• Anonym (Hayrh­air)
    Äldre 10 Feb 00:40
    538 visningar
    3 svar
    3
    538

    Tunnhårig, hårtyp eller naturligt färre hårstrån

    Ett litet "problem" jag haft när jag sparar ut mitt hår (kille) är att det ser och är väldigt platt och saknar allt vad volym heter. En kompis jag har som jag brukar jämföra mig själv med har så otroligt mycket volym på håret och hårfästet börjar så långt ner, skulle jag gissa mig på en gissning så ser det bokstavligt talat ut som att han har ca 50.000 fler hårstrån på skaftet, om inte mer.

    När jag rakade skallen sist (sommaren 2014) så kunde jag inte avgöra om jag håller på att bli tunnhårig eller om det ser ut så då mitt hår som är PÅ själva huvudet står spikrakt upp när det är kortkort . Det var inget jag märkte så fort jag raka skallen, utan det märkte jag när jag kontrollerade med hjälp av två speglar  för att se om jag rakat bra/missat nånstans. Då märkte jag att PÅ själva huvudet var det mycket ljusare än sidorna.  Så fort håret växte ut 1-3 cm så kändes det bra igen även om håret fortfarande stod upp nästan spikrakt dvs gör skallen synlig. 

    Nu har jag sparat mitt hår längre än någonsin, har alltid haft kort hår. Och det är nu det slår mig att jag har väldigt volymlöst, MEGA platt hår. 
    Har läst att vissa hårtyper och färger (svart i detta fall) har naturligt färre hårstrån på huvudet, och att ljushåriga har mer hårstrån. 

    Mitt hår är svart och rakt/normalt. 

    Finns det andra killar eller tjejer här med naturligt JÄTTEvolymlöst hår? 
    Saken är den att jag också får fett hår extremt snabbt, då ser det ännu värre ut då hårstråna trycker ihop sig på något vis. Efter jag duschat med schampo ser det bättre ut och fler hårstrån träder fram.

    Ska försöka komma med en bild.

    Men under tiden som sagt; finns det flera här som lider av mycket lite volym på håret? Är det naturligt...eller ett tecken på tunnhårighet.....eller naturlig tunnhårighet, dvs färre hårstrån på huvudet naturligt än vissa andra.

  • Svar på tråden Tunnhårig, hårtyp eller naturligt färre hårstrån
  • Anonym (S)
    Äldre 10 Feb 07:05
    #1

    Jag funderar också lite på detta. Har som barn/ungdom alltid fått höra att jag har så tjockt hår. Men nu (är 25) känns det inte alls så tjockt längre... Det är inte extremt tunt, men det är märkbart. Särskilt i luggen. Men som tjej löser jag det genom något eller flera av följande: 1) fördelaktig klippning 2) volympuder 3) spray/tupering av håret 4) torrshampo

    Jag är brunhårig med röda pigment. Om det spelar någon roll. Och mitt hår ÄR ganska tjockt, men bara nere i topparna, inte uppe på huvudet liksom... Det blir en triangeleffekt, där håret är platt uppe och står ut mer längre ner. Hatar det! Och plattar jag topparna blir ju hela håret platt och jäkligt.

  • Anonym (Hmm)
    Äldre 10 Feb 16:10
    #2

    Ljushåriga skandinaviska hår brukar ha många hårstrån men tunna, så inte tunt hår direkt utan snarare tunna hårstrån. Du kanske tillhör den kategorin... :P isf rekommenderas torrbalsam!! :D undvik oljor som tynger ner. Använd inpackning.

  • Anonym (Hmm)
    Äldre 10 Feb 16:12
    #3

    Proteiner, grönsaker, kosttillskott för hår kan funka. Min vän säger hon fick tjockare hår... Hon tror att det har med grönsakers att-göra-', blev mer vitalt :D

Svar på tråden Tunnhårig, hårtyp eller naturligt färre hårstrån