• Anonym (ledse­n mamma)
    Äldre 9 Feb 22:28
    847 visningar
    19 svar
    19
    847

    fler med tvååringar som pratar lite?

    Finns det någon mer med tvååring som pratar lite och vill utbyta tankar kring detta?

  • Svar på tråden fler med tvååringar som pratar lite?
  • Anonym (H)
    Äldre 9 Feb 23:11
    #1

    Nej men jag vet flera.

    Det brukar bli bra till slut!

  • Anonym (ledse­n mamma) Trådstartaren
    Äldre 9 Feb 23:13
    #2

    Tack, ja att det blir bra hoppas jag då verkligen

  • Anonym (Pratg­lad)
    Äldre 9 Feb 23:14
    #3

    När min äldsta flicka var liten så var hon blyg o tystlåten. Ville inte vara i centrum o synas o höras o det ändrade sig när hon kom upp till 13 års åldern sen vågade hon mer o yttra sig mer. Det är nog ingen fara.

  • elyse
    Äldre 9 Feb 23:14
    #4

    Två är en mycket dynamisk ålder där barnet helt plötsligt kan spurta något enormt helt plötsligt.

  • Anonym (ledse­n mamma) Trådstartaren
    Äldre 9 Feb 23:19
    #5

    Kan förtydliga att hon inte KAN prata, det är det som är bekymmret. Uttryckte mig dåligt

  • Äldre 9 Feb 23:21
    #6

    Min äldsta unge är 2.5 och började ganska nyligen att babbla begripligt. Nåja, vi föräldrar fattar i alla fall. Han pratade väldigt lite när han var 2. Max 2 ordsmeningar. "Titta lampa" etc. Så länge barnet förstår kan man vara ganska lugn. Att barnet förstår kan man kolla genom att ge enkla uppmaningar typ "hämta boken". :)

  • elyse
    Äldre 9 Feb 23:24
    #7
    Anonym (ledsen mamma) skrev 2016-02-09 23:19:03 följande:

    Kan förtydliga att hon inte KAN prata, det är det som är bekymmret. Uttryckte mig dåligt


    Är hon tyst? Inget "babbel"?
  • Anonym (Pratg­lad)
    Äldre 9 Feb 23:25
    #8

    Ok men tränar ni ord el visor? Kollar i bild böcker o frågar vad det är?? Kollat hennes hörsel??

  • Anonym (.)
    Äldre 9 Feb 23:26
    #9

    Förstår hon vad ni säger? 
    Hur verkar hörseln funka?

    Vi har en tvååring, snart 2,5, som babblar mycket, utan att kunna prata. Massor av konstiga ljud. Det är inte förrän senaste månaden som han har börjat göra tvåordsmeningar (mer mat! pappas jacka! o.s.v.) och härma ord som vi säger. Vi har en 1-åring som är bättre på att härma ord...

    Men på BVC säger de att det är lugnt så länge han förstår vad vi säger till honom, och det gör han ju. Vi har blivit instruerade att läsa mycket och förklara ord hela tiden. Eftersom jag har varit orolig har jag pratat med andra föräldrar om det, och jag vet inte hur många gånger jag har fått höra om barn som har varit sena som helt plötsligt har exploderat i sitt tal. Vissa utvecklas långsamt och gradvis, medan andra börjar prata bra snabbt! 

  • Anonym (ledse­n mamma) Trådstartaren
    Äldre 9 Feb 23:26
    #10
    Conan skrev 2016-02-09 23:21:41 följande:

    Min äldsta unge är 2.5 och började ganska nyligen att babbla begripligt. Nåja, vi föräldrar fattar i alla fall. Han pratade väldigt lite när han var 2. Max 2 ordsmeningar. "Titta lampa" etc. Så länge barnet förstår kan man vara ganska lugn. Att barnet förstår kan man kolla genom att ge enkla uppmaningar typ "hämta boken". :)


    Här finns inte tillstymmelse till tvåordsmeningar tyvärr. Ordförråd på ca 15 ord. Förstår dock bra. Iaf enklare ord och uppmaningar
  • Anonym (ledse­n mamma) Trådstartaren
    Äldre 9 Feb 23:30
    #11
    Anonym (.) skrev 2016-02-09 23:26:42 följande:

    Förstår hon vad ni säger? 

    Hur verkar hörseln funka?

    Vi har en tvååring, snart 2,5, som babblar mycket, utan att kunna prata. Massor av konstiga ljud. Det är inte förrän senaste månaden som han har börjat göra tvåordsmeningar (mer mat! pappas jacka! o.s.v.) och härma ord som vi säger. Vi har en 1-åring som är bättre på att härma ord...

    Men på BVC säger de att det är lugnt så länge han förstår vad vi säger till honom, och det gör han ju. Vi har blivit instruerade att läsa mycket och förklara ord hela tiden. Eftersom jag har varit orolig har jag pratat med andra föräldrar om det, och jag vet inte hur många gånger jag har fått höra om barn som har varit sena som helt plötsligt har exploderat i sitt tal. Vissa utvecklas långsamt och gradvis, medan andra börjar prata bra snabbt! 


    Förstår hyffsat. Vet inte vad som krävs för att 'förstå bra'.

    Vi tror att hon hör bra. Babblar på gör hon hela tiden. Man förstår att hon berättar saker, men inte nått som ens nästan går begripa tyvärr
  • Äldre 9 Feb 23:34
    #12

    Är du säker på att hon inte KAN prata, eller är det så att hon inte VILL prata? Tydligen var jag någon slags perfektionist när jag var liten, sade knappt någonting tills jag var typ 2.5år, när jag bestämde mig för att det var dags, och plötsligt började uttrycka mig i små fina, korta meningar, utan minsta bebisspråk. Min egen son sa bara mamma, pappa, tack och glass tills han var ungefär 3 år, när det brakade lös (fast jag var inte så orolig, för han hade 3 språk omkring sig att kämpa med). Nu är han en stor grabb på 10år och kan alla 3 språken bra. Känner också ett par andra små tjejer som inte sade något riktigt ord just, innan de var 2.5år. Då började de i lugn takt, men sakta men säkert kom de till samma nivå som jämnåriga, strax före 4 års åldern. En annan liten kille pratade inte så mycket och de upptäckte att han hade lite hörselnedsättning. Jag vet hur spännande det är att höra de första orden, men ta det lugnt, hon är liten än så länge, och det kanske bara är så att hennes takt är långsammare.

  • elyse
    Äldre 9 Feb 23:36
    #13
    Anonym (ledsen mamma) skrev 2016-02-09 23:26:57 följande:

    Här finns inte tillstymmelse till tvåordsmeningar tyvärr. Ordförråd på ca 15 ord. Förstår dock bra. Iaf enklare ord och uppmaningar


    Ha is i magen. Låter som att det är på gång.
  • Äldre 9 Feb 23:37
    #14
    Anonym (ledsen mamma) skrev 2016-02-09 23:26:57 följande:
    Här finns inte tillstymmelse till tvåordsmeningar tyvärr. Ordförråd på ca 15 ord. Förstår dock bra. Iaf enklare ord och uppmaningar

    Men lägg av! Kan hon 15 ord och förstår bra? Då är det ju lugnt, hon håller väl bara på att lagra ord, som hon tänker drämma till med snart, när ni minst anar det.
  • Anonym (.)
    Äldre 9 Feb 23:38
    #15
    Anonym (ledsen mamma) skrev 2016-02-09 23:30:19 följande:
    Förstår hyffsat. Vet inte vad som krävs för att 'förstå bra'.

    Vi tror att hon hör bra. Babblar på gör hon hela tiden. Man förstår att hon berättar saker, men inte nått som ens nästan går begripa tyvärr
    Det brukar ju märkas om de förstår instruktioner. "Ska vi gå till ditt rum?" "Ska vi gå till hallen och ta på oss skorna" "Kan du gå och tända lampan?" "Kan du gå till köket och hämta din bil?" T.ex.

    På BVC sa vår sköterska att hörselskador ofta gör att de får ett monotont babbel, så när de har en melodi är det oftast lugnt. 

    Är hon motoriskt tidig? Jag har läst att motoriskt tidiga barn ofta är sena i talet, kanske pga att de är så bra på att själva fixa det de vill ha (och hellre koncentrerar sig på att upptäcka saker). Min son är väldigt tidig motorisk (kröp när han var 5 månader och gick med gåvagn nån månad senare), så vi väntade oss att han skulle vara sen med talet. Med vår yngre son, som är mycket senare motoriskt, har talet kommit tidigare.
  • Anonym (ledse­n mamma) Trådstartaren
    Äldre 10 Feb 06:23
    #16

    Hon är inte supertidig motoriskt, men hon är väldigt motorisk. Klättrar hoppar springer och far

  • Anonym (...)
    Äldre 10 Feb 06:49
    #17

    Vår son fyller tre år snart, och han sa knappt två ord förrän för sex månader sedan och nu snackar han oftast i fulla meningar. Går hon på förskola? Vad säger de där? Jag frågade och de sa att än är de ingen fara om han inte pratar.

  • Äldre 10 Feb 07:18
    #18

    Vår dotter var nästan tyst vid två. Vid 2.5 började vi gå hos logoped och vi började teckna. Hon blev gladare när hon kunde kommunicera bättre och började prata mer. Nu vid fyra är hon ibland svår att förstå men pratar mycket. Hon har en språkstörning som gjorde hon inte generaliserade ljud utan var tvungen att lära sig ord för ord, de härmade hon dock utmärkt så även på andra språk eller andra ljud.

  • Äldre 10 Feb 08:07
    #19

    Agar fyra barn och nr 1,2,3 pratade inte vid två år. Nr 4 är nu snart 3 och pratar massor. Dock hann dom sena barnen ikapp. Nr 3 är dessutom autistisk och började prata först när han var 3,5 år. Nu fyller han snart 5 år och har kommit såå långt med talet.

Svar på tråden fler med tvååringar som pratar lite?