• Anonymont

    Fattig mammapenning

    Hej alla föräldrar!
    Har blivit väldigt knasigt dom sista 2 månaderna.. Har BF nu på lördag och har redan fått min första mammapenning. SOM LIGGER PÅ 6000 BARA :(

    Tidigare har vi haft det bra och det har gått, inte jättebra, men haft kontroll över ekonomin. Räkningar och skulder har blivit betalda. Men i december fick vi veta att vi var tvungna att flytta ut från vår lägenhet (andrahand) och on top of that så blev min man av med jobbet mitt i allting. Jag jobbade så mycket som möjligt, trots att jag var höggravid. Blev tyvärr tvungen. Det tråkiga är att alla runtomkring tycker att vi är väldigt oansvariga för att vår son föds närsomhelst och vissa tycker t.o.m att vi inte borde vara med varandra längre, försöker förstöra... Men inget av detta var förutspått, planerat eller förväntat!!

    Nu har det gått mycket bättre, en utav mina kusiner har erbjudit en lägenhet, min man har skaffat jobb som ger honom massa förmåner såsom bil, träningskort etc, mycket bra lön! Bortsett från detta är ekonomin denna månad skit framtills mars-lönen. Har en skuld på 10.000 till min kusin som behöver pengarna för att köpa sin lägenhet. Och får endast 5000 denna månad!!!!! Min man får ingenting denna månad Gråter Våra utgifter sammanlagt denna månad ligger på 18,000......

    Kommer antagligen inte kunna ta mindre dagar i början utav bebisens liv och speciellt efter förlossningen. 


    Så har ni tips på vad vi kan göra nu denna månad för att kunna betala våra räkningar och skulder. Vi kan inte vara ensamma i denna sits och kan tänka mig att andra har suttit här tidigare! HJÄLP OSS!!

  • Svar på tråden Fattig mammapenning
  • Anonym (Loppan)

    Sälja saker?

    Be om förskottslön? (förklara läget).

    Kolla med soc om de kan hjälpa er en månad?

    Äger ni något ni kan belåna med låg ränta?

    Din kusin kanske kan låna ihop pengarna? Ni kanske kan lån ihop strösummor här och var?

    Svarttaxi om kvällarna?

  • NinanaMama

    Oj vilken trälig sits :( Och säkert extra jobbigt med närstående som dramatiserar situationen genom att sätta press på erat förhållande mitt i allt, vad tänker dom?
    Jag skulle vanligtvis inte rekommendera detta men ni kan ju kolla upp möjligheterna att ta en lån? ett mindre lån som ni skulle betala tillbaka fort såklart. Och kolla upp möjligheter med a-kassa/alfakassa till din sambos inkomstbortfall för tiden han inte har jobbat. Och försök att andas tjejen! Det är inte bra för barnet med för mycket stress. Ni kan också höra efter hos socialtjänst om ni är berättigade ekonomisk hjälp därifrån för den här månaden, för då kan ni få retroaktivt. Har också hört talas om "krislån" ifrån soc där man betalar tillbaka när man är mer stabil sen. Glöm inte att ansöka om bostadsbidrag.

  • Anonymont
    elyse skrev 2016-02-10 00:22:08 följande:

    Kan ni sälja något?


    Håller på och säljer lite nu men det är inte mycket man får av det:/
  • Anonymont
    Anonym (Loppan) skrev 2016-02-10 00:31:27 följande:

    Sälja saker?

    Be om förskottslön? (förklara läget).

    Kolla med soc om de kan hjälpa er en månad?

    Äger ni något ni kan belåna med låg ränta?

    Din kusin kanske kan låna ihop pengarna? Ni kanske kan lån ihop strösummor här och var?

    Svarttaxi om kvällarna?


    Vi håller på och säljer saker nu för att kunna betala till min kusin iaf, så att det försvinner. 


    Jag tror inte att dom kommer kunna ge honom förskottslön nu, han har bara varit där i 3 dagar:/


    Soc tänkte jag kontakta imorgon, även gå till budget- och skuldrådgivaren. 


    Jaa svart taxi skulle vara något, så fort mannen får bilen. Vi har ingen egen bil själva:/

  • Rani

    Ta dubbeldagar med föräldradagarna första månaden så har ni både i a f inkomst en månad. Om din man inte har a-kassa då. Om din man inte får nytt jobb snabbt kanske ni kan planera för att han är föräldraledig ganska tidigt och du jobbar.

  • Anonym (H)
    Anonymont skrev 2016-02-10 00:06:23 följande:

    Hej alla föräldrar!

    Har blivit väldigt knasigt dom sista 2 månaderna.. Har BF nu på lördag och har redan fått min första mammapenning. SOM LIGGER PÅ 6000 BARA :(

    Tidigare har vi haft det bra och det har gått, inte jättebra, men haft kontroll över ekonomin. Räkningar och skulder har blivit betalda. Men i december fick vi veta att vi var tvungna att flytta ut från vår lägenhet (andrahand) och on top of that så blev min man av med jobbet mitt i allting. Jag jobbade så mycket som möjligt, trots att jag var höggravid. Blev tyvärr tvungen. Det tråkiga är att alla runtomkring tycker att vi är väldigt oansvariga för att vår son föds närsomhelst och vissa tycker t.o.m att vi inte borde vara med varandra längre, försöker förstöra... Men inget av detta var förutspått, planerat eller förväntat!!

    Nu har det gått mycket bättre, en utav mina kusiner har erbjudit en lägenhet, min man har skaffat jobb som ger honom massa förmåner såsom bil, träningskort etc, mycket bra lön! Bortsett från detta är ekonomin denna månad skit framtills mars-lönen. Har en skuld på 10.000 till min kusin som behöver pengarna för att köpa sin lägenhet. Och får endast 5000 denna månad!!!!! Min man får ingenting denna månad  Våra utgifter sammanlagt denna månad ligger på 18,000......

    Kommer antagligen inte kunna ta mindre dagar i början utav bebisens liv och speciellt efter förlossningen. 

    Så har ni tips på vad vi kan göra nu denna månad för att kunna betala våra räkningar och skulder. Vi kan inte vara ensamma i denna sits och kan tänka mig att andra har suttit här tidigare! HJÄLP OSS!!


    Du verkar klok och vettig!

    Ett tips är om din partner besitter någon kunskap inom hantverk kan ett tips vara att höra sig för om någon behöver hjälp med t.ex renovering mot ersättning.
  • Anonymont
    NinanaMama skrev 2016-02-10 00:32:24 följande:

    Oj vilken trälig sits :( Och säkert extra jobbigt med närstående som dramatiserar situationen genom att sätta press på erat förhållande mitt i allt, vad tänker dom?
    Jag skulle vanligtvis inte rekommendera detta men ni kan ju kolla upp möjligheterna att ta en lån? ett mindre lån som ni skulle betala tillbaka fort såklart. Och kolla upp möjligheter med a-kassa/alfakassa till din sambos inkomstbortfall för tiden han inte har jobbat. Och försök att andas tjejen! Det är inte bra för barnet med för mycket stress. Ni kan också höra efter hos socialtjänst om ni är berättigade ekonomisk hjälp därifrån för den här månaden, för då kan ni få retroaktivt. Har också hört talas om "krislån" ifrån soc där man betalar tillbaka när man är mer stabil sen. Glöm inte att ansöka om bostadsbidrag.


    Jaa det är jättejobbigt. Pratade med min bästavän tidigare idag och när jag berättade att vi fått låna pengar för hyran denna månad så sa hon att vi nästan lever på välgörenhet och att hon skulle ta sitt pick o pack om hon hade varit jag. Att jag skulle flytta till mamma, med bebis, tills hans liv är i ordning igen och han ska då komma och hämta mig därifrån som en man. Det är hennes åsikt, och vi är ganska hårda när vi pratar med varandra. Men jag är inte gift med min man för pengar. Jag är gift med honom för att jag älskar honom och vi ska ha ett barn nu. Vi har skulder från tidigare som sagt och jaa det kanske var ett jättedumt val att skaffa barn nu. Men ingen hade förväntat sig att det skulle bli såhär dåligt
    :( Vad tycker du?

    Vill helst avstå lån just för att det är därför vi har skulder.. Ska som sagt kontakta soc imorgon. Han hade kontaktat alfa ang det och då sa dom att dom inte kunde ge honom något för att han inte hade varit arbetslös i minst 6 månader, som man tydligen måste vara. 


    Vi har tyvärr inget kontrakt på vårt namn för bostaden då detta är tillfälligt så bostadsbidrag är uteslutet:(

  • Anonymont
    Anonym (H) skrev 2016-02-10 00:50:17 följande:
    Du verkar klok och vettig!

    Ett tips är om din partner besitter någon kunskap inom hantverk kan ett tips vara att höra sig för om någon behöver hjälp med t.ex renovering mot ersättning.
    Det är smart! Han är AV-tekniker (ljud och bild tekniker) så finns säkert människor som skulle behöva hjälp:)
  • Anonym (!!!!)
    Anonymont skrev 2016-02-10 00:44:50 följande:

    Vi håller på och säljer saker nu för att kunna betala till min kusin iaf, så att det försvinner. 

    Jag tror inte att dom kommer kunna ge honom förskottslön nu, han har bara varit där i 3 dagar:/

    Soc tänkte jag kontakta imorgon, även gå till budget- och skuldrådgivaren. 

    Jaa svart taxi skulle vara något, så fort mannen får bilen. Vi har ingen egen bil själva:/


    Att köra svarttaxi i en tjänstebil är inte så smart och dessutom olagligt.
  • Anonymont
    Anonym (!!!!) skrev 2016-02-10 00:57:55 följande:
    Att köra svarttaxi i en tjänstebil är inte så smart och dessutom olagligt.
    Jaha, det visste jag inte! Okej tack för att du talade om det:) då är det uteslutet.
  • Anonym (!!!!)
    Anonymont skrev 2016-02-10 01:15:04 följande:

    Jaha, det visste jag inte! Okej tack för att du talade om det:) då är det uteslutet.


    Du visste inte att svarttaxi är olagligt? Allvarligt! Hur gammal är du? Vad tror du egentligen svart respektive vitt jobb innebär?
  • Anonymont
    Anonym (!!!!) skrev 2016-02-10 01:17:19 följande:
    Du visste inte att svarttaxi är olagligt? Allvarligt! Hur gammal är du? Vad tror du egentligen svart respektive vitt jobb innebär?

    Nej det visste jag inte, för ingen i min omgivning har hållit på med det tidigare. 
    Jag frågade om råd, inte anklagelser. Och det är inte konstigt att man vet en sak mindre än en annan. Man kan inte förvänta sig att alla kan allt som du kan. Min ålder har ingenting med min kunnighet att göra.
    Jag vet vad svart och vitt jobb är för något men tyvärr, svarttaxi visste jag inte om. Så ta gärna den dåliga attityden någon annanstans, tack. Jag har tillräckligt med sådana människor runtom just nu och behöver inte fler, speciellt nu.
    Tack och hej, ha en trevlig dag:)

  • Anonym (H)
    Anonymont skrev 2016-02-10 01:26:31 följande:

    Nej det visste jag inte, för ingen i min omgivning har hållit på med det tidigare. 

    Jag frågade om råd, inte anklagelser. Och det är inte konstigt att man vet en sak mindre än en annan. Man kan inte förvänta sig att alla kan allt som du kan. Min ålder har ingenting med min kunnighet att göra.

    Jag vet vad svart och vitt jobb är för något men tyvärr, svarttaxi visste jag inte om. Så ta gärna den dåliga attityden någon annanstans, tack. Jag har tillräckligt med sådana människor runtom just nu och behöver inte fler, speciellt nu.

    Tack och hej, ha en trevlig dag:)


  • NinanaMama
    Anonymont skrev 2016-02-10 00:53:41 följande:

    Jaa det är jättejobbigt. Pratade med min bästavän tidigare idag och när jag berättade att vi fått låna pengar för hyran denna månad så sa hon att vi nästan lever på välgörenhet och att hon skulle ta sitt pick o pack om hon hade varit jag. Att jag skulle flytta till mamma, med bebis, tills hans liv är i ordning igen och han ska då komma och hämta mig därifrån som en man. Det är hennes åsikt, och vi är ganska hårda när vi pratar med varandra. Men jag är inte gift med min man för pengar. Jag är gift med honom för att jag älskar honom och vi ska ha ett barn nu. Vi har skulder från tidigare som sagt och jaa det kanske var ett jättedumt val att skaffa barn nu. Men ingen hade förväntat sig att det skulle bli såhär dåligt
    :( Vad tycker du?

    Vill helst avstå lån just för att det är därför vi har skulder.. Ska som sagt kontakta soc imorgon. Han hade kontaktat alfa ang det och då sa dom att dom inte kunde ge honom något för att han inte hade varit arbetslös i minst 6 månader, som man tydligen måste vara. 


    Vi har tyvärr inget kontrakt på vårt namn för bostaden då detta är tillfälligt så bostadsbidrag är uteslutet:(


    Sjysst kompis! Hon låter ganska hård faktiskt, och lite sexistisk! Jag känner att jag har stått i liknande situationer med min man, han har alltid jobbat eller pluggat men endast på visstidsanställningar eller deltider, som kan ta slut fort och då står man på arslet. Men han är min bästa vän och jag kommer aldrig byta ut honom mot någon "stabilare" jag kan faktiskt ta hand om mig själv, vi har varit tillsammans snart 10 år och folk har många gånger undrat varför jag inte gjort slut. Men jag tröstar mig med att jag vet att jag ofta är lyckligare i min relation med min man än vad dom är med sina tillfälliga killar som har haft tur i arbete (ofta på grund av föräldrar, sällan pga utbildning)

    Låter konstigt med alfa kassan! Min sambo fick faktiskt därifrån under 2 månader kanske för ett år sedan? och då hade han precis blivit utan jobbkontrakt. Alla ska ha rätt att söka alfakassa på grundnivå (minst) om man inte har haft ett aktivt medlemsskap i någon a-kassa. Det är av uppdrag på regeringen. Du menar inte att han inte har jobbat i 6 månader då? för jag tror man måste ha jobbat ett visst antal timmar under en sex månaders period för att ha rätt till alfakassa på grundnivå.

    Ingen ide att reflektera om när det skulle va varit smartare att skaffa barn nu, se det som en ljusstråle i all ekonomistress nu iaf :) Och kom ihåg att när killens pengar och lite barnbidrag rullar in så kommer allt bli lättare! Allt din bebis kommer behöva i början är en välmående mamma

    Men prata med soc, du kan behöva ha lite skinn på näsan när du pratar med dom eftersom att din sambo nu har jobb och att dom kommer vilja se inkomster 3 månader bakåt. Men påpeka att bebisen kommer snart och att ni behöver hjälp fort. Annars kan det bli handläggningstider osv. Lycka till, ta en dag i taget!
  • Tow2Mater

    Varför äger ni inte ett kreditkort? Har man normalt inte problem med att spendera över sina tillgångar rekommenderar jag er att skaffa ett, det är toppen att ha i såna här situationer. Till nästa gång.

    Varför kan ni inte båda bo hos din mamma, tillsammans med bebis, ett tag tills ni kommer på fötter igen?

  • Rani

    Jag säger fortfarande: ta dubbeldagar föräldrapenning en månad tills din man börjar sitt nya jobb. Då får ni båda en inkomst+ det är möjligt att han skyddar sin sgi.

  • Seven Costanza
    Rani skrev 2016-02-10 13:02:36 följande:

    Jag säger fortfarande: ta dubbeldagar föräldrapenning en månad tills din man börjar sitt nya jobb. Då får ni båda en inkomst+ det är möjligt att han skyddar sin sgi.


    Det står i inlägg 5 att mannen varit på jobbet i tre dagar, så troligen är det så att han börjat jobba i februari men har efterskottslön och inte får pengar förrän i mars. Då går det ju tyvärr inte att göra som du föreslår, eftersom han inte är hemma med barnet.
  • Rani
    Seven Costanza skrev 2016-02-10 14:03:25 följande:

    Det står i inlägg 5 att mannen varit på jobbet i tre dagar, så troligen är det så att han börjat jobba i februari men har efterskottslön och inte får pengar förrän i mars. Då går det ju tyvärr inte att göra som du föreslår, eftersom han inte är hemma med barnet.


    Ah, ok. Lästa trådstarten där det stod att han snart skulle börja jobba. Ja, då blir det givetvis klurigare.
Svar på tråden Fattig mammapenning