortfarande en tjej som gärna sitter i knät 5 år gammal. Lilleman bor i selen när vi hämtar och lämnar på förskolan, då fungerar hans sovtider som bäst.

Svar på tråden Vill alltid vara nära