• Anonym (ok)

    Ok att inte bry sig om att köpa saker till bebisen om man varit tydlig med att man inte ville ha barnet?

    Anser ni att det är ok att pappan inte bryr sig om att hjälpa till ekonomiskt och köpa barnvagn, babyskydd osv., saker som behövs när bebisen är född, om han varit tydlig från början att han vill att kvinnan ska göra abort? De är alltså inget par längre och han kommer att betala underhåll när bebisen är född så frågan gäller bara saker som behöver köpas eller ordnas innan. 

    Undrar också om det är ok att inte bry sig om hur det går för mamman och bebisen under graviditeten, inte vara intresserad av att följa med på ultraljud, vara med på förlossningen och överhuvudtaget inte vara intresserad av att stötta mamman under graviditeten? 

  • Svar på tråden Ok att inte bry sig om att köpa saker till bebisen om man varit tydlig med att man inte ville ha barnet?
  • Påven Johanna

    Ok och ok, det är väl på ett sätt i alla fall förståeligt att det kan ta sig sådana uttryck.  Att han inte bryr sig om den blivande mamma borde väl den blivande mamman själv kunna begripa, tycker jag? 

    Det är betydligt roligare att skaffa barn med någon som är med på tåget. Men i de fall kvinnan ändå valt att skaffa det barn hon vill ha så måste hon också axla det större ansvaret. Det finns inga sätt att tvinga föräldrar att agera föräldrar på. Sakerna som behöver köpas in får väl anstå till underhållet börjar betalas ut och då köpas begagnade om det är så att mamman inte själv har ekonomi att bidra med. 

    Men moraliskt ok att strunta i sina barn kommer jag aldrig att tycka att det är.

  • sextiotalist

    Tja, han är  inte  intresserad av bli pappa och hans skyldigheter träder först in efter det barnet är fött och faderskapet fastställt.

    Varför vill kvinnan ha med sig en totalt ointresserad fd på olika undersökningar och ha honom med under resan?
    Jag kan inte se någon som helst anledning att förvänta sig något av en man som ofrivilligt blir förälder till ett barn vars mamma han inte ens har ett förhållande till.

    Jag anser inte att man ska göra abort bara för att pappa inte vill ha barnet, men jag anser att man ska konsekvenserna av sitt beslut, dvs ta sig igenom graviditeten själv och inte kräva mer än vad man har rätt till (dvs underhållet och inget annat).

  • Anonym (ja)

    Ja jag tycker nog att det är okej. Tråkigt men okej.

    Både killar och tjejer kan va oansvariga när det gäller att skydda sig, sen skyddar inte alltid preventivmedel heller och ibland "råkar" det bara bli så. Alla som har sex tar en risk/chans när det gäller graviditeter. En kvinna kan alltid välja abort eller behålla. En man har inget val, han får anpassa sig efter kvinnas väl eftersom det är hennes kropp och så tycker jag att det ska vara. En man ska inte hota, beskylla och så vidare och han får betala underhåll vare sig han vill inte. Men om han ska va en närvarande eller frånvarande pappa måste få vara hans val. Det är tråkigt att barnet drabbas men man kan inte tvinga någon att vara förälder.

  • sportpappa
    Ok eller inte. Det är som det är. Om han inte tar sitt ansvar så gör han tyvärr inte det. Om det är ok är upp till mamman att svara på. Om man inte skyddar sig tillräckligt när man har sex så är det risken man tar. 

    Pappan hjälper till ekonomiskt genom underhållet. Det är ytterst få saker som faktiskt behöver köpas innan barnet är fött. Många förstagångsföräldrar stressar runt och ska ordna allt innan barnet är där för att de tror att barnet behöver allt från dag 1. Jag var likadan. Naiv som jag var så lade jag min son i spjälsängen i hans egna rum när vi kom hem från BB och trodde att han skulle ligga där, men oj så fel jag hade. Han sov mellan oss de första månaderna och sen flyttade vi in spjälsängen till fotändan på vår säng. Inte tusan behövde han ett eget rum med allt fint vi hade ordnat där inne. Han behövde knappt kläder den första månaden för han låg mest hud mot hud under en filt.
  • sextiotalist
    Snövits skrev 2016-02-10 11:16:47 följande:

    Nej, det är inte okay. För barnet kommer oavsett vad den blivande pappan gör.

    Bara töntigt!


    Men barnet är inte fött ännu och så länge barnet inte är fött, så har pappan noll skyldigheter.
    Jag står fast vid att det är kvinnans rätt att besluta om hon vill behålla barnet eller inte, men hon måste även ta konsekvenserna av sitt beslut. Att behålla barnet mot pappans vilja och sedan beklaga sig att han inte finns där (och de dessutom inte har något förhållande) är i mina ögon töntigt och oansvarigt.

    ´Ja, barnet kommer oavsett vad pappan gör, bra, att han inte betalar det den blivande mamman anser sig behöva (som sportpappa skriver behövs nästan ingenting den första månaden) hindrar inte barnets födelse.
  • Anonym (Inga skyldighete)

    Inte ok moraliskt sett. Men om han inte vill ha något barn så är han enbart skyldig att betala underhåll när barnet kommer. Prylar är han inte skyldig att handla in. Du står själv i föräldraskapet både känslomässigt och ekonomiskt. Däremot kan han bli tvungen att betala ett högre underhåll om han tjänar bra. Men då får du dra honom inför domstol om jag inte har helt fel.

    Börja spara buffert redan nu. Du kommer själv få inhandla allting till barnet.

  • Ess
    Snövits skrev 2016-02-10 11:16:47 följande:

    Nej, det är inte okay. För barnet kommer oavsett vad den blivande pappan gör.

    Bara töntigt!


    Det kan ju va bra att konstatera att just han är pappan innan han börjar betala något. 
    Behåller man ett barn mot pappans vilja, så har man också tagit ett beslut att gå igenom hela grejen på egen hand. Vill man ha en närvarande förälder så får man ta sitt ansvar och ha ett fast förhållande där båda är överens innan man skaffar barn.
  • Erizajo
    sextiotalist skrev 2016-02-10 11:33:07 följande:
    Men barnet är inte fött ännu och så länge barnet inte är fött, så har pappan noll skyldigheter.
    Jag står fast vid att det är kvinnans rätt att besluta om hon vill behålla barnet eller inte, men hon måste även ta konsekvenserna av sitt beslut. Att behålla barnet mot pappans vilja och sedan beklaga sig att han inte finns där (och de dessutom inte har något förhållande) är i mina ögon töntigt och oansvarigt.

    ´Ja, barnet kommer oavsett vad pappan gör, bra, att han inte betalar det den blivande mamman anser sig behöva (som sportpappa skriver behövs nästan ingenting den första månaden) hindrar inte barnets födelse.
    Håller med sextiotalist. Man kan inte tvinga någon att engagera sig
  • Anonym (nja)
    Erizajo skrev 2016-02-10 12:48:57 följande:
    Håller med sextiotalist. Man kan inte tvinga någon att engagera sig
    Jo, som blivande mamma är man faktiskt TVINGAD att engagera sig trots att det var pappan som var den som ville behålla.

    Därav anser jag att pappan SJÄLVKLART ska bli tvingad att betala även innan bebisen är född OCH att följa med på ultraljud och annat.

    Jag kunde tyvärr inte tvinga pappan att betala, men jag fick med honom på ultraljud och förlossningen iaf. 
Svar på tråden Ok att inte bry sig om att köpa saker till bebisen om man varit tydlig med att man inte ville ha barnet?