• Elliva

    Tips på bra kattfoder tack!

    Tycker detta med kattfoder är en djungel! Förstår ju att man ska ha ett foder med hög kötthalt, men hur mycket är högt? Ska man undvika spannmål i fodret helt? Vad har ni för tips?

  • Svar på tråden Tips på bra kattfoder tack!
  • Dexter dot com

    Porta21, Purenaturals och Applaws tycker jag är bra foder med hög kötthalt och potatis/ris som kolhydratskällor. Mjöl,majs och baljväxter undviker jag.
    Egentligen är det bästa att ge katten burkmat för att den ska få i sig ordentligt med vätska. Jag ger min vanlig Mjau på tetra från affären ( som jag har på mer vatten på för att undvika urinsten) 3g/dag och har torrfoder framme jämt så han kan gå och småknapra.

  • SoulsWillRise

    Bra tråd för jag undrar precis samma sak :)

    Jag är också inne på royal canin av den anledningen att min katt är kastrerad och vi fick ett smakprov med oss hem och katten älskar det :) Har du hona eller hane? Kastrerad?

  • SoulsWillRise
    Dexter dot com skrev 2016-02-10 16:01:49 följande:

    Porta21, Purenaturals och Applaws tycker jag är bra foder med hög kötthalt och potatis/ris som kolhydratskällor. Mjöl,majs och baljväxter undviker jag.

    Egentligen är det bästa att ge katten burkmat för att den ska få i sig ordentligt med vätska. Jag ger min vanlig Mjau på tetra från affären ( som jag har på mer vatten på för att undvika urinsten) 3g/dag och har torrfoder framme jämt så han kan gå och småknapra.


    Ger du blöt foder tre gånger om dagen? Vilka tider ger du? :)
  • Eleonor01
    SoulsWillRise skrev 2016-02-10 16:11:46 följande:

    Bra tråd för jag undrar precis samma sak :)

    Jag är också inne på royal canin av den anledningen att min katt är kastrerad och vi fick ett smakprov med oss hem och katten älskar det :) Har du hona eller hane? Kastrerad?


    Både och å utomhuskatter e de också. Har haft det i flera år. Funkar bra!
  • Bertram

    Undvik allt med spannmål och socker då katter inte är designade för att äta det. Här körs det med applaws och eller orijen, har en kastrerad hane och en kastrerad hona, dom håller sig smala, pigga och fina i pälsen, bra tänder.


    Royal Canin, Iams etc är bara dyrt skräp

  • Dexter dot com
    SoulsWillRise skrev 2016-02-10 16:12:55 följande:
    Ger du blöt foder tre gånger om dagen? Vilka tider ger du? :)
    När han kommer in :) Han har kattlucka och kommer och går som han vill men det blir oftast morgon,lunch/em och kväll.

    Royal canin är det mest bara skräp och utfyllnad i så det är bortkastade pengar.
  • SoulsWillRise
    Dexter dot com skrev 2016-02-10 17:20:06 följande:

    När han kommer in :) Han har kattlucka och kommer och går som han vill men det blir oftast morgon,lunch/em och kväll.

    Royal canin är det mest bara skräp och utfyllnad i så det är bortkastade pengar.


    Okej så det rekommenderas inte alltså? :/ Jag vill inte gärna beställa på nätet utan jag går till djuraffären och handlar isåfall :) jag har ju fått lite bra tips så tack så jättemycket :)
  • Dexter dot com
    SoulsWillRise skrev 2016-02-10 17:41:34 följande:
    Okej så det rekommenderas inte alltså? :/ Jag vill inte gärna beställa på nätet utan jag går till djuraffären och handlar isåfall :) jag har ju fått lite bra tips så tack så jättemycket :)
    Det är oftast bättre priser på nätet men köper du i butik har du ju "smakgaranti" och får lämna tillbaks maten om katten inte gillar den. Jag köper alltid 10kg säckar och kommer då ner i 50-60kr/kg vilket är helt ok.
Svar på tråden Tips på bra kattfoder tack!