• Fia88

    Olycka på dagis. Hur hade ni agerat?

    Min son som är snart 2 år ramlade ner från en klätterställning ca 1,5 m hög och slog i huvud/tänderna. Fröken stod 1m bort och hann inte ta emot honom.

    Som tur var klarade han sig och jag var hos tandläkaren med honom som sa att allt såg bra ut. Detta var igår.

    När jag kom imorse så frågade en annan fröken om han var ok i foten, han hade tydligen gått lite konstigt igår men detta berättade ingen för mig! (Jag märkte inget hemma heller)

    När jag vill prata om händelsen så tycker jag att dom nonchalerar mig. Det är bara jag som pratar och jag får knappt någon respons! Frågade hur dom kunde lämna honom utan uppsikt på en så hög höjd men får liksom inget riktigt svar.

    Säger till på skarpen att jag inte vill att han är uppe o klättrar på någonting utan får hålla sig på marken vilket dom lovar.

    Nu känner jag bara att jag vill ha hem honom.. Känns inte tryggt att ha honom där samtidigt som han verkligen ÄLSKAR det. Springer o hämtar skorna så fort man nämner dagis och aldrig vart några problem att lämna honom.

    Jag är hemma med en liten om dagarna så jag kan ju ha honom hemma.

    Hur hade ni gjort??

  • Svar på tråden Olycka på dagis. Hur hade ni agerat?
  • Trolleri
    Snövits skrev 2016-02-10 11:23:34 följande:

    Tja, olyckor händer med barn.

    Jag hade nöjt mig med det du redan har gjort.


    Samma som ovanstående skriver. 


    Olyckor händer och vad mer kan du göra? Olyckor kan handa när barn går i skolan också, ska du ha hemundervisning? 

  • Carambolan

    Jag hade tänkt att det var helt naturligt att nån som trillar från den höjden och slår tänderna även har ont och blåmärken på andra ställen, jag hade inte varit sur om de inte specifikt berättat om alla andra saker så länge han inte verkligen verkade ha skadat foten. Sånt händer.

    Men kanske läge för en generell säkerhetsdiskussion? Inget konstigt att ha en klätterställning men viktigt att det är säkra underlag etc.

  • Anonym (följ ditt hjärta)

    Förstår din oro. Men med handen på hjärtat pedagogerna kan inte vara över allt. Han kan lika gärna falla från köksbordet hemma när du tex byter på liten. Går på toaletten. Sen att han haltade sa de att det var efter fallet eller före. Kan ju vara så han stötte sig och var öm eller så att han haltat innan pga felsteg. Be däremot personalen skriva en händelserapport på vad som hänt samt ni anmäler till ert försäkringsbolag om skador på tänderna uppstår senare. Skönt att det gick bra för han i alla fall.

  • sportpappa

    Barn klättrar och trillar och slår sig. Det är en del av uppväxten. Som förälder får man bara hoppas att inget allvarligt händer innan barnet lär sig hur man ska klättra och trilla. Underlaget under klätterställningar och på förskolor brukar inte vara asfalt eller sten så det är en bra plats att lära sig att trilla på.

  • KaeJ

    Min dotter sov i sin vagn på förskolan när hon först började där. En dag så hade hon vaknat och krånglat sig ur selen, ställt sig upp i vagnen och tippade hela alltet. Resultatet blev att en av hennes framtänder åkte in, den andra flyttade sig bakåt, och det var blod överallt.

    Efter detta blev det ändringar i hur jag lämnade dottern eftersom det innan var precis efter maten och de hade svårt att söva dottern. Nu lämnar jag innan maten så hon äter med de andra och vilan blir mer naturlig.

    Det blev även ändrade rutiner att de inte söver i vagn längre på samma sätt.

    Förskolechefen ringde till oss dagenefter. De tog upp detta på deras nästa apt som bara var några dagar efter händelsen. Förskolechefen ringde även efter de och meddelade vad de kommit fram till.

    Detta hände på en torsdag och dottern skulle inte till förskolan förens på tisdagen efter.

    Vet inte om det var för hon var hemma några dagar, men tyckte inte att det var jättejobbigt att lämna på tisdagen.

    Hade mer tanken att de hade lite extra koll på dottern då.

    Pedagogen som hade handbok dottern när allt detta hände hade mått jättedåligt under helgen pga detta. (Fick veta det vid ett senare tillfälle)

    När vi kom på tisdagen, var det första som dottern gjorde att springa och krama pedagogen. Jag hoppas att hon mådde bättre av det.

    Men som svar, tycker inte du ska va rädd. Olyckor sker som andra skrivit. Och som jag tänkte, nu har de kanske lite extra koll på ditt barn.

  • Anilo

    Precis som de andra har skrivit, barn ramlar och slår sig. Min son ramlade från klätterställningen landade på näsan, hämtade honom, tackade för att de ringde (det är nämligen inte alla föräldrar som uppskattar när de ringer om barn som gjort illa sig eller blivit hängiga) frågade fallhöjd, om han svimmat, hur han verkat efteråt. De kan inte punktmarkera barn som dessutom måste få utrymme för att utvecklas och lära sig.

  • viseversa

    Men barn slår sig. Dom klättrar dom ramlar ner dom ramlar på grus och skrapar upp knäna dom ramlar ner från soffan och får en bula i pannan. Jösses sånt händer. Ska du ha honom hemma till han är 14 år för att skydda honom?

  • Duckan

    Du har redan fått bra svar och jag håller med allihopa. Olyckor händer. Så enkelt är det.
    Min dotter har varit med om två olyckor och båda har skett i hemmet så det är ingen garanti att ha dem hemma heller.

  • Birgitta02

    Ungar lever rövare. De slår sig. Det är inte farligt och de lär sig att vara lite mer försiktiga. Av misstag lär man sig. Inget att hetsa upp sig för.

Svar på tråden Olycka på dagis. Hur hade ni agerat?