• Svansjön

    Hur funkar ÄL- och graviditetstest?

    Jag och maken fick ett missfall i slutet av november. Vi inväntade en mens för att sedan försöka igen. Min menscykeln är ca 37-45 dagar och har alltid varit så. När jag testat med ÄL test (6ggr) har jag alltid fått mens exakt 14 dagar efter glad gubbe.
    Har ett barn som jag plussade på BIM -1 och missfallet plussade jag på BIM +2 (testade inte innan).

    Jag hade min senaste mens 28/12-1/1.
    Testade med CB digitala ÄL test och fick positivt 23/1. Det innebär att jag hade BIM 6/2. Tyckte jag hade skarpare urindoft (som jag hade förra graviditeten med) så jag testade på CB digitalt gravtest BIM-3 och fick negativt. Testade BIM -1 och BIM dagen med apotekgruppens teststickor och fick negativt. Testade BIM +1 med CB och fick negativt. Nu är jag BIM + 3 och har ingen tillstymmelse till mens.
    Kan det vara så att ÄL visade fel?
    Hur sent kan man få ett plus?
    Vill bara få ett + alt mensen så vi kan gå på't igen.

    Kan ju inte gå och köpa test varje dag, blir dyrt!

  • Svar på tråden Hur funkar ÄL- och graviditetstest?
  • Pimpinellan

    Äl-tester är ju inget bevis för att ägget verkligen släpper. Det är bara om man får mens när man ska man vet det. Det är mycket ovanligt att inte få plus vecka 5, men avvakta flera dar till innan nästa test.

  • Långbenopluto
    Pimpinellan skrev 2016-02-09 20:44:26 följande:

    Äl-tester är ju inget bevis för att ägget verkligen släpper. Det är bara om man får mens när man ska man vet det. Det är mycket ovanligt att inte få plus vecka 5, men avvakta flera dar till innan nästa test.


    Va? Man får mens oavsett om man har fått ÄL eller inte. Mens är slemhinnan i livmodern som stöts ut, och den stöts ut oavsett om det har kommit ett ägg eller inte.
  • Långbenopluto
    Svansjön skrev 2016-02-09 21:29:15 följande:

    Men mensen är väl resultatet av att ägget inte blir befruktat?


    Nej, inte alls. Se mitt tidigare svar.

    Mens är slemhinnan som stöts ut.
  • Koala

    Ägglossningstestet visar att man har en stegring av LH men är inget "bevis" på att ägget sen verkligen har släppt. Om man inte får någon ägglossning kommer mensen att dröja, men till slut får man ändå en blödning.
    Om man har haft ägglossning och ägget inte blev befruktat brukar mensen komma på vanlig tid.

  • Koala
    Svansjön skrev 2016-02-09 21:29:15 följande:

    Men mensen är väl resultatet av att ägget inte blir befruktat?


    Ja, precis. Det är livmoderslemhinnan som stöts ut, eftersom den inte behövs längre, när inget befruktat ägg ska växa där.
  • schober
    Svansjön skrev 2016-02-10 09:36:21 följande:

    Är det vanligt att man får positivt på ÄL test men att man inte får någon ÄL?


    Vanligt är nog fel ord, men det händer absolut. Dessutom så ägglossar den "normala" kvinnan enbart 10ggr/år så det kanske var en sån gång för dig.


    Rekommenderar att du börjar med temperaturmätning också för att lättare se om det har släppt något ägg. Googla tempmetoden så finns det massor med information! Med den så behövs inga graviditetstester :)

  • Pimpinellan
    Snövits skrev 2016-02-09 21:06:33 följande:
    Va? Man får mens oavsett om man har fått ÄL eller inte. Mens är slemhinnan i livmodern som stöts ut, och den stöts ut oavsett om det har kommit ett ägg eller inte.
    Ja, men exakt 14 dagar efter vad man trodde var äl i 35 år får man definitivt inte om man inte haft äl. När jag inte haft äl har mensen dröjt många,många veckor.
Svar på tråden Hur funkar ÄL- och graviditetstest?