• Anonym (Förvirrad)

    Våldsam kille

    Hej

    Jag är 37 år och är tillsammans med en yngre kille. Han är en underbar person som är ganska blyg och snäll.

    Jag har svårt med tillit och anklagar honom ofta för massa saker. Han har ljugit för mig några gånger så det är kämpigt.

    Nu till problemet. Jag, i mitt ofta destruktiva beteende på grund av att jag är så otroligt rädd för att bli övergiven kan provocera honom så sjukt mycket. Tjata å klaga och inte tro på honom och säga jätte elaka saker. Alltså verkligen vara en psycho-bitch! Egentligen vill jag bara bli tröstad i sånna lägen men han blir arg trots att han VET allt om mina bekymmer och att det beror innerst inne på att jag är ledsen och osäker på mig själv, att duga.

    Han har slagit sönder massa saker i sånna situationer. Dörrar, skåp, sin telefon mm. MEN. Han har även gett sig på mig. Tagit hårt i mig, så jag fått blåmärken, och skakat, knuffat omkull mig hårt så jag ramlat på golvet, slagit mig hårt m kuddar (aldrig nävar eller så). Jag blir rädd och han med och efteråt så är det han som vill lämna.

    Han säger att han ALDRIG skulle göra så om jag inte bråkade m honom och han har antagligen rätt. Jag provocerar honom så sjukt mycket. Han säger alltid att det är mitt fel efter att han har gjort mig illa fysiskt.

    Vår kärlek är enorm och detta är inte vår vardag men det har fortfarande hänt! Nån som kan ge stöd å tips? Är inte ute efter "lämna honom omedelbart" tips.

    Vill hitta ett sätt att finna tillit och att jag inte tvivlar så mycket på honom och hans känslor för mig. Jag kränker honom när jag håller på så.

  • Svar på tråden Våldsam kille
  • KingOfKings

    Provokation är psykisk misshandel, och ja du kan dömmas för det, inte bara hans om kan dömas för misshandel. Ni borde verkligen inte vara ihop, eller tänka igenom det hela väldigt noggrant. Det låter inte som ni har det bra med varandra.

    Kärlek och relation ska kantas av tacksamhet för att man har det relativt hyggligt.

  • Anonym (Förvirrad)

    Ja det är det som gör det så svårt.

    Vi har det även väldigt bra och kan prata om allt och är varandras bästa vänner (vi har båda egna vänner också). Vi står varandra nära och trivs verkligen tillsammans. Vi skrattar mycket och har gemensamma intressen osv... Men dessa situationer blir bara inte bra. Om allt annat inte hade varit så bra så hade jag gått utan att tveka.

  • DVQ
    KingOfKings skrev 2016-02-10 00:49:56 följande:

    Provokation är psykisk misshandel, och ja du kan dömmas för det, inte bara hans om kan dömas för misshandel. Ni borde verkligen inte vara ihop, eller tänka igenom det hela väldigt noggrant. Det låter inte som ni har det bra med varandra.

    Kärlek och relation ska kantas av tacksamhet för att man har det relativt hyggligt.


    Nej, nej och åter nej. Finns ingen brottsrubricering som heter "psykisk misshandel". TS kille begår ett brott, inte ts. Du är helt ute och cyklar. 

    Möjligen, jag säger möjligen, kan en del av det som i dagligt tal kallas för "psykiskt misshandel" gå under ofredande eller olaga hot. Det krävs dock att ts verkligen har hotat sin kille eller liknande, inte bara varit bitchig "i största allmänhet". I vilket fall är det betydligt mildare brott än misshandel. 

    Sedan har vi dessutom bara TS ord på att hon "provocerar" mannen. Det är väldigt vanligt att offer för relationsvåld ser det som att de har "provocerat" fram en misshandel. 

    Snälla TS. Han slår dig. Jag kan inte ge något annat råd än att lämna på en gång. Oavsett hur du betett dig har han inte rätt att slå dig. Och oavsett vad du har gjort mot honom är han ju uppenbarligen inte bra för dig. 
  • KingOfKings
    DVQ skrev 2016-02-10 01:16:06 följande:
    Nej, nej och åter nej. Finns ingen brottsrubricering som heter "psykisk misshandel". TS kille begår ett brott, inte ts. Du är helt ute och cyklar. 

    Möjligen, jag säger möjligen, kan en del av det som i dagligt tal kallas för "psykiskt misshandel" gå under ofredande eller olaga hot. Det krävs dock att ts verkligen har hotat sin kille eller liknande, inte bara varit bitchig "i största allmänhet". I vilket fall är det betydligt mildare brott än misshandel. 

    Sedan har vi dessutom bara TS ord på att hon "provocerar" mannen. Det är väldigt vanligt att offer för relationsvåld ser det som att de har "provocerat" fram en misshandel. 

    Snälla TS. Han slår dig. Jag kan inte ge något annat råd än att lämna på en gång. Oavsett hur du betett dig har han inte rätt att slå dig. Och oavsett vad du har gjort mot honom är han ju uppenbarligen inte bra för dig. 
    Du har knarkat bort din hjärna.

    Psykisk misshandel är och förblir ett brott.
  • KingOfKings
    KingOfKings skrev 2016-02-10 01:47:02 följande:
    Du har knarkat bort din hjärna.

    Psykisk misshandel är och förblir ett brott.
    Och nej det är inte mildare brott än misshandel under inga omständigheter.
  • DVQ
    KingOfKings skrev 2016-02-10 01:47:02 följande:
    Du har knarkat bort din hjärna.

    Psykisk misshandel är och förblir ett brott.
    Kan du länka till en lagtext? 
  • Anonym (Loothar)
    KingOfKings skrev 2016-02-10 00:49:56 följande:

    Provokation är psykisk misshandel, och ja du kan dömmas för det, inte bara hans om kan dömas för misshandel. Ni borde verkligen inte vara ihop, eller tänka igenom det hela väldigt noggrant. Det låter inte som ni har det bra med varandra.

    Kärlek och relation ska kantas av tacksamhet för att man har det relativt hyggligt.


    Från en som pluggat juridik här, så får du nog ändå ta och hänvisa till lite lagar vid sådana påståenden.
  • NinanaMama

    Du är en vuxen kvinna och bestämmer själv om du ska stå ut med att leva i en destruktiv relation eller inte. Träffa en familjeterapeut om du måste ge det ett försök. Men detta säger jag bara för att du är en komplett främling för mig. Hade du varit min syster/mamma/vän, så hade jag stängt in dig i en garderob och fått svinet som slagit dig lämnat stan, sedan låtit dig träffa en terapeut för att hjälpa dig tänka rätt igen. Kort summering. Jag känner inte dig, men du har bara ett liv så försök att leva det bra, det förtjänar du säkert.

  • Anonym (Förvirrad)

    Tack... Ja

    jag vet ingenting. Jag älskar honom SÅ mycket. Men inte när det blir sådär...

    Och jo, jag provocerar nåt sjukt. På riktigt.

    Han har haft aggressionsproblem förut men aldrig gett sig på någon person. Han har berättat hur han kunde slå sönder saker eller till och med på sig själv när han var yngre.

    Jag är hans första seriösa förhållande. Första kärlek

    Jag vill bara att allt ska bli bra

    Suck....

  • DVQ

    Även om du provocerar har han ingen rätt att slå dig. Jag har själv levt i förhållanden där psykisk misshandel varit vardag. Inte har jag slagits för det.

    Sedan är det ett varnimgstecken att slå sönder saker. Det brukar anses att män som har den typen av aggressionsproblem ofta börjar slå sin partner. Det här är alltså något som ligger utanför din kontroll. Du kan inte få stopp på hans aggressionsproblem genom att vara "snäll".

Svar på tråden Våldsam kille