• Iplos

    Hyresgäster som driver mig till vansinne, kan jag begära detta?

    I samband med årsskiftet kom min man till mig och sa att hans kollega med fru och barn blev utslängda från sin lägenhet (hyrde svart) och frågade om vi kunde hyra vår övervåning till dem. Utan att tveka svarade jag självklart då det fanns ett barn med i bilden, fast under en begränsad tid.

    Första dagarna hörde jag knappt dem. Tänkte att detta kommer funka bra. Nu? Mamman låter barnet slänga i dörrar, kasta leksaker, springa fram och tillbaka, hon skriker emellanåt, har så hög volym på tvn att jag knappt kan se på mina program i fred. Dessutom har ungen förjävliga rutiner. Vaknar 10 och sover fram vid midnatt (!!!). Så detta pågår i princip hela dagarna och jag blir galen. Vi då, jag och mannen får passa oss när vi har sex, kan knappt stöna de minsta utan han säger att vi måste visa hänsyn. Han har dessutom tystat mig när jag pratat för högt och hänvisat till våra grannar.

    Jag blir galen rent sagt men vet inte om jag överdriver. Jag BOR ju liksom här!!! Skrev nyss ett meddelande till min man och sa att han får tala om för dem att det är dags att söka efter eget.

    Är jag för hård?

  • Svar på tråden Hyresgäster som driver mig till vansinne, kan jag begära detta?
  • Anonym (Inte för hård.)

    Man kan faktiskt slänga ut dom.
    Jag har hyrt ut rum till studenter. Nån har vänt dygnet och fört liv på nätterna. Jag har varnat flera gånger men det blev ingen bättring. Han åkte ut med fem dagars varsel. Tyvärr hittade han inget annat boende så han fick avsluta utbildningen och åka hem till sin stad. Men sköter man sig inte får man ta konsekvenserna.

    Begriper att din man sitter i en tuff sits här. Men ni måste slå näven i bordet. "Lugn och ro, annars kan de inte bo kvar". Blir det fler varningar så säg upp dom.

    Nattro ska ni ha. Ni ska heller inte stå ut med oväsen. Nu råkar ni plötsligt bo i flerfamiljshus då ni hyrt ut ovanvåningen, men det innebär hänsyn från bådas håll.

  • Nyfikna72

    Eftersom det skulle vara under begränsad tid så har ni väl med det i kontraktet och då måste det väl finnas ett datum? Annars löper man ju bara större och större risk att man inte bara kan kasta ut dom hur som helst.

  • Anonym (Tips)

    Eftersom din man jobbar ihop med honom så kan det kanske vara aningens jobbigt för honom att säga ifrån. Ett tips, som jag själv tog till en gång, är att ge dem ett datum då de måste flytta för att ni behöver våningen till en "nära släkting som flyttar hem från London t.ex " och inte har någonstans att bo. En vit lögn kan vara bra att ta till om det blir lättare att fortsätta jobba ihop.

  • Gunilla1957

    Ja du är för hård, för du har ännu inte pratat med dom och gett dom en chans att anpassa sig. Börja med att säga att det inte fungerar tillräckligt bra som det är nu, och att om ni ska kunna fortsätta med denna lösning så måste ljudvolymen på TV:n sänkas och det får ej smällas i dörrar. Det ska ge resultat omgående, och annars ska de ut.

  • Gunilla1957

    Men det där sista säger du givetvis inte högt.

Svar på tråden Hyresgäster som driver mig till vansinne, kan jag begära detta?