• Äldre 9 Feb 23:16
    2610 visningar
    8 svar
    8
    2610

    Gravid i vecka 6 och mkt passiv rökning på jobbet:( HJÄLP

    Jag är gravid i vecka 6+2 och jobbar natt inom våden på ett boende där patienter bor i sina lägenheter o röker,många av dom som bor där röker väldigt mkt och vi som jobbar där får ju svara på larm o hjälpa dom mkt vilket blir att man får jobba i deras hem där det finns väligt mkt cigg rök. Många va dom släcker ciggen innan vi kommer in men det stinker något fruktansvärt..bli spyfärdig bara av lukten samt att hur farligt är passiv rökning under gravilitet!???

    Om jag jobbar 2 dagar i veckan och utsätts för denna rök 2 timmar varje natt/dygn kan detta påverka min bebis i magen?? Tänkte prata med chefen om detta och bli omplacerad men har inte valt o vilja säga nåt än då jag är så tidigt i graviliteten elr hur skulle ni gjort???

  • Svar på tråden Gravid i vecka 6 och mkt passiv rökning på jobbet:( HJÄLP
  • Anonym (..)
    Äldre 10 Feb 03:19
    #1

    Passiv rökning är lika illa som att du skulle röka själv, så om jag vore du hade jag undvikit de. Kan ju va svårt.

  • Äldre 10 Feb 03:22
    #2

    usch tänker inte va här en enda dag till o andas in denna hemska rök :( har pratat me mina jobbarkompisar o vi ska försöka byta runt lite så ja slipper besöka dom lägenheterna där folk röker...

  • Anonym (..)
    Äldre 10 Feb 18:19
    #3
    tussan skrev 2016-02-10 03:22:10 följande:

    usch tänker inte va här en enda dag till o andas in denna hemska rök :( har pratat me mina jobbarkompisar o vi ska försöka byta runt lite så ja slipper besöka dom lägenheterna där folk röker...


    Ja, de är nog lika bra, själv tycker man de är jobbigt när man bara går förbi någon som röker, man vill ju inte utsätta fostret i onödan
  • Äldre 10 Feb 18:30
    #4
    tussan skrev 2016-02-09 23:16:00 följande:

    Jag är gravid i vecka 6+2 och jobbar natt inom våden på ett boende där patienter bor i sina lägenheter o röker,många av dom som bor där röker väldigt mkt och vi som jobbar där får ju svara på larm o hjälpa dom mkt vilket blir att man får jobba i deras hem där det finns väligt mkt cigg rök. Många va dom släcker ciggen innan vi kommer in men det stinker något fruktansvärt..bli spyfärdig bara av lukten samt att hur farligt är passiv rökning under gravilitet!???

    Om jag jobbar 2 dagar i veckan och utsätts för denna rök 2 timmar varje natt/dygn kan detta påverka min bebis i magen?? Tänkte prata med chefen om detta och bli omplacerad men har inte valt o vilja säga nåt än då jag är så tidigt i graviliteten elr hur skulle ni gjort???


    Jag tänker såhär! Passiv rökning i stora mängder är nog lika illa som att röka. Den ofiltrerade röken som pyr från cigaretten är giftigare än den rök som har inhalerats en gång. Först har den filtreras o sen så har rökarna lungor även tagit upp mycket av gifterna. Men den rök från en brinnande ciggarett som ligger i askfatet innehåller mycket skit o den ska du passa dig för.. Men att det är inrökt och lutar apa behöver ju inte betyda att rummet faktiskt är rökigt så det borde inte va nån fara även om det inte luktar särskilt gott..
  • Äldre 11 Feb 22:36
    #5

    Om jag skulle gå in i n lägenhet där patinten rökt färdigt dvs släckt ciggen o vädrar lite..är de okej då elr är de också farligt?:(

  • Äldre 12 Feb 00:20
    #6
    tussan skrev 2016-02-11 22:36:47 följande:

    Om jag skulle gå in i n lägenhet där patinten rökt färdigt dvs släckt ciggen o vädrar lite..är de okej då elr är de också farligt?:(


    Jag är ingen läkare lr så men jag tror inte de ska vara farligt.När du går in i ett rökigt rum så andas du ju in luften=röken hela tiden men efter ett tag så lägger sig ju röken, fastnar i tak väggar o allt vad de e men de sitter väl där det sitter.. Om du inte ska gå o smaka på inredningen tror jag det ska gå bra! Frisk luft är klart bäst men jag tror absolut inte det ska kunna skada!
  • Äldre 12 Feb 17:36
    #7

    Oki ja men precis....tugga på inredningen låter jag bli haha men ska nog prata me min chef framöver om de blir mer besvär med rökningen:/ man vill ju inte utsätta sig för massa i onödan:(

  • Äldre 12 Feb 20:59
    #8
    tussan skrev 2016-02-12 17:36:28 följande:

    Oki ja men precis....tugga på inredningen låter jag bli haha men ska nog prata me min chef framöver om de blir mer besvär med rökningen:/ man vill ju inte utsätta sig för massa i onödan:(


    Hoppas chefen har nån bra lösning! Lycka till!! O Grattis till magen <3
Svar på tråden Gravid i vecka 6 och mkt passiv rökning på jobbet:( HJÄLP