• Anonym (Mår dåligt­)
    Äldre 9 Feb 18:14
    3098 visningar
    12 svar
    12
    3098

    Jobba 60%, sjukskriven 40?

    Hej.
    Jag är undersköterska och har en fast anställning på 60%.
    Jag mår tyvärr riktgt dåligt psykiskt, det är inget nytt utan det har vart så länge. Bland annat därför jag har valt att arbeta 60 procent bara.

    Iallafall har jag idag sökt hjälp för detta. Till saken hör att barnens förskola (som vi just bytte till!) är riktigt nitiska med barnens tider - börjar jag 15 ska barnen lämnas 1430 för att hämtas 16. På nåder har jag fått lov att lämna 13 de dagarna. Nästa dag är de först på fsk kl 0630....

    Iallafall. Jag vill inte bli sjukskriven från jobbet, MEN jag behöver vila om jag ska må bättre. Det jag undrar är: kan jag bli sjukskriven de resterande 40 procenten trots att jag inte har nån anställning på dom? Det vore fantastiskt att få lämna barnen typ en dag extra i veckan och få chansen att återhämta mig.
    (Vi pratar alltså inte 45-timmars veckor utan snarare 25. I dagsläget runt 15)

  • Svar på tråden Jobba 60%, sjukskriven 40?
  • Äldre 9 Feb 18:19
    #1

    Sjukpenning ges bara på 25, 50, 75 och 100 procent. Så jobbar du någon annan grad så kommer inte sjukpenningen täcka.

  • Äldre 9 Feb 18:43
    #2

    Jag tror inte du kan bli sjukskriven från att vara hemma? Sjukskriven blir man väl om man inte kan utföra sitt jobb?

  • Äldre 9 Feb 18:45
    #3

    Haha det läste jag inte ens. Nej du kan bara bli sjukskriven om du förlorar inkomst och inte kan utföra din ordinarie sysselsättning.

  • Äldre 9 Feb 18:46
    #4

    Men om du vill vara sjukskriven för att få mer förskola så är det ju bara att be sjukvården om ett intyg som du lämnar till kommunen och ber om dispens. Det ska du ju inte blanda in fk för.

  • Anonym (:))
    Äldre 9 Feb 20:45
    #5

    Minimum att lämna barnen är 3 timmar på förskolan . Sen kan du inte bli sjukskriven den tid du inte skulle ha jobbat .

  • Fröken Apelsi­n
    Äldre 9 Feb 21:46
    #6

    Prata med din läkare så du kan få ett intyg att lämna till dagis.

  • Anonym (Hmm)
    Äldre 9 Feb 21:52
    #7

    Hmm jag tänker du inte självmant hade gått ner till 60 % för att du inte kan jobba mer pga psykiska problem. Du skulle istället gått till VC när du jobbade heltid och ordnat med en sjukskrivning på 25 eller 50 %.

    Jag kan inte jobba mer än 75 % pga psykiska problem och då har jag rätt att få sjukpenning de resterande 25 %

  • Anonym (Mår dåligt­) Trådstartaren
    Äldre 10 Feb 18:32
    #8

    [quote=76321162][quote-nick]Anonym (:)) skrev 2016-02-09 20:45:13 följande:[/quote-nick]Minimum att lämna barnen är 3 timmar på förskolan . Sen kan du inte bli sjukskriven den tid du inte skulle ha jobbat .[/

    Minimum på er förskola kanske :/ inte här..

  • Anonym (Mår dåligt­) Trådstartaren
    Äldre 10 Feb 18:33
    #9
    Anonym (Hmm) skrev 2016-02-09 21:52:55 följande:

    Hmm jag tänker du inte självmant hade gått ner till 60 % för att du inte kan jobba mer pga psykiska problem. Du skulle istället gått till VC när du jobbade heltid och ordnat med en sjukskrivning på 25 eller 50 %.

    Jag kan inte jobba mer än 75 % pga psykiska problem och då har jag rätt att få sjukpenning de resterande 25 %


    Jag har aldrig jobbat heltid, eller rättare sagt: jag har aldrig haft en anställning på 100%.
  • Anonym (Mår dåligt­) Trådstartaren
    Äldre 10 Feb 18:34
    #10

    Ok, tack! Måste personalen veta vad det står i tror du, eller räcker det med förskolechefen? Vill helst inte att alla ska veta...


    Fröken Apelsin skrev 2016-02-09 21:46:02 följande:

    Prata med din läkare så du kan få ett intyg att lämna till dagis.


  • Anonym (.....­.)
    Äldre 10 Feb 18:46
    #11

    Söker du ens anställning på heltid? Ett alternativ är annars att prata med socialtjänsten och begära fler barnomsorgstimmar för att barnet behöver det.

  • Fröken Apelsi­n
    Äldre 10 Feb 19:46
    #12
    Anonym (Mår dåligt) skrev 2016-02-10 18:34:06 följande:

    Ok, tack! Måste personalen veta vad det står i tror du, eller räcker det med förskolechefen? Vill helst inte att alla ska veta...


    Det har jag ingen aning om tyvärr.
Svar på tråden Jobba 60%, sjukskriven 40?