• Secret­lyMe
    Äldre 10 Feb 09:12
    2026 visningar
    8 svar
    8
    2026

    Blodprov och ref.värden, hjälp!

    Hej! Hoppas kunna få svar från de som är kunniga inom området vad gäller ref.värden, då vården uppenbarligen inte har koll.

    Jag och min sambo har genomgått en utredning och igår fick jag hem provresultaten. Vår läkare gick inte ens igenom detta med oss och vi får ingen fortsatt vidare hjälp pga att jag ligger över gränsen för bmi.

    Vad gäller tsh har de ref.värde 0,27-4,2 vilket är på tok för högt. Jag läser mig till att optimalt ska man ligga på 2,0 och som mest 2,5. Jag ligger på 2,6. Vår läkare sa ingenting om detta, förmodligen för att det inte överstiger deras ref.värden.

    Jag har förhöjt testosteron vilket läkaren tror beror på min vikt. Ref.gräns 1,67 - jag ligger på 1,87.

    Jag tycker även att mitt prolaktin är högt även om det oxå är inom referens-normen; jag ligger på 359 och ref.värdet är 65-470. Är det "OK" att ligga så högt även om det är inom värdena?

    Jag behöver verkligen hjälp från hormon-kunniga att dela tankar med. Kvinnokliniken hjälper oss inte vidare och gör inga uppföljningsprover. Har fått vända mig till VC för att följa upp sköldkörteln, ska jag be dem följa upp mer..?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Blodprov och ref.värden, hjälp!
  • Äldre 10 Feb 11:30
    #1

    Vad exakt undrar du över?

    Du vet ju varför du inte får någon hjälp just nu.... men du får ju hjälp senare om du går ned i vikt.

  • Secret­lyMe
    Äldre 10 Feb 11:40
    #2
    Snövits skrev 2016-02-10 11:30:55 följande:

    Vad exakt undrar du över?

    Du vet ju varför du inte får någon hjälp just nu.... men du får ju hjälp senare om du går ned i vikt.


    Ett högt TSH-värde genererar i svårare viktnedgång. Tycker det är vedervärdigt att sätta gränsen vid 4,2 när man vid graviditet ska ligga på 2,0 och inte högre än 2,5 - men letar efter andra som har mer erfarenhet och då kanske du inte är rätt person att fråga

    Det står i mitt inlägg vad jag undrar över. Om mina värden är "OK" eller om det finns de med erfarenhet och bättre information kring referensvärden än de som kliniken nämner.

    Tack ändå
  • Äldre 10 Feb 12:25
    #3

    Hej

    Min fertilitetsläkare (och två andra gynekologer till) säger TSH under 2 helst runt 1 om man vill bli gravid. Högt TSH hade visst samband med högre missfallsrisk, dock finns det de som har haft jättehögt och det har andå gått bra Jag hade som du och började äta levaxin, nu ligger det runt 1. ref området är ju för hela befolkningen, men om man vill bli gravid så är det fördel att liga lägre. Också om man vill gå ner i vikt, för du speedar upp din metabolism lite med lägre TSH.

    Testosteron- sorry vet inge om det

    Prolaktin- det skulle jag inte oroa mig för, du är inom ramen. Dessutom är det provet så väldigt känsligt när man tar det, man ska vila i 30 minuter, inte vara stressad, inta haft samlag sista 24 timmar. Jag ligget tom över ref värdet, men de sägr att det är ok. Högt prolaktin stör i första hand äl och sen kan det bidra till minskad produktion av någon annan hormon (trro det är progesteron) som är viktigt för en graviditet. Vet du att du har äl så är det nog bra.  

    detta är vad jag har fått lära mig efter några år av barnbakande och jag kan självklart ha fel, är ingen speciallist.

    lycka till!

  • Secret­lyMe
    Äldre 10 Feb 12:49
    #4
    malre skrev 2016-02-10 12:25:49 följande:

    Hej

    Min fertilitetsläkare (och två andra gynekologer till) säger TSH under 2 helst runt 1 om man vill bli gravid. Högt TSH hade visst samband med högre missfallsrisk, dock finns det de som har haft jättehögt och det har andå gått bra Jag hade som du och började äta levaxin, nu ligger det runt 1. ref området är ju för hela befolkningen, men om man vill bli gravid så är det fördel att liga lägre. Också om man vill gå ner i vikt, för du speedar upp din metabolism lite med lägre TSH.

    Testosteron- sorry vet inge om det

    Prolaktin- det skulle jag inte oroa mig för, du är inom ramen. Dessutom är det provet så väldigt känsligt när man tar det, man ska vila i 30 minuter, inte vara stressad, inta haft samlag sista 24 timmar. Jag ligget tom över ref värdet, men de sägr att det är ok. Högt prolaktin stör i första hand äl och sen kan det bidra till minskad produktion av någon annan hormon (trro det är progesteron) som är viktigt för en graviditet. Vet du att du har äl så är det nog bra.  

    detta är vad jag har fått lära mig efter några år av barnbakande och jag kan självklart ha fel, är ingen speciallist.

    lycka till!


    Tack snälla för din informativa kommentar!

    Då ska jag helt enkelt ta med mig denna information till vårdcentralen sedan, så att jag får följa upp mitt TSH.

    Mitt testosteron-värde talar för mild pco, men kan försvinna vid viktnedgång och då är ju tsh ännu viktigare.

    Ägglossning har jag, alla de proverna var OK samt att jag kör med ältest samt tempmetoden

    Tack igen!
  • Äldre 10 Feb 15:07
    #5
    SecretlyMe skrev 2016-02-10 11:40:59 följande:
    Ett högt TSH-värde genererar i svårare viktnedgång. Tycker det är vedervärdigt att sätta gränsen vid 4,2 när man vid graviditet ska ligga på 2,0 och inte högre än 2,5 - men letar efter andra som har mer erfarenhet och då kanske du inte är rätt person att fråga

    Det står i mitt inlägg vad jag undrar över. Om mina värden är "OK" eller om det finns de med erfarenhet och bättre information kring referensvärden än de som kliniken nämner.

    Tack ändå
    www.sfog.se/media/193365/rt2014.pdf

    Första trimestern: TSH 0.1 mlE/L ? 2.5 mlE/L
    Andra trimestern: TSH 0.2 mlE/L ? 3.0 mlE/L
    Tredje trimestern: TSH 0.3 mlE/L ? 3.0 mlE/L

    Enligt nya internationella riktlinjer, och som förslag till nationella riktlinjer. Vissa landsting har ändrat till rekommendationerna, andra väljer att hålla fast vid sina förlegade,
  • Secret­lyMe
    Äldre 10 Feb 15:55
    #6
    Hojjan skrev 2016-02-10 15:07:05 följande:

    www.sfog.se/media/193365/rt2014.pdf

    Första trimestern: TSH 0.1 mlE/L ? 2.5 mlE/L

    Andra trimestern: TSH 0.2 mlE/L ? 3.0 mlE/L

    Tredje trimestern: TSH 0.3 mlE/L ? 3.0 mlE/L

    Enligt nya internationella riktlinjer, och som förslag till nationella riktlinjer. Vissa landsting har ändrat till rekommendationerna, andra väljer att hålla fast vid sina förlegade,


    Tack för info

    Nu är inte jag gravid, utan har försökt bli i 2år. De hittar inga fel, men jag ser ju att mitt TSH är lite för högt samt att mitt testosteron-värde är något högre än normalt.

    Dåligt av kliniker att inte följa upp utan att man själv måste ta reda på och söka efter uppföljning på vårdcentral.
  • Äldre 10 Feb 16:13
    #7
    SecretlyMe skrev 2016-02-10 15:55:13 följande:

    Tack för info

    Nu är inte jag gravid, utan har försökt bli i 2år. De hittar inga fel, men jag ser ju att mitt TSH är lite för högt samt att mitt testosteron-värde är något högre än normalt.

    Dåligt av kliniker att inte följa upp utan att man själv måste ta reda på och söka efter uppföljning på vårdcentral.


    Jag citerade dig "när man vid graviditet ska ligga på 2,0 och inte högre än 2,5", vilket då inte stämmer.

    Ja, det är dåligt. Själv litar jag inte på ngn, de ville sätta mig på levaxin pga 2,1 i första trimestern. Låg på 0.23 under andra trimestern UTAN läkemedel :-/
  • Secret­lyMe
    Äldre 10 Feb 20:06
    #8
    Hojjan skrev 2016-02-10 16:13:15 följande:

    Jag citerade dig "när man vid graviditet ska ligga på 2,0 och inte högre än 2,5", vilket då inte stämmer.

    Ja, det är dåligt. Själv litar jag inte på ngn, de ville sätta mig på levaxin pga 2,1 i första trimestern. Låg på 0.23 under andra trimestern UTAN läkemedel :-/


    Jo, det stämde ju Jag skrev 2,5 vilket var precis det du själv skrev som högsta gränsvärde
Svar på tråden Blodprov och ref.värden, hjälp!