• jennica0

    Orosanmälan från BVC

    Känner mig helt grundlurad.

    Vårat barn är 2 månader och våran tant på BVC vet att jag och sambon håller på och separerar och att jag ska flytta, hon har varit väldigt "på" och frågat hur vår relation är och att hon har tystnadsplikt och att jag kan prata med henne osv.

    Så för 2 veckor sedan så berättade jag att vi bråkar endel (därav separationen) och att sambon är rätt elak mot mig psykiskt vid bråken.

    Hon börja då nästan försöka lirka ur mig huruvida han är elak fysiskt också men jag var ärlig och sa att det värsta han nånsin gjort fysiskt är att kasta lättare saker mot mig och möjligtvis någon knuff när vi bråkat.

    Men nu ska hon alltså lägga in en orosanmälan till soc?! Hon påstår att hon är orolig för att vårat barn är i en destruktiv miljö.

    Men Va?! Jag förstår ingenting?! Varför ska det anmälas till soc att jag och sambon bråkat endel när det redan är klart att jag söker nytt boende dessutom? Jag är jätte ledsen och orolig.

    Många par bråkar väl under en separation...att han sedan är elak/taskig mot mig är ju något som inte går ut över barnet.

    Kan de ta vårat barn ifrån oss nu? Eller hur fungerar sådant här? Vad ska ena socialen kunna utreda när det redan är slut mellan oss och jag inte ens ska bo kvar?!?

    Jag kan ingenting om sådant här.

    Ångrar så att jag ens öppnade mig för den här BVC tanten.

    // riktigt förtvivlad

  • Svar på tråden Orosanmälan från BVC
  • Claara

    Oroa dig inte. Soc måste antagligen inleda utredning eftersom oron rör våld. Om de kommer fram till att det är som du skrivit här, att ni håller på att separera och därav tar ansvar för att ert barn inte växer upp i en psykiskt eller fysiskt våldsam miljö, så finns det ingen anledning till fortsatt oro för soc.

  • jennica0

    Tack!

    Dock är det svårt att undvika oro när man inte varit med om något liknande tidigare och man dessutom trodde att det var utan konsekvenser man öppnade sig för henne i en jobbig situation som givetvis en separation är...förstår inte hur hon tänker...det känns ju inte som tillräckliga grunder för att göra en orosanmälan enligt mig...men enligt henne menar hon på att saker kan hända vårat barn om hon står i vägen om vi bråkar...men herregud, något sånt har ju inte hänt och det skulle vi aldrig tillåta heller, hon kan ju inte gå händelserna i förväg och bara ponera massa situationer som enligt henne "skulle kunna " hända :S det här känns så sjukt.


    Claara skrev 2016-02-10 01:47:13 följande:

    Oroa dig inte. Soc måste antagligen inleda utredning eftersom oron rör våld. Om de kommer fram till att det är som du skrivit här, att ni håller på att separera och därav tar ansvar för att ert barn inte växer upp i en psykiskt eller fysiskt våldsam miljö, så finns det ingen anledning till fortsatt oro för soc.


  • Tow2Mater
    jennica0 skrev 2016-02-10 01:39:40 följande:

    ...hon har varit väldigt "på" och frågat hur vår relation är och att hon har tystnadsplikt och att jag kan prata med henne ....


    Lär din läxa = tala inte om nåt for BVC,  ljug för dem om du måste.
  • jennica0

    Ja ush det har man ju verkligen förstått nu, synd att jag inte visste det innan utan istället var alldeles för naiv


    Tow2Mater skrev 2016-02-10 04:14:26 följande:

    Lär din läxa = tala inte om nåt for BVC,  ljug för dem om du måste.


  • Humlan87

    Som professionell måste man anmäla om man misstänker att ett barn far illa. Detta innebär att man måste anmäla om det förekommer fysiskt och psykiskt våld i en familj där det finns barn, oavsett ålder. Det är skadligt för barn att erfara att föräldrarna skriker och bråkar, knuffas och kastar saker. Det är inte normalt att bli knuffad eller få saker kastade på sig. BVC måste anmäla oavsett om det hela är överspelat, det har ändå förekommit och då måste det anmälas, allt annat är tjänstefel. Socialtjänstens familjeenhet är till för att ge stöd åt föräldrar , det är inte farligt att bli anmäld utan ett sätt att få hjälp (vilket inte minst barnets pappa verkar behöva).

  • jennica0

    Ja hela den biten förstår jag, men vad finns det för hjälp/stöd de kan ge när vi ändå redan separerat? Vad finns det att utreda för socialen när vi ändå inte ska bo under samma tak något mera nu?


    Humlan87 skrev 2016-02-10 07:36:25 följande:

    Som professionell måste man anmäla om man misstänker att ett barn far illa. Detta innebär att man måste anmäla om det förekommer fysiskt och psykiskt våld i en familj där det finns barn, oavsett ålder. Det är skadligt för barn att erfara att föräldrarna skriker och bråkar, knuffas och kastar saker. Det är inte normalt att bli knuffad eller få saker kastade på sig. BVC måste anmäla oavsett om det hela är överspelat, det har ändå förekommit och då måste det anmälas, allt annat är tjänstefel. Socialtjänstens familjeenhet är till för att ge stöd åt föräldrar , det är inte farligt att bli anmäld utan ett sätt att få hjälp (vilket inte minst barnets pappa verkar behöva).


  • Elsis

    Även om ni inte längre ska bo tillsammans är ju din sambo barnets pappa och ni kommer därigenom att ha kontakt och han kommer att ha kontakt med barnet. Det kanske är bra om ni får hjälp kring hur barnet ska träffa sin pappa?

  • jennica0

    Ja och där finns det redan samarbetssamtal inbokat med socialen som vi ska på till veckan...så situationen känns ju ganska mycket under kontroll anser jag...tänk om jag bara inte öppnat munnen...det här känns så onödigt


    Elsis skrev 2016-02-10 08:39:42 följande:

    Även om ni inte längre ska bo tillsammans är ju din sambo barnets pappa och ni kommer därigenom att ha kontakt och han kommer att ha kontakt med barnet. Det kanske är bra om ni får hjälp kring hur barnet ska träffa sin pappa?


  • Emelius

    Socialen utreder inte bara om de ska ta barn eller inte utan hjälper även till med att reda ut ifall du/han skulle behöva hjälp på något sätt och vad nästa steg skulle kunna vara för att komma rätt på fötterna igen, terapi eller annat, de har mycket att erbjuda. Detta gäller oavsett om ni separerar eller inte.,
    Jag jobbar på förskola och vi fick besök av 2 socialarbetare som kom och berättade om sin verksamhet och majoriteten av jobbet de gör är i form utav stöd och hjälp för barnen och deras föräldrar.

  • Connie07

    Lämna mannen så fort som möjligt och försök inte bråka i onödan .Vet att inte ens det alltid hjälper när man lever med en destruktiv man.

  • Nyfikna72

    Det enda soc gör är ju att de vill prata med dig.........nån utredning sätts inte igång förrän det finns tecken på att det inte blir bättre. Om inte ens den utredningen hjälper och ni skiter iallt inkl barnet så kan det bli så att de tar barn ifrån folk. Dit är det som du förstår en bit.

  • Emelius

    Jag vill inte skrämma upp dig, bara göra dig uppmärksam på att om man levt i ett förhållande där det förekommit våld så är de närmsta veckorna efter en separation betydligt farligare än tidigare så se till att vara rädd om dig och meddela din familj eller vänner om du ska träffa honom så att någon vet var du är.

    Jag vet inte mycket om er relation till varandra och hur det har varit men av det du skrev så ville jag åtminstone skicka ut en liten varning...

    Lycka till, jag hoppas att allt löser sig på ett smidigt sätt och att du hittar en ny bostad snart 

  • pigglet

    Inte vet jag, men det är väl bra om soc håller lite koll? En pappa som behandlar mamman dåligt psykiskt och dessutom kastar (lätta) saker på henne, nu är jag ingen psykolog men man kan ju tänka sig att man även har lätt att behandla andra i nära relationer (barnet) på samma sätt vid frustration/ilska? Och pappan kommer ju vara själv med barnet i framtiden. Så i mina öron låter det vettigt med en orosanmälan?

  • Connie07

    Det verkar så att så länge pappan inte gör illa barnet(misshandel)så kan han vara vårdsnadshavare ochså.Sen är han ju ingen bra pappa när han gör illa barnets mamma och dålig förebild är han ochså.

Svar på tråden Orosanmälan från BVC