• Halloj

    Var placera skötbordet?

    Hej,

    Jag hamnade i en diskussion med en kompis häromdagen ang placering av skötbord. Det är mitt första barn.

    Jag har alltid tänkt att det ska stå inne i det tilltänkta barnrummet medan kompisen tycker att det ska vara i badrummet eller tvättstugan för att ha nära till vatten.

    Var har ni ert skötbord? För- och nackdelar?

  • Svar på tråden Var placera skötbordet?
  • Pannkakans

    Har skötbordet i barnets rum. Har inget plats i badrummet så det var ett enkelt val :P Blöter tvättlappar inför blöjbyten men har också en blomspruta med vatten vid skötbordet om vi behöver mer vatten. Har fungerat jättebra här hemma.

  • Linnis92

    Kommer ha skötbordet i bebisens rum, badrummet

    På boendeplanet är för litet och kommer inte orka springa upp och ner i trappen hela tiden x)

  • Emelius

    Vi har haft skötbordet i barnrummet hela tiden, det har fungerat jättebra. Jag lade ett gäng torra tvättlappar i vatten blandat med lite barnolja och förvarade dem i en burk som jag hade bredvid skötbordet

  • sportpappa

    Jag tycker att det är bäst att ha skötbordet nära vatten för att enkelt kunna blöta tvättlapparna. Oftast är toaletten då ett bra alternativ eller kanske en tvättstuga. Att använda färdiga våtservetter typ baby wipes är inte särskilt nyttigt för bebisens känsliga hud. Sen luktar inte blöjhinken särskilt gott så man vill inte ha den i ett vanligt rum. Ibland läcker blöjor och då är det smidigt att direkt kunna skölja upp kläderna och slippa gå genom bostaden med kletiga kläder och blöjor.

    Enklare byten gör vi lite varstans. I sängen om det är på natten eller på mattan i vardagsrummet på dagen. Där bebisen befinner sig.

  • Kattflickan

    Badrummet! Hade vi haft det i sovrummet hade vi fått måla om flera gånger. Behöver jag säga något mer än raketbajs? Man behöver tillgång till vatten. Hur kan ni vara så många som byter på barnet i sovrummet? Mina barn tål inte att bli bytta med våtservetter hela tiden och då krävs tillgång till vatten.

    Skötbord kan skippas, skötbädd på golvet är bättre. Har man ont om plats kan man ställa den mot väggen när den inte används.

  • Mammatillelise

    Vi har inget skötbord, fick inte plats någonstans. Första tiden bytte vi blöja där hon låg för hon sov typ hela tiden. Nu har vi en skötbädd på tvättmaskinen men kissblöjor byter vi i hennes säng på kvällarna när hon sover/ska sova. Tycker skötbord bara är klumpiga och som sagt i början byter man lite överallt ;) det gjorde iallafall vi:)

  • Annelie 76

    Jag hade i sovrummet först med första barnet men kom på att det var enklare när man har vatten till hands så vi flyttade in det i badrummet.
    Med andra fixade vi i badrummet direkt men det användes inte så länge. Bajset var enklare att tvätta bort i handfatet och sen när han blev större och rörligare lade jag ner honom i badkaret och tvättade av honom där (liggandes). Blöjan tar jag på med barnet liggandes i knät. Jag har en vilding så jag måste hålla i honom ordentligt så skötbordet kändes snabbt väldigt osäkert. I knät kan jag hålla fast honom bättre.

  • mammalovis

    Med första hade vi ingen plats i badrummet med ca 1 kvm tom golvyta, utan i rummet intill, så det var nära i alla fall.

    Sedan andra har vi bott i lägenhet och har plats i badrummet, så det var självklara valet. Idag har vi haft 2 omgångar kläder med bajsläckage, så då är det skönt att snabbt kunna blöta upp fler tvättlappar och lägga smutstvätten tillfälligt i handfatet eller duschen. 2-åringen har vi ibland lyft rakt in i duschen om det läckt upp på ryggen, så kan man välja så röstar jag för badrummet. Vi har bebis som haft raketbajs en meter från rumpan, så då är det skönt att ha lättstädat.

  • nnnnnnnn

    Badrummet alla gånger!


    Vi har bott på lite olika platser och därför har vi haft lite olika alternativ:

    Skötbord på badkaret, med inbyggd badbalja. Enkelt att använda, lätt att fösa åt sidan om man hinner ta ett bad själv... Bra att bada i ståhöjd under första tiden!

    Skötbord man fäller upp, ovanför toastolen. Extremt liten plats går åt! Passar lilla toan/badrummet perfekt. Vårt hade hyllor för servetter mm och vasken var precis bredvid, så man nådde bra.

    Skötbord Sniglar. IKEAs billigaste variant, med lådor som hängs på sargen så man har blöjor mm nära. Väldigt bra det med! Vi hade kläder mm på underhyllan och det fungerade bra i det stora badrum som vi fick efter sista flytten.

  • Ingrediensen

    Att ha skötbordet där det finns vatten är ju oslagbart det bästa. Alla andra lösningar som vardagsrum, barnrum etc beror nog på att det inte får plats i badrummet. Jag säger som nån ovan, montera ett nerfällbart över toan om det inte får plats på golvet. Tänk rejäl diarré några dygn så är valet enkelt.

  • Anonym (Badrum)

    Bad eller tvättrum. Det sprutar liksom bajs ibland och luktar inte särskilt gott utan tycker det är mer hygieniskt att ha det nära vatten, tvättkorg och rengöring. Vi hade i ett barnrum ett tag. Det kom grönt sprutbajs på gardinerna över en meter ifrån.

  • amalie79

    Vi hade samma diskussion o jag säger - har inte bytt en blöja någonstans utom i badrummet. Sonen är 7 veckor och har bajsat på mig, väggarna, sig själv, skötbordet, kissat ner hela badrummet och mig ett antal gånger. Så badrummet, alla gånger.

    Jag var skeptisk till sådan där dyr blöjhink men den är suverän och luktar ingenting om man sköter den rätt!

    Skulle aldrig byta i säng eller liknande, jag tycker bajs hör hemma på toaletten eller annan plats med rinnande vatten.

    Vi köpte ett hemmabygge på blocket efter att ha sett det på en blogg, se bifogad bild

  • Jemp

    Badrummet. Nära till vatten (samt soptunna och tvättkorg) för att blöta tvättlappar och tvätta händerna, känns dessutom fräschare att hålla bajs till toaletten.

  • Anonym (C)

    Blöjor stinker, så sovrummet är inte aktuellt. Vill ha nära till rinnande vatten, därför blir det badrummet. Köper dock inget skötbord. Har en arbetsbänk ovanför tvättmaskin och torktumlare. Där kommer vi ha en skötbädd.

    Till mitt första barn hade jag ett sånt där skötbord som gick att ställa över badkar.

  • Venne

    Vi hade i sovrummet. Hade vatten i en skål. Fanns ett set med skålar och grejer på Ikea som man hängde på skötbordet. Blöjor slängde vi i köket, där påsen man gick ut med dagligen fanns. Hade en sådan där blöjhink först, men tyckte den var rätt värdelös och onödig. Var aldrig med om bajs som sprutade dock haha :) isf hade jag nog övervägt att byta på badrumsgolvet eftersom där inte fanns plats till skötbord.

Svar på tråden Var placera skötbordet?